Citat:
Ursprungligen postat av
Kirk03Lind
1. Man får liksom inte prata om hur rekryteringen gick till. Jag skrev på ett sekretess papper när jag första gången besökte ambassaden hos en underrättelseofficer att si och så får jag inte yppa mig om.
2. Jag skickade pengar för att få deras extra uppmärksamhet. Liksom, bruna kuvertet under bordet metoden. Jag tog den risken, jag var arrogant och girig att kontakt med de.
3. Jag vet inte vad de pratade och beslutade om mig. Men det gick igenom, trots låg underrättelsevärde. Kanske är det så att om några av mina f.d klasskamrater kommer till hög position i samhället så har ryssarna informationen från mig som kan skada deras trovärdighet och rykte. Ja, jag vet att man kan lätt ta reda på offentliga sociala medier om respektive individ. Men jag har hört saker och tagit reda på saker från gymnasietiden bland skolans korridorer som de inte vill att vad de har sagt om något ska inte komma till kännedom.
4. Kvitto för att ha mottagit betalning från just de, fast det står ett täcknamn från en täckfirma i Sverige som jag inte får yppa mig om. Man är ju seriös vid sådan kontakt. Jag fick instruktion på hur man skulle göra så inte informationen blev spårbar. De tänker på allt.
5. Det är inte alla rum på skolan som är tillgängligt att se på offentliga plattformar. Jag fick bara order, ifrågasatte inte. Jag funderar än idag varför de ville ha inblick i skolans layout.
6. Jag blev inte "rekryterad" utan jag erbjöd mig sälja information. Det var spännande. Jag vet inte vad de tog för beslut och pratade om för mitt ärende. Men det gick igenom.
7. Jag jobbade officiellt inte åt de. Inofficiellt, men inte så länge. Har inte längre kontakt med de. Om man inte gör som vad de vill så kan de utpressa en, det är så de hanterar personer som har haft samarbete med de. Otäckt, ja. De kan avslöja sina inofficiella källor för att man har gått emot ryssarna och gör inte som de vill, det har hänt.
8. Jag har en viss respekt och hänsyn med de ryska kontakter jag har haft samröre med som jobbar åt ryska underrättelsetjänsten. Det finns en lista på suspekta företag som är cover för underrättelseverksamhet. Men jag kommer inte peka ut vilket. Eftersom jag än inte är inplockad av Säkerhetspolisen så vet jag vad kan yppa mig om och inte, de vill helst veta vilket rysk cover företag jag fick kvittot ifrån. Men kvittot har jag slängt för längesen, så dum är jag inte att ha den i förvar allt för länge.
Bra att du delar med dig av denna informationen som nu kommer skickas till Regeringskansliet och UD samt SÄPO
återstår bara att fylla i din adress, personnummer och lite mer information. Kanske blir en kopia till militärattachén på ryska ambassaden när vi ändå är i farten.
Tänk på att det vi skickar till Regeringskansliet diarieförs och blir allmän handling
Är det adressen på trädgårdsgatan eller till Veckopengstanten Helena som man ska använda för kopian och
svarsadress ifall myndigheterna vill dig något??
Broder Kjell-Olov