2026-08-02, 09:02
Medlem
Fina Gubbens avatar
Bilen varnar om man inte kör korrekt (byter fil utan att blinka, kör för nära), så det fungerar som det är tänkt. Får man många plingar kanske man ska se över sitt körbeteende eller stanna och vila en stund.
Citera
2026-08-02, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Bilen varnar om man inte kör korrekt (byter fil utan att blinka, kör för nära), så det fungerar som det är tänkt. Får man många plingar kanske man ska se över sitt körbeteende eller stanna och vila en stund.

Ja visst är det så, att de allra flesta av oss garanterat kunde minska hur mycket och ofta dessa varningar med plingplong uppstår, genom att se över oss själva och köra mer korrekt. Men, det finns absolut en hel del tillfällen när dessa system varslar fast man s a s redan har koll, eller helt enkelt ”falsklarmar” för att t ex vägbanans markeringar råkar bli kassa på vissa ställen. Men detta skall en god förare kunna både lära sig förstå, alltså hur systemen fungerar, och kunna acceptera utan att börja gnöla som små barn.

Bevisligen så bidrar dessa moderna system till att väsentligt öka trafiksäkerheten, minska antalet olyckor och skadade/dödade. För att nå dit får vi fan tåla lite plingplong ibland.
Citera
2026-08-02, 12:25
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
...
Ok, och med detta så menar du vad….?
Att om vi bara hade behållit bilarna som de var på säg 40-50talet, med dagens komfort och prestanda, men slopat alla dessa säkerhetssystem, väck med…

Servostyrning
Servobromsar
ABS och alla jävla säkerhetssystem och kastat bilbälten åt helvete, så skulle vi idag haft mycket högre trafiksäkerhet med mycket färre olyckor och mycket färre skadade och dödade per år än vad vi har idag? Är det vad du försöker säga oss med allt det du skrivit och citerat….?

Tror du att det är vad alla de du citerat skulle hålla med om….? Att alla dessa säkerhetspåfund genom tiderna är bortkastade och har gjort trafiksäkerheten sämre så vi fått fler olyckor och skadade/dödade än om vi haft enkla bilar som på 40-50talet vad gäller säkerhetssystem enligt ovan…?

Om det är vad du försöker landa i, så tror jag du slagit alla rekord i nåt jag inte ens vågar sätta ord på, och vidare diskussion med dig i detta ämne ter sig mest som en satirisk parodi eller nåt. För intelligent är det fan ta mig inte…

Todd Litmans forskning belyser hur riskkompensation innebär att trafikanter tenderar att anpassa sitt beteende efter upplevda säkerhetsförbättringar, vilket i sin tur kan leda till att de tar större risker och därmed motverkar de avsedda säkerhetsvinsterna. Denna mekanism blir särskilt aktuell i Litmans analyser av modern trafiksäkerhet och introduktionen av automatiserade samt förarassistansbaserade fordonssystem.

Jag har försökt förklara att det är den moderna människan som är det största säkerhetsproblemet i trafiken.

Jag har inga större problem med att köra äldre bilar från 40-50 talet. Min första bil var en volvo från -65 utan säkerhetsbälte. Dessa bilar hade hel rattstång som vid frontalkollision penetrerar föraren. Fanns inget behov av plingplong då styrning och trumbromsar krävde att man höll i ratten. Och ville man komma fram utan att ha ratten som en skepparkrans så fick man anpassa hastighet och avstånd till övrig trafik.
Men framförallt fanns det inga smarta telefoner, sociala medier och "automatkörkort"...
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-02 kl. 12:31.
Citera
2026-08-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Todd Litmans forskning belyser hur riskkompensation innebär att trafikanter tenderar att anpassa sitt beteende efter upplevda säkerhetsförbättringar, vilket i sin tur kan leda till att de tar större risker och därmed motverkar de avsedda säkerhetsvinsterna. Denna mekanism blir särskilt aktuell i Litmans analyser av modern trafiksäkerhet och introduktionen av automatiserade samt förarassistansbaserade fordonssystem.

Jag har försökt förklara att det är den moderna människan som är det största säkerhetsproblemet i trafiken.

