2026-08-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Håller med. Det behövs ju ingen rättegång, de har ju redan bestämt sig. Hittat sin syndabock och alla är glada att kunna lägga skulden på något, där, långtborta istället för en stackars småbarnsfarsa.

Kapten kan inte svenska, kan inte försvara sig och har väl den sämsta advokat man kan få. Och, han är redan dömd. Ja, så kan det gå med kompis-korruption.

Jag kommer följa pappan och jag är säker på att fler olyckor kommer dyka upp i hans liv. Olyckor som han inte har någon skuld i såklart. Jag kommer att följa honom så att jag inte råkar befinna mig på samma hav eller gata som honom. Jag vill inte dö.

Ja, vilken mardröm att bli slängd till vargarna på det viset (även om vargarna här är ganska tama).
Citera
2026-08-02, 18:06
Medlem
Expressen

Båda fartygen hade en längre tid haft samma färdriktning söderut och västerut i Hakefjorden, men fritidsbåten betydligt långsammare så att den blev upphunnen och kraftigt påkörd i aktern”, skriver han och fortsätter:

”Fritidsbåten sögs ner under lastfartyget, vattenfylldes och sjönk genast till botten på 20 meters djup mellan öarna Katten och Lövön i Kungälvs kommun.”

Åklagaren skriver att kapten misstänks ha brutit mot sjövägsregeln att upphinnande fartyg – som alltså kommer bakifrån – alltid ska väja för det fartyg som upphinns. Om det är dåliga siktförhållanden ska det upphinnande fartyget avge ljudsignal varannan minut, men ”det är klarlagt att inga ljudsignaler avgivits”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Låter troligt, men " inte sett" är väl i minsta fall grov oaktsamhet?
Dåligt väder men det var inte mörkt.

Nej ,växlande väder. Regnskurar . Klart att någon fallerat på Misja som alltså kommer ikapp Doris!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Kan du snälla länka till den lagtexten som gäller i detta fall? Intressant.
Läs vad dom domaren skrev!

Som alltid finns det grundregler, sedan finns det tillägg undantag och som oftast när det sker olyckor är det fleras fel. Igen bra exempel är Andra Doria olyckan, italienaren som bröt mot vajningsreglerna eller Stockholm som följde dom? Se här https://varldenshistoria.se/samhalle/katastrofer/blundrar-skickade-lyxangare-till-botten

https://alandia.se/artikel/vem-ska-vaja-och-vad-betyder-sjomarket/

Genom att inte vara inte envis utan ödmjuk och uppmärktsam undviken man mycket problem, hörs talas om "läsa av rummet", det gäller alltid.
Citera
2026-08-02, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Ja det kan ju ha gått till så. Det står ju att fartyget hann ikapp snipan men körde över den.
Visst allt är möjligt, men snipan höll kanske halva farten av fartyget
Citera
2026-08-02, 18:08
Medlem
Citat:
Man går inte frivilligt ut på havet i skymning/mörker, hård blåst och kraftigt regn med dålig sikt, nej. Och planerar att man ska ligga och köra flera mil med en snipa till mitt i farleden mitt i natten, nej. Man planerar sin båtkörning så man slipper det. Sedan kan man överaskas av dåligt väder mitt på havet men det är en annan sak.
Som sagt, du har väl heller inte varit ute med båt? Man får väl utgå från att familjen var på väg i hamn eftersom pappan härstammade från Lycke i närheten. Inte ”flera mil”som du antyder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Från Aftonblaskan

”Båda fartygen hade en längre tid haft samma färdriktning söderut och västerut i Hakefjorden, men fritidsbåten betydligt långsammare så att den blev upphunnen och kraftigt påkörd i aktern”.

Regel 13 i Sjövägsreglerna från Transportstyrelsen innebär att en båt som kör ikapp en annan alltid har väjningsplikt.

Det är ju tämligen solklart. Det finns bara en person som häktats på sannolika skäl misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död.

Otroligt märkligt hur man inte kan förstå detta enkla faktum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Du känner uppenbarligen inte till de internationella COLREG reglerna som gäller på sjön?
Nej, vilka är dom
Citera
2026-08-02, 18:09
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Detta. Enligt regel 13.

Inte enligt sjöregler överhuvudtaget. Nu pratar vi straffrätt. Handlar inte om vem som får vad eller inte.

Kör du på en person som går på motorvägen så åker du dit, även om personen inte ska befinna sig där. Du är skyldig att ha uppsikt framåt och undvika olyckor. Samma sak för fartyg i trånga farleder. Enligt straffrätt.
Citera
2026-08-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Ännu en meningslös åsikt utan lagstöd. Obegripligt varför du och många andra känner behovet av att dela med sig när det helt saknar konsekvens.
Varför tror du att det är traktorförbud och på motorvägar?
Det är dåligt sjömanskap att ge sig ut i mörker kuling och regn i liten snipa på 7 meter där han kommet att synas dåligt i farled där stora fartyg trafikerar ..omdömet var lika med noll hos snipans skeppare som bla inte insåg att han inte kommer att synas alls i vågdalarna av större fartyg.
Säker du tydligen inte förstår.
Citera
2026-08-02, 18:12
Medlem
Citat:
Det finns ingen speciellt lag för det, såklart. Men åklagare är människor och korruption existerar. Pappan är ju uppväxt där och är säkert kompis med diverse poliser och åklagare och kanske även domaren. Kompis-korruption kallas det!

I mina ögon kommer den här pappan alltid ha ’kört’ ihjäl sin familj, så är det bara. Oavsett om kapten missat fritidsbåten och glömt avge ljudsignaler så var det ännu mer korkat att ge sig ut på havet en blåsig och regnig kväll med småbarn. Han kommer alltid att vara ’pappan’ som körde ihjäl sin familj.’ Men för åklagarna handlar det bara om att straffa någon…kapten…så de kan fortsätta vara kompis med den rolige killen….
Mamman och barnen litade på pappan som dom skall göra men pappan bröt sitt ansvar, säkerheten först, sjövett, den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt levebröd bättre att komma en dag senare hem än inte alls.
Citera
2026-08-02, 18:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Från Aftonblaskan

”Båda fartygen hade en längre tid haft samma färdriktning söderut och västerut i Hakefjorden, men fritidsbåten betydligt långsammare så att den blev upphunnen och kraftigt påkörd i aktern”.

Regel 13 i Sjövägsreglerna från Transportstyrelsen innebär att en båt som kör ikapp en annan alltid har väjningsplikt.

Det är ju tämligen solklart. Det finns bara en person som häktats på sannolika skäl misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död.

Men det var bl a p g a flyktfaran. Snipans förare har ju ingenstans att fly... han ligger ju på sjukhus dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in