Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Nu har jag inte satt mig in i detalj om hydrodynamiken kring stäven/bulben på ett fartyg, det var också därför jag inte skrev något om det i mitt inlägg häromdagen där jag tog upp det här med de relativt sett låga hastighetena det handlar om. Men redan då tänkte jag så klart den ganska uppenbara tanken att ett litet föremål som kommer nära en stor båt kan tryckas bort från båten. Nu är nog inte en snipa inte riktigt att anse som ett litet föremål på det viset.
Som exempel, alla i en fritidsbåt som en snipa t.ex. som tappat en fender eller en boll till sjöss och åker upp för att plocka upp den, kommer märka att det kan vara väldigt svårt att komma nära, för så fort den närmar sig blir den borttryckt av vågorna från båten.
Nu är snipan inte så lätt. Men när ett skepp som Misja Verde färdas, så deplacerar det, det trycker undan en volym vatten som är lika stor som den volym hon upptar, och vattnet framför hennes för måste tryckas undan. Då uppstår en bogvåg som strycker vattnet bortåt. Uppåt, vågen är högre än omgivande hav, runt sidorna på båten och troligen även under båten, det uppstår ett övertryck här som trycker bort vattnet, och i viss mån även en snipa. När vattnet kommer runt fören runt sidorna så minskar trycket. Jämfört med trycket framför fartyget är trycket här lägre.
När en snipa blir "tryckt framåt" av bogvågen, det första som händer, då blir hon garanterat oregerlig, svår att styra, och kommer sannolikt att "svänga". Det här tror jag är anledningen till att snipan inte har några skador i aktern utan på ena sidan. Snipan har tryckts framåt av skeppet, och då krängt/girat åt sidan och träffats av fartyget på snipans sida, troligen då mer på sidan av fartygets stäv än längst fram på bulben. Då är det nog inte osannolikt att snipan välter och börjar ta in vatten. Då blir snipan en rejäl stoppkloss och jag skulle inte hålla det för osannolikt att snipan då rullar och sjunker och att fartyget kan tänkas köra "upp över" snipan, så att snipan trycks ner, den kommer då vattenfyllas extremt fort och sjunka till botten. Minns hur snabbt båten som sjönk i Smögens gästhamn i somras gick till botten, här gick det helt säkert ännu fortare.
Men, jag vill samtidigt ge dig helt rätt. Något "sug" är det inte direkt tal om, det uppstår snarare motstsen, högre tryck av skeppets deplacering av vatten. Men som sagt, snipan kan ändå hamnat under fartgyget precis som en cyklist kan hamna under en bil, där finns inte heller något sug.
Dock ska man tänka på att längre bak längs fartyget kommer dess maskiner och propeller att påverka situationen, och propellern driver ju en hel del vatten bakåt, här kan det kanske uppstå sug, men inte kring fören, där ska vattnet "bort" så att säga.
När vi var barn satt vi och fiskade i Göta älv.
När stora båtar 70-90meters, passerade på, säg 20meters avstånd.
Först steg vattnet när fartyget närmade sig, kanske30cm.
Sen så sögs bojarna till fritidsbåtarna vid stranden låångt ner under vattnet.
Man kunde inte ens se bojen från ytan.
När fartyget passerat ploppade bojarna upp igen.
Sedan har jag sett på Tv, att om två stora båtar passerar varandra på för nära håll, ett par meter, då sugs dom ihop så relingarna skavs.
Såg någon, vet inte, militär, Kinesisk båt som skulle avvisa en främmande makts båt.
De sögs ihop och kunde knappt komma ifrån varandra igen, de skrapade upp hela sidan på fartygen.