Jag har inga större problem med att köra äldre bilar från 40-50 talet. Min första bil var en volvo från -65 utan säkerhetsbälte. Dessa bilar hade hel rattstång som vid frontalkollision penetrerar föraren. Fanns inget behov av plingplong då styrning och trumbromsar krävde att man höll i ratten. Och ville man komma fram utan att ha ratten som en skepparkrans så fick man anpassa hastighet och avstånd till övrig trafik.
Men framförallt fanns det inga smarta telefoner, sociala medier och "automatkörkort"...

Och trots det så har alla de saker du tog upp i förra inlägget bidragit till att trafiksäkerheten förbättrats och olyckorna minskat vilket sparat liv och skadade.

Så den totala vinsten övervinner ev nackdelar, ungefär som så mycket annat.
Citera
2026-08-02, 12:54
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Och trots det så har alla de saker du tog upp i förra inlägget bidragit till att trafiksäkerheten förbättrats och olyckorna minskat vilket sparat liv och skadade.

Så den totala vinsten övervinner ev nackdelar, ungefär som så mycket annat.
Jag har gett exempel på att säkerhetsförbättringar ger ökad risktagande hos individen.
På vilket sätt har plingplong bidragit till ökad trafiksäkerhet och minskat lidande? Jag tänker då på Lane Assist och uppmärksamhetsvarning som är TS exempel?
Att säkerhetsbälte, airbag och autobroms har bidragit till att färre dör i trafiken är ju självklart.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-02 kl. 13:16.
Citera
2026-08-02, 14:40
Medlem
Citat:
Jag har gett exempel på att säkerhetsförbättringar ger ökad risktagande hos individen.

Ja det är inget som är okänt för vetenskapen eller mig, men du formulerar dig för generellt som om det skulle gälla alla, och det stämmer inte alls. Det kan bidra till ökat risktagande ibland för vissa, men inte alltid för alla.

T ex finns inget som säger att t ex ABS gjort att alla kör fortare och bromsar senare än de skulle gjort utan ABS. Men i vissa situationer kan vissa individer göra det ja, för att de invaggats i falsk säkerhet i tron att ABS fixar allt, typ. Men i de flesta fall är knappt folk medvetna om ABS eller vet hur de ska bromsa för att få mest möjliga hjälp av ABS, utan de har en tendens att bromsa för sent och för fegt/svagt. I alla fall när det är riktig kris

Citat:
På vilket sätt har plingplong bidragit till ökad trafiksäkerhet och minskat lidande? Jag tänker då på Lane Assist och uppmärksamhetsvarning som är TS exempel?

Ja det ska du ju definitivt veta nu om du har läst de länkar som finns i tråden till de studier som gjorts, det står nämligen klart och tydligt där.

Lane Assist i de bilar det finns, har minskat de farliga olyckorna när bilar ofrivilligt kommit över i fel fil med upp mot 30%, vilket reducerat antalet skadade/dödade. Och detta trots att så många som upp mot 40% av de bilar där ADAS finns har deaktiverat det för de tycker det är kasst och irriterar.

Jag har ställt frågan flera gånger nu men du tycks undvika den som pesten… Hur tror du det skulle påverka den statistiken om de där 40% skulle ge fan i att deaktivera ADAS, skulle de 30% färre allvarliga olyckorna minska ytterligare eller öka…? Skadade/dödade….?

I all fall jag skulle välja att vänja mig och inte låta mig irriteras över en sak som bevisligen gör trafiken väsentligt säkrare och spar liv och antal skadade, istället för att köra med gnällkukeri och deaktivera. OM olyckan är framme så är det för sent att ångra sig.

Och förresten, olyckor sker inte bara sådär, de skapas….

Citat:
Att säkerhetsbälte, airbag och autobroms har bidragit till att färre dör i trafiken är ju självklart.

Bra, skönt att det verkar finnas hopp om att den Raggarspinn jag lärt känna genom åren som en snubbe med vettiga sansade logiska inlägg som håller sig till vetenskap och fakta, inte försvunnit helt ut i stolliga tankegångar…
Citera
2026-08-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ja visst är det så, att de allra flesta av oss garanterat kunde minska hur mycket och ofta dessa varningar med plingplong uppstår, genom att se över oss själva och köra mer korrekt. Men, det finns absolut en hel del tillfällen när dessa system varslar fast man s a s redan har koll, eller helt enkelt ”falsklarmar” för att t ex vägbanans markeringar råkar bli kassa på vissa ställen. Men detta skall en god förare kunna både lära sig förstå, alltså hur systemen fungerar, och kunna acceptera utan att börja gnöla som små barn.

