Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
Jag har gett exempel på att säkerhetsförbättringar ger ökad risktagande hos individen.
Ja det är inget som är okänt för vetenskapen eller mig, men du formulerar dig för generellt som om det skulle gälla alla, och det stämmer inte alls. Det kan bidra till ökat risktagande ibland för vissa, men inte alltid för alla.
T ex finns inget som säger att t ex ABS gjort att alla kör fortare och bromsar senare än de skulle gjort utan ABS. Men i vissa situationer kan vissa individer göra det ja, för att de invaggats i falsk säkerhet i tron att ABS fixar allt, typ. Men i de flesta fall är knappt folk medvetna om ABS eller vet hur de ska bromsa för att få mest möjliga hjälp av ABS, utan de har en tendens att bromsa för sent och för fegt/svagt. I alla fall när det är riktig kris
Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
På vilket sätt har plingplong bidragit till ökad trafiksäkerhet och minskat lidande? Jag tänker då på Lane Assist och uppmärksamhetsvarning som är TS exempel?
Ja det ska du ju definitivt veta nu om du har läst de länkar som finns i tråden till de studier som gjorts, det står nämligen klart och tydligt där.
Lane Assist i de bilar det finns, har minskat de farliga olyckorna när bilar ofrivilligt kommit över i fel fil med upp mot 30%, vilket reducerat antalet skadade/dödade. Och detta trots att så många som upp mot 40% av de bilar där ADAS finns har deaktiverat det för de tycker det är kasst och irriterar.
Jag har ställt frågan flera gånger nu men du tycks undvika den som pesten… Hur tror du det skulle påverka den statistiken om de där 40% skulle ge fan i att deaktivera ADAS, skulle de 30% färre allvarliga olyckorna minska ytterligare eller öka…? Skadade/dödade….?
I all fall jag skulle välja att vänja mig och inte låta mig irriteras över en sak som bevisligen gör trafiken väsentligt säkrare och spar liv och antal skadade, istället för att köra med gnällkukeri och deaktivera. OM olyckan är framme så är det för sent att ångra sig.
Och förresten, olyckor sker inte bara sådär, de skapas….
Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
Att säkerhetsbälte, airbag och autobroms har bidragit till att färre dör i trafiken är ju självklart.
Bra, skönt att det verkar finnas hopp om att den Raggarspinn jag lärt känna genom åren som en snubbe med vettiga sansade logiska inlägg som håller sig till vetenskap och fakta, inte försvunnit helt ut i stolliga tankegångar…