2026-08-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Jag har flera båtar, vad är det du vill fråga?

Att flytväst är en falsk trygghet för de flesta?

Ett sätt att då långsamt för en hel del..

Vilka organisationer anser att det är en falsk trygghet med flytväst?
Senast redigerad av Petunia78 2026-08-02 kl. 23:05.
Citera
2026-08-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Fast du ska ju inte sitta i en farled och fiska.

Precis , men vet alla det? Denna gång hade ju fartyget bra koll och drog i mistluren och räddade upp denna situation pga ungdomligt oförstånd
Citera
2026-08-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Eftersom flickan inte hittades i samband med att man fann vraket så vet vi att hon "tog sig ur" båten.
Hela familjen satt ju under kapellet, så de har nog hamnat i vattnet allihopa i samband med olyckan.

Nej det tror jag inte. Mamman hittades väl i båten som jag förstod det. Det där med vart de satt finns heller ingen källa på förutom FB-användare som påstår sig känna nån som känner nån som kanske har frågat pappan.
Citera
2026-08-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hur vet vi med säkerhet att fritidsbåten blivit påkörd bakifrån? Ja åklagaren hävdar det, men han har inte sagt varför han kan hävda det. Syns det objektivt någonstans och har blivit digitalt registrerat? Konstigt om det är en uppgift från kapten/lotsen eller pappan för då har ju minst någon av dem sett den andre och olyckan borde ha kunnat undvikas.

Ja det stod väl att de haft samma färdriktning en tid innan olyckan - hur vet åklagaren det?
Svartalådan som snabbgranskats för att kunna hålla kvar kaptenen?
Citera
2026-08-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Vaxholm är det lite gyttrigt ja, men där kör ju alla långsamt.

Jag trodde absolut inte att detta var det mest troliga scenariot. Jag trodde de hade varit i färd med att korsa farleden, alltså vinkelrätt. Varför i all världen skulle man lägga sig och köra 5 knop en lång stund mitt i en farled, där man inte behöver köra pga djupgående och storlek? Man kan ju lika gärna köra bredvid. Boende i området känner ju till att farleden är trafikerad av tung trafik regelbundet och ofta. De hade sommarstuga där, så det borde de rimligen ha vetat.
Hade dom korsat farleden så borde dom upptäckt fartyget i tid och det gjorde dom ju inte. Men att dom låg mitt i farleden är ju lite märkligt om det inte finns grynnor på sidorna, men vet faktiskt inte hur farleden ser ut precis där. Men efter att ha lyssnat på hans podd så funderar man ju på om han möjligen var bakis då alkohol verkar vara en viktig grej.
Citera
2026-08-02, 23:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
En båtmotor låter rätt mkt, ett fraktfartyg glider rätt tyst (då de har motorerbak)

Sen att man inte ser ngt är en annan femma. Om snipan höll ca 7 knop och fraktfartyget 11 knop så tror jag det skulle ta dryga minuten för fartyget att "köra ikapp" 100meter...

Så det har knappat in ganska långsamt troligen. Oklart vilken hastighet snipan höll dock
Om vi antar att snipan höll 6 knop, vilket torde vara en rimlig marschfart, så knappade Misje Verde in med ca 3 meter per sekund, eftersom vi vet att hon höll ungefär 12 knop.
Det blir visserligen 180 meter per minut, men det är ju inte jättemycket, så snipan hade haft god tid att hålla undan om man sett vad som kom rakt emot en bakifrån och förstått att man inte hade upptäckts från bryggan.
Hade snipan girat dikt styrbord hade den inte behövt mer än 20-30 sekunder för att vara utom fara.
Snipan kan ju ha girat på det viset, fast för sent. Det hade räckt om faran upptäckts ombord på snipan när det bara var 100 meter kvar till smällen.
Citera
2026-08-02, 23:11
Medlem
Stockholmspiketens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
fortsättning på mitt föregående inlägg

5.
Jag har säkert glömt något, men den sista punkten.
Åklagaren har allaredan bestämt att skeppet har allt ansvar här, snipan har ingen.
Om det står sig i domstol kommer det få enorma konsekvenser för handelssjöfarten. Fritidsbåtar kan börja härja hej vilt i farlederna och handelsfartygens uppgift är att undvika alla outbildade nyrika youtubers med flera som far fram i allt från elsurfbrädor och vattenskoters till snipor och lyxjakter.

