2026-08-03, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Är det vida känt? Var det inte tal om 0,5mm som hade registrerats?
Hos mig (som bor i närheten) kom 1,5 mm på 10 minuter. Väldigt stora lokala variationer.

Igår kom mycket mer än så på ungefär lika lång tid, men fortfarande så såg jag flera hundra meter.
Citera
2026-08-03, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vad har du för bevis på ditt påstående, har det bekräftats?
Enligt den assisterande sjöräddningsledaren på plats så har de 2 drunknade inte haft flytväst på sig enligt SVT Instagram.

https://www.instagram.com/reel/DbilGkVFUaK/
Citera
2026-08-03, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vet vi verkligen att två inte hade flytväst. Och om två inte hade flytväst, är inte det troliga då att de befann sig i ruffen?

Det har framkommit i media, står bland annat i den här artikeln. "Vi vet att de inte hade flytväst".

https://www.sttidningen.se/nyheter/tjorn/stor-raddningsinsats-vid-tjorn-mamma-och-dotter-forsvann.d3e60b8f-c97b-4b16-a3c1-8ee8c90a510c
Citera
2026-08-03, 00:27
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Är det vida känt? Var det inte tal om 0,5mm som hade registrerats?

Ett lokalt störtregn på CIRCA 1 minut på CIRCA 500ms radie...?
Som det OCKSÅ vittnats om samt OCKSÅ fanns på karta men iofs lite off olycksplatsen...

När du kör på motorvägen å får sänka hastigheten i 20sekunder för att störtregnet ödela sikten
Tror du just de 20 sekunderna kan avläsas i ett snitt på sista timmen på 0.5mm?
Citera
2026-08-03, 00:34
Medlem
Citat:
Ett lokalt störtregn på CIRCA 1 minut på CIRCA 500ms radie...?
Som det OCKSÅ vittnats om samt OCKSÅ fanns på karta men iofs lite off olycksplatsen...

När du kör på motorvägen å får sänka hastigheten i 20sekunder för att störtregnet ödela sikten
Tror du just de 20 sekunderna kan avläsas i ett snitt på sista timmen på 0.5mm?

Okej så vad har vi för bevis på att det störtregnade exakt vid olycksplatsen? Har befälhavaren intygat detta vid det klockslaget och den platsen? Eller går du bara efter vad något vittne som eventuellt kommer ihåg exakt klockslag en bit därifrån sade hur vädret var på en annan plats en bit bort?
Citera
2026-08-03, 00:37
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Enligt den assisterande sjöräddningsledaren på plats så har de 2 drunknade inte haft flytväst på sig enligt SVT Instagram.

https://www.instagram.com/reel/DbilGkVFUaK/

Är det helt otänkbart att de två drunknade, mor och dotter, inte hade flytväst på innan de hittades på havsbotten?
Citera
2026-08-03, 00:38
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Okej så vad har vi för bevis på att det störtregnade exakt vid olycksplatsen? Har befälhavaren intygat detta vid det klockslaget och den platsen? Eller går du bara efter vad något vittne som eventuellt kommer ihåg exakt klockslag en bit därifrån sade hur vädret var på en annan plats en bit bort?
Jag har bara viitnens berättelser, samma vittnen som hörde rop/visslingasr på hjälp 15 minuter senare.
Vad har du för bevis på motsatsen?
Citera
2026-08-03, 00:38
Medlem
Citat:
Nu har jag läst artikeln å det står INGENSTANs det du påstår--- varför ljuger du?

VARFÖR LJUGER DU??

Hur ser chansen att hitta de två försvunna ut i dag?

– Vi sökte väldigt noga igår. Vi vet att de inte hade flytväst. Så vi vet att de kanske inte finns på ytan. Men vi fortsätter att försöka med alla medel vi har, sade Johan Beischer.
Citera
2026-08-03, 00:39
Medlem
Kan någon förklara för mig som om jag vore ett barn varför det är så jävla viktigt om flytvästarna är på eller ej? Blir man krossad av ett lastfartyg så kanske man inte ha så stora möjligheter ändå.

Ni som säger att det är mysigt, skumt och så vidare, har ni ens varit ute i området? Vädret skiftar snabbt, friskt och det är stor trafik av båtar. Det är inte E4 med tydliga markeringar vi snackar om.

Sluta läs in så mycket konstigheter, det är en sjukt tragisk olycka där familjer har fått sina hjärtan krossade. Låt haveriutredningen ha sin gång och sluta gissa.
Citera
2026-08-03, 00:40
Medlem
Bakaxels avatar
Jag saknar kunskap helt om livräddning och sjölivet. Men är det då enkelt att om man har ordentlig flytväst men slås medvetslös, så har man goda chanser att inte drunkna för hur den är designad och att man hamnar med ansiktet upprätt? Är det så?

Nu verkar det finnas uppgifter om att de saknade flytvästar men jag fick bara en stilla fundering.
Citera
2026-08-03, 00:41
Medlem
ziracorns avatar
Märkligt formulerat av åklagaren.

Det är ju inte så att det ligger vrakdelar utspridda över hela fjorden direkt.

Snipan verkar vara i stort sett intakt.

Sen kan ju snipan blivit "överkörd" ändå pga "krafter" i vattnet & "drunknat".
Citera
2026-08-03, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Förstår inte hur det kunde hända. När man är ute till sjöss så har man stor respekt för större båtar och fartyg då man alltid är i en utsatt situation i mindre båt. Oavsett om det är en bilfärja, kryssningsfartyg eller ett fartyg som Misje verde. Man vill vara så långt bort som möjligt, särskilt med barn i båten.

Såg inte pappan fartyget alls? Hur är det möjligt? Och om han gjorde det, vad tänkte han då? Att han fortsätter samma rutt med ett stort lastfartyg som stegvis kommer närmare bakifrån men först när fartyget är 5 meter bakom så väjer han? Jag har mycket svårt att tro att ett så stort fartyg är helt osynligt, även i dåligt väder.

Och såg inte lastfartyget snipan alls? Varken på avstånd eller när man närmade sig? Oavsett vad pappan gjort för dödliga felkalkyleringar så har uppenbarligen lastfartyget bara kört över dem. Ett fartyg måste såklart ha uppsikt och inte bara köra över varenda liten båt som råkar ligga framför.

Pappan har dock redan fått sitt straff, det är ganska märkligt att folk vill straffa honom ytterligare men inte kaptenen på lastfartyget som uppenbarligen framfört sig på ett sätt som medför konsekvenserna att alla som ligger framför förr eller senare kommer bli påkörda. Hade det inte varit denna snipa hade det säkert varit någon annan.

Man kan tycka att pappan gjorde fel i att öht ge sig ut på den rutten med facit i hand, bevisligen var det så. Men det utesluter inte möjligheten att kaptenen och besättningen på fartyget är ansvariga för själva olyckan. Såvida inget annat framkommer under utredningen.

Är det klargjort att det var Han som körde fritidsbåten? Kan väl lika gärna varit Hon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in