Citat:
Fundera lite på vad du skrev nu, och hei det kan tolkas….
Det krockar folk dagarna i ända i hela landet, i alla länder, jorden runt.
Menar du på allvar att alla dessa måste ha somnat bakom ratten, chattat med mobilen, spelat spel, kört fulla? Annars skulle de aldrig kunnat råka ut för en krock/olycka…?
Ställ det i relation till det faktum att vetenskapen är mycket väl medveten om, och kan demonstrera hur fullt friska nyktra människors sinnen mycket lätt kan luras eller helt enkelt missa saker som kan tyckas helt uppenbart synliga.
Det kan räcka med nåt så enkelt som lite småstressigt i en korsning, och det är lätt hänt att en gråaktig bilusling råkar bli ”osynlig” där bakom A-stolpen, eller i döda vinkeln snett bakåt och man hinner påbörja en manöver och plötsligt är de för nära när man upptäcker faran, och det smäller.
Ett system som varslar kan då vara till hjälp.
Tror du flygsäkerheten skulle öka om piloterna stängde av en drös säkerhetssystem för att de vill slippa höra ev varningar…? Och tro mig, även i flygplan kan liknande system varna fast piloterna redan har koll på läget.
Det krockar folk dagarna i ända i hela landet, i alla länder, jorden runt.
Menar du på allvar att alla dessa måste ha somnat bakom ratten, chattat med mobilen, spelat spel, kört fulla? Annars skulle de aldrig kunnat råka ut för en krock/olycka…?
Ställ det i relation till det faktum att vetenskapen är mycket väl medveten om, och kan demonstrera hur fullt friska nyktra människors sinnen mycket lätt kan luras eller helt enkelt missa saker som kan tyckas helt uppenbart synliga.
Det kan räcka med nåt så enkelt som lite småstressigt i en korsning, och det är lätt hänt att en gråaktig bilusling råkar bli ”osynlig” där bakom A-stolpen, eller i döda vinkeln snett bakåt och man hinner påbörja en manöver och plötsligt är de för nära när man upptäcker faran, och det smäller.
Ett system som varslar kan då vara till hjälp.
Tror du flygsäkerheten skulle öka om piloterna stängde av en drös säkerhetssystem för att de vill slippa höra ev varningar…? Och tro mig, även i flygplan kan liknande system varna fast piloterna redan har koll på läget.
Men nu går du tillbaka till vad jag "inte sa". Alltså de som kör som man ska. Där kanske vi har nytta av dessa system på ett plan där vi faktiskt förhindrar en olycka ungefär 1 gång på 50 år.
Jag har kört bil i över 25 år och har ännu inte orsakat någon olycka. Tror de flesta andra inte heller orsakat någon olycka. Självklart är det folk som är dåliga förare i trafiken, men jag tror ändå att de allra flesta kör hyffsat lugnt och normalt och att dessa system som vi parar om i stort hjälper som jag sa, trötta förare som inte borde köra, fulla eller de som är distraherade som med mobilen eller barn i bilen som de kollar till fast de inte borde med mera.
Vi kommer nog inte få något statistisk svar på varför dessa system räddade dessa personer på ett bra tag, men när det väl kommer så kommer det vara dom saker jag nämnde.
Alla andra blir bara störda. Hade de bara kunnat införa ett smartare system baserat på AI så kanske det inte varit lika illa som idag, men man hade för bråttom att införa det innan det var funktionsdugligt.