Och vad tror ni att boende på Tjörn och i närheten av farleder i städer, orter och byar längs hela vår kuststräcka runt landet, kommer att tycka om att vartenda handelsfartyg kommer att sätta igång och tuta med långa sammanhängande tut, varannan minut, så fort det kommer en regnskur. För det måste dom göra, om dom inte vill bli dömda för att inte ha gjort det. Det är vad lagen kräver, vet vi nu.

Så en liten detalj då som kommer av detta. Eftersom åklagaren framhåller just denna punkt om signal vid nedsatt sikt, så tycks åklagaren vara av uppfattningen att det har varit nedsatt sikt, och, sannolikt, att besättningen på bryggan på skeppet inte har haft möjlighet att se snipan.

Det ska bli intressant att se vad haverikommissionen kommer fram till. Givet det vi vet eller får förstå, så här långt så är det gällande skeppet att de inte kunde se snipan, att de inte avgivit föreskriven signal och att det som krävs för säkerheten är just det. Om det sedan hade undvikit olyckan kan vi aldrig veta. Icke desto mindre ska det då tutas. Men vad kommer haverikommissionen att komma fram till avseende snipan? Vad gäller utkik, signal, position i farleden. Åklagaren får ju innerligt hoppas att inte haverikommissionen, utan att ta ställning till rätt eller fel, framför fakta som visar att snipans kapten är lika skyldig till de brott som skeppets kapten åtalas för.

Ännu en gång, tyvärr, tvingas jag ställa mig extremt frågande till en svensk åklagares kompetens och objektivitet.

Nedan relevanta sjövägsregler

Dina inlägg är intelligenta. Vad anser du om detaljen att Regel 13 går före Regel 9? Och vad är din åsikt om att Regel 5 i så fall behöver ses i ljuset av regel 13, alltså att alla fartyg måste hålla tillräcklig utkik för att i god tid upptäcka alla mer långsamtgående fartyg så att de kan hålla undan?

Regel 13 – Upphinnande
a.
Oavsett vad som anges regel 4–18 ska ett upphinnande fartyg hålla
undan för ett upphunnet fartyg.
Senast redigerad av Stockholmspiketen 2026-08-02 kl. 23:13.
Citera
2026-08-02, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ingen som kan förklara åklagarens påstående om suget?

Det står såhär på aftonbladets rubrik nu:

Misstänker att fritidsbåten sögs ner under fartyget: ”En oerhörd tragedi”

Kan fören på fartyg suga ner en snipa?

Låter som en ren hallucination!
Fast jag tycker fören på fartyget ser så skumt ut med den där bulliga fören , ser ut som en stor boll. Varför ser fören ut så ?
Citera
2026-08-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja det där med att snipan sugits ned under fören verkar också va en lögn.
Jag har gjort lite efterforskning och sådant sug verkar inte förekomma vare sig i fören eller på sidorna av större fartyg.
Endast sidledes sug/strömmar förekommer.
Stämmer va?

Nu har jag inte satt mig in i detalj om hydrodynamiken kring stäven/bulben på ett fartyg, det var också därför jag inte skrev något om det i mitt inlägg häromdagen där jag tog upp det här med de relativt sett låga hastighetena det handlar om. Men redan då tänkte jag så klart den ganska uppenbara tanken att ett litet föremål som kommer nära en stor båt kan tryckas bort från båten. Nu är nog inte en snipa inte riktigt att anse som ett litet föremål på det viset.