Bevisligen så bidrar dessa moderna system till att väsentligt öka trafiksäkerheten, minska antalet olyckor och skadade/dödade. För att nå dit får vi fan tåla lite plingplong ibland.

Om vi tar varningen för att man inte kollar framåt på vägen, så är det så att i min Volvo EX30 så finns det bara en skärm i mitten av bilen. Inga mätare bakom/framför ratten. Att man slänger ett öga på hastigheten på mittskärmen ger normalt sett ingen varning, men om man ändrar någon inställning så varnar den ofta eftersom man måste kolla på skärmen då. Kan också vara att man kollar mycket åt sidan för länge på en viktig detalj som har med trafiken att göra och då varnar den också.

Har nämnt helt andra orsaker till varför den varnar tidigare och det fins många av dom och min poäng är att man blir avtrubbad. Skulle man lyssna på alla varningar och agera på dom hela tiden så skulle man i 99.5% av tiden slösa bort sin tid för det är varningar örver saker som man redan har full kontroll över. De övriga 0,5% eller nåt sånt så hade det troligen inte skett någon olycka, men man var kanske lite sen på att bromsa eller vad det nu handlar om, men man hade löst det ändå som man alltid gör.

Problemet kvarstår. Bilen varnar i 99,5% av fallen helt i onödan och man blir som sagt avtrubad. Det skulle nog vem om helst bli efter tillräckligt lång tid med detta så när det väl är på allvar så smäller det troligen för man kan inte lita på systemet.

Dock har ju bilen autobroms också så det kanske inte smäller ändå, men den är ett problem i sig där den bromar när den inte ska.
Citera
2026-08-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ja det är inget som är okänt för vetenskapen eller mig, men du formulerar dig för generellt som om det skulle gälla alla, och det stämmer inte alls. Det kan bidra till ökat risktagande ibland för vissa, men inte alltid för alla.

T ex finns inget som säger att t ex ABS gjort att alla kör fortare och bromsar senare än de skulle gjort utan ABS. Men i vissa situationer kan vissa individer göra det ja, för att de invaggats i falsk säkerhet i tron att ABS fixar allt, typ. Men i de flesta fall är knappt folk medvetna om ABS eller vet hur de ska bromsa för att få mest möjliga hjälp av ABS, utan de har en tendens att bromsa för sent och för fegt/svagt. I alla fall när det är riktig kris

Ja det ska du ju definitivt veta nu om du har läst de länkar som finns i tråden till de studier som gjorts, det står nämligen klart och tydligt där.

Lane Assist i de bilar det finns, har minskat de farliga olyckorna när bilar ofrivilligt kommit över i fel fil med upp mot 30%, vilket reducerat antalet skadade/dödade. Och detta trots att så många som upp mot 40% av de bilar där ADAS finns har deaktiverat det för de tycker det är kasst och irriterar.

Jag har ställt frågan flera gånger nu men du tycks undvika den som pesten… Hur tror du det skulle påverka den statistiken om de där 40% skulle ge fan i att deaktivera ADAS, skulle de 30% färre allvarliga olyckorna minska ytterligare eller öka…? Skadade/dödade….?

I all fall jag skulle välja att vänja mig och inte låta mig irriteras över en sak som bevisligen gör trafiken väsentligt säkrare och spar liv och antal skadade, istället för att köra med gnällkukeri och deaktivera. OM olyckan är framme så är det för sent att ångra sig.

Och förresten, olyckor sker inte bara sådär, de skapas….

Bra, skönt att det verkar finnas hopp om att den Raggarspinn jag lärt känna genom åren som en snubbe med vettiga sansade logiska inlägg som håller sig till vetenskap och fakta, inte försvunnit helt ut i stolliga tankegångar…

Jag tror absolut det är till nytta för de som somnar bakom ratten och de som kör fulla eller spelar spel eller chattar med vänner i mobilen när de kör. 100% att det är till nytta, men för oss som inte gör sådan dumma saker så är det till mer skada än nytta.

