2026-08-03, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Var mindre andel nötter i just den minsta kakan? Det är troligen den de har bäst marginal på.

Jag kollade nu för skojs skull och verkar som de har ändrat den igen och det är lika mycket(lika lite) som i den andra lilla storleken.

Dock skriver de nu inte hur mycket hasselnötter den största storleken har online så kanske de har minskat % på den stora nu istället till ännu mindre?

Hursomhelst är det endast 12% hasselnötter i scweizernöt och löjliga 2% i pistage.

Lindt har 34% hasselnötter men tyvärr har lindt massa kadmium och bly och annat i sin choklad efter tester.
De har inte testat marabou så vet inte skillnaden där.
Citera
2026-08-03, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Hursomhelst är det endast 12% hasselnötter i scweizernöt och löjliga 2% i pistage.
I pistage ska det väl helst inte vara några hasselnötter alls.
Citera
2026-08-03, 06:08
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
---

Är receptet ändrat i Marabou choklad ??
Speciellt Marabou Schweizernöt.
Tycker den smakar annorlunda nu.
Den är inte lika god längre och jag har käkat den i typ 50 år....

MagI
--------------------
Det var länge sedan min vän..
säkert 15 år sedan. Kanske mer
Citera
2026-08-03, 06:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
---

Är receptet ändrat i Marabou choklad ??
Speciellt Marabou Schweizernöt.
Tycker den smakar annorlunda nu.
Den är inte lika god längre och jag har käkat den i typ 50 år....

MagI
--------------------

Det ändrades först 2012 när Mondelez tog över och även ytterligare en förändring förra året.

Marabou har varit oätbart efter 2012.
Citera
2026-08-03, 07:29
Medlem
Finns ju ett stort skäl till att låta bli deras produkter. De är kvar i Ryssland.

Men håller med om att kvaliteten blivit sämre med åren. På allt fd Marabou. Det tror jag de flesta tycker, syns väldigt tydligt om man ser till deras räkenskaper. Högre omsättning men samma marginal och alltid extrapris och tonvis med varor i butikerna.
Citera
2026-08-03, 07:55
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Känns som något är ändrat i tex deras vanliga mjölkchoklad, blir en konstig bismak i munnen efter att man har ätit den.
Citera
2026-08-03, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Yes, det gjordes några år efter att Mondelez köpte upp dem. Köp norska Freia i stället smakar som "gamla" Marabou. Samma recept.

Och var köper man det? Knappast på nån vanlig mataffär, tillgänglig när jag blir sugen...
Citera
2026-08-03, 10:09
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Enshittification i sin allra värsta form.

Toblerone, de stora förpackningarna 400 gr, är en bra ersättning. Finns på clas ohlsson.
Citera
2026-08-03, 11:03
Medlem
Köpte en med jordgubbssmak för några år sedan. Den gick inte att äta. Alldeles för hög sockerhalt. Vet inte om jag fått en mer "vuxen" smak men annars är jag rätt förtjust i godis i olika former.
Citera
2026-08-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Enshittification i sin allra värsta form.

Toblerone, de stora förpackningarna 400 gr, är en bra ersättning. Finns på clas ohlsson.
Även den billiga chokladen på Lidl,fin carre är betydligt bättre än marabou.
Citera
2026-08-03, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Och var köper man det? Knappast på nån vanlig mataffär, tillgänglig när jag blir sugen...

Freia brukar finnas i vanliga svenska livsmedelsaffärer på orter där det är mycket norrmän som turistar eller gränshandlar. Den brukar också gå att hitta hos snabbgrossar.
Citera
2026-08-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Freia brukar finnas i vanliga svenska livsmedelsaffärer på orter där det är mycket norrmän som turistar eller gränshandlar. Den brukar också gå att hitta hos snabbgrossar.

Kort sagt aldrig någonstans där de flesta är.

Jag kan inte planera i förväg när jag vill ha min mjölkchoklad-fix.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in