Som exempel, alla i en fritidsbåt som en snipa t.ex. som tappat en fender eller en boll till sjöss och åker upp för att plocka upp den, kommer märka att det kan vara väldigt svårt att komma nära, för så fort den närmar sig blir den borttryckt av vågorna från båten.

Nu är snipan inte så lätt. Men när ett skepp som Misja Verde färdas, så deplacerar det, det trycker undan en volym vatten som är lika stor som den volym hon upptar, och vattnet framför hennes för måste tryckas undan. Då uppstår en bogvåg som strycker vattnet bortåt. Uppåt, vågen är högre än omgivande hav, runt sidorna på båten och troligen även under båten, det uppstår ett övertryck här som trycker bort vattnet, och i viss mån även en snipa. När vattnet kommer runt fören runt sidorna så minskar trycket. Jämfört med trycket framför fartyget är trycket här lägre.

När en snipa blir "tryckt framåt" av bogvågen, det första som händer, då blir hon garanterat oregerlig, svår att styra, och kommer sannolikt att "svänga". Det här tror jag är anledningen till att snipan inte har några skador i aktern utan på ena sidan. Snipan har tryckts framåt av skeppet, och då krängt/girat åt sidan och träffats av fartyget på snipans sida, troligen då mer på sidan av fartygets stäv än längst fram på bulben. Då är det nog inte osannolikt att snipan välter och börjar ta in vatten. Då blir snipan en rejäl stoppkloss och jag skulle inte hålla det för osannolikt att snipan då rullar och sjunker och att fartyget kan tänkas köra "upp över" snipan, så att snipan trycks ner, den kommer då vattenfyllas extremt fort och sjunka till botten. Minns hur snabbt båten som sjönk i Smögens gästhamn i somras gick till botten, här gick det helt säkert ännu fortare.

Men, jag vill samtidigt ge dig helt rätt. Något "sug" är det inte direkt tal om, det uppstår snarare motstsen, högre tryck av skeppets deplacering av vatten. Men som sagt, snipan kan ändå hamnat under fartgyget precis som en cyklist kan hamna under en bil, där finns inte heller något sug.

Dock ska man tänka på att längre bak längs fartyget kommer dess maskiner och propeller att påverka situationen, och propellern driver ju en hel del vatten bakåt, här kan det kanske uppstå sug, men inte kring fören, där ska vattnet "bort" så att säga.
Citera
2026-08-02, 23:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Jag har flera båtar, vad är det du vill fråga?

Att flytväst är en falsk trygghet för de flesta?

Ett sätt att då långsamt för en hel del..

Kul. Pappan och sonen överlevde och blev räddade tack vare flytväst. Men hade du varit ombord hade du följt med snipan i djupet.
Citera
2026-08-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Om vi antar att snipan höll 6 knop, vilket torde vara en rimlig marschfart, så knappade Misje Verde in med ca 3 meter per sekund, eftersom vi vet att hon höll ungefär 12 knop.
Det blir visserligen 180 meter per minut, men det är ju inte jättemycket, så snipan hade haft god tid att hålla undan om man sett vad som kom rakt emot en bakifrån och förstått att man inte hade upptäckts från bryggan.
Hade snipan girat dikt styrbord hade den inte behövt mer än 20-30 sekunder för att vara utom fara.
Snipan kan ju ha girat på det viset, fast för sent. Det hade räckt om faran upptäckts ombord på snipan när det bara var 100 meter kvar till smällen.
Enligt mina beräkningar 100 m kvar till smällen är 17 sek.
Citera
2026-08-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Åklagaren ljuger givetvis inte då han måste presentera sina bevis för att det öht ska leda till häktning.
Däremot har han aldrig sagt att de hållit exakt samma kurs.
Han säger att de haft ”samma färdriktning”, under en längre tid.
Det är nödvändigtvis inte exakt samma kurs.

Enligt pressmeddelandet.

Den där åklagaren är ju känd för sin okunskap.

Brukar be försvarets advokater om hjälp.

Ärendet kommer bli nedlagt men nu fick James von Reis några minuter i rampljuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in