2026-08-02, 21:15
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
---

Är receptet ändrat i Marabou choklad ??
Speciellt Marabou Schweizernöt.
Tycker den smakar annorlunda nu.
Den är inte lika god längre och jag har käkat den i typ 50 år....

MagI
--------------------

Bara minnet som lurar dig i kombination med att andra produkter är bättre relativt sett.
Citera
2026-08-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Kolla innehållsdeklarationen på omslaget, där bör både kakao- och sockerhalten stå i klartext. Jämför sen med ett omslag från en äldre kaka av samma sort, som smakade bättre.
Själv har jag aldrig gillat Marabou mjölkchoklad, har tyckt att den redan förr i tiden var för söt och hade för lite chokladsmak. Höll mig istället till Fazer Blå tills den fick krympflation och blev för dyr per kg, nu äter jag Lidls 200 g chokladkakor av märke Fin Carré.

"Lidls choklad Fin Carré Hazelnut Milk Chocolate med grädde har också lägst sockerhalt i testet – 37,9 g per 100 g. Med andra ord: Mer chokladnjutning, mindre socker!"

Nästan 40% socker är verkligen imponerande.

https://via.tt.se/pressmeddelande/3857579/sot-seger-lidls-choklad-ar-bast-i-test?publisherId=2265114&lang=sv
Citera
2026-08-02, 21:40
Medlem
SoulOfSophias avatar
Receptet måste vara ändrat. Den smakar numera blaskigt, som att man skulle ha spätt ut med vatten och tunnat ut smakerna. Den känns också mycket mindre fyllig. Den påminner nu om hur riktigt billig choklad kan smaka.

Förr om jag hade marabou hemma så var det svårt att låta bli den, nu tappar jag suget efter några rutor, så tråkig har den blivit.
Citera
2026-08-02, 21:48
Medlem
Det är mer vatten i
Skummetmjölk och vassle är Vatten
Citera
2026-08-02, 21:53
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Det är mer vatten i
Skummetmjölk och vassle är Vatten
Den riktiga mjölken är väl helt borta från deras mjölkchoklad numera?
Citera
2026-08-02, 22:17
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
---

MagI
--------------------

Så det märker du nu, men du märkte ingenting när de köptes upp av Mondelez? Lol.
Citera
2026-08-03, 00:57
Medlem
Citat:
---

MagI
--------------------

Längesen jag åt, men säkert en ändring i receptet, ändring i fettet.
Citera
2026-08-03, 01:09
Medlem
Folk tycker alltid att deras gamla favoriter smakar sämre. Du har blivit äldre och allt i livet är gråare.
Det är det som har hänt. Chokladen smakar likadant som alltid.
Citera
2026-08-03, 01:19
Medlem
Är en sån här tråd om marabou typ 1 gång i månaden. Ja det konstaterades för ungefär 500 trådar sedan att de giriga svinen som köpte upp marabou för massa år sedan minskade chokladen och ersatte det med massa pissämnen för att tjäna mer pengar. Sen minskar de även kakorna så folk får mindre för pengarna. Och varje gång de gör det så kommer någon fin rabattkampanj så vi dumma åsnor kan köpa 2 utspädda mini-choklad för lite billigare pris för att släta över det

Många har ju slutat äta skiten för det smakar så vedervärdigt. De överlever bara på att det var ett så starkt varumärke förr. Ge det 10 år sen har alla kunder slutat köpa skiten
Citera
2026-08-03, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Det vet jag också ,men receptet är INTE ändrat. Pröva själv.
Precis så, har en kompis som jobbade på Marabou/Mondelez.

Chokladen som skickas till Norge är finare än den svenska, enligt insidan av Mondelez i Upplands Väsby.
Citera
2026-08-03, 02:44
Medlem
Citat:
---

MagI
--------------------

Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Bara minnet som lurar dig i kombination med att andra produkter är bättre relativt sett.

Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Folk tycker alltid att deras gamla favoriter smakar sämre. Du har blivit äldre och allt i livet är gråare.
Det är det som har hänt. Chokladen smakar likadant som alltid.

Det är ju välkänt sen länge.

När amerikanerna köpte marabou började de direkt ersätta riktiga råvaror med mer socker och mindre kakao.

Smakar skit sen länge.

Även hasselnötterna fifflar de med då det är mycket mindre % i den minsta minikakan och säkerligen utomeuropeiska hasselnötter istället för italienska.

Toblerone har också mer socker och honungen är bytt mot genmanipulerad billig honung från utanför europa.

Det är inte samma produkt som på 70 och 80talet.

Samma lurendrejeri med all gb glass som smakar apa sen det såldes till utlandet och man bytte ut riktiga ingredienser mot skit och tog bort grädden.
Senast redigerad av lakritsgubben 2026-08-03 kl. 02:47.
Citera
2026-08-03, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Även hasselnötterna fifflar de med då det är mycket mindre % i den minsta minikakan.
Var mindre andel nötter i just den minsta kakan? Det är troligen den de har bäst marginal på.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-03 kl. 02:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in