Tack och lov går det ju ännu att stänga av, men vad gör vi den dag när det inte går att stänga av? Det är då olyckorna ökar bland de som inte håller på med mobilen, inte är fulla och inte somnar. Det kan jag lova dig för om inget ändras mot idag så är det ett mycket farligt system på vägar som inte följer de stora normerna. Alltså motorväg, enkelt landsväg med mera.
Citera
2026-08-02, 22:53
Medlem
Hastighet: Plingar lite svagt när jag kör för fort. Bra påminnelse.
Side assist: Bra när jag börjar slarva. Värdelöst på Essingeleden när körbanorna är extremt smala.
Autostop både fram och bak: Helt jävla bra.
3d-kamera: Fantastiskt bra.

Tysk premiumbil. dock ej BMW, Mercedes eller Audi.
Citera
2026-08-02, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tror absolut det är till nytta för de som somnar bakom ratten och de som kör fulla eller spelar spel eller chattar med vänner i mobilen när de kör. 100% att det är till nytta, men för oss som inte gör sådan dumma saker så är det till mer skada än nytta.

Tack och lov går det ju ännu att stänga av, men vad gör vi den dag när det inte går att stänga av? Det är då olyckorna ökar bland de som inte håller på med mobilen, inte är fulla och inte somnar. Det kan jag lova dig för om inget ändras mot idag så är det ett mycket farligt system på vägar som inte följer de stora normerna. Alltså motorväg, enkelt landsväg med mera.

Fundera lite på vad du skrev nu, och hei det kan tolkas….

Det krockar folk dagarna i ända i hela landet, i alla länder, jorden runt.
Menar du på allvar att alla dessa måste ha somnat bakom ratten, chattat med mobilen, spelat spel, kört fulla? Annars skulle de aldrig kunnat råka ut för en krock/olycka…?

Ställ det i relation till det faktum att vetenskapen är mycket väl medveten om, och kan demonstrera hur fullt friska nyktra människors sinnen mycket lätt kan luras eller helt enkelt missa saker som kan tyckas helt uppenbart synliga.

Det kan räcka med nåt så enkelt som lite småstressigt i en korsning, och det är lätt hänt att en gråaktig bilusling råkar bli ”osynlig” där bakom A-stolpen, eller i döda vinkeln snett bakåt och man hinner påbörja en manöver och plötsligt är de för nära när man upptäcker faran, och det smäller.

Ett system som varslar kan då vara till hjälp.

Tror du flygsäkerheten skulle öka om piloterna stängde av en drös säkerhetssystem för att de vill slippa höra ev varningar…? Och tro mig, även i flygplan kan liknande system varna fast piloterna redan har koll på läget.
Citera
2026-08-02, 23:06
Medlem
Bilderberg78s avatar
PIP PIP PIP, vad är det som låter i en modern buss /lastbil från Volvo?
Svar Volvo auktoriserad verkstad: Det ska vara så, för de har inte uppfunnit lösning än till den sensorn, den kommer i ev. framtida uppdateringar. Skruva upp volymen på radion är vad vi har att rekommendera just nu.

Tragiskt men helt sant...
Citera
2026-08-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Hastighet: Plingar lite svagt när jag kör för fort. Bra påminnelse.
Side assist: Bra när jag börjar slarva. Värdelöst på Essingeleden när körbanorna är extremt smala.
Autostop både fram och bak: Helt jävla bra.
3d-kamera: Fantastiskt bra.

Tysk premiumbil. dock ej BMW, Mercedes eller Audi.

Hastighet. Ja jag kör ju t.ex 115 på 110-väg eftersom det innebär 110 enligt GPS. Med andra ord kör jag inte för fort, så den varnar ändå. Om jag inte stänger av det så kan det bli flera timmar av plingande. Det orkar man inte.

Kan också vara att jag kör 65 på 60 väg, då kör jag kanske 62 km/h enligt GPS. Det ignorerar alla kameror och också polisen, så ingen fara där, men visst, då varnar den med fog, men ändå.

Lane assist är bra på vanlig landsväg eller motorväg, men fruktansvärt farligt på mycket smala vägar eller "enfilsvägar" där man möter andra bilar i samma fil så att säga, där kan den en dag ta död på någon för systemet har ingen som helst koll på hur man ska hantera en sådan väg. Hade de väntat lite på AI innan de införde dessa system så hade det varit bättre, men nu utan AI så skiter den i om det kommer cyklister, bilar eller vad som helst, den ska till varje pris hålla sig innanför linjerna även om det innebär att man kör över någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in