Jag är nog beredd att hålla med dig. Givetvis har kaptenen skyldighet att hålla uppsikt. Men som förare av småbåt bör man ha lite hänsyn till större båtar anser jag
https://www.svd.se/a/ArxXVj/sjofartsexpert-sma-batar-svara-att-upptacka-for-storre-fartyg
Från AI
Varför små båtar är svåra att se
Död vinkel: Högt upp på ett stort fartyg kan det finnas stora områden framför stäven som inte syns från bryggan.
Radarbegränsningar: Regn och vågor skapar så kallade regnekon på radarn som kan dölja små båtar om inte utrustningen justeras korrekt.
Saknad AIS: Stora fartyg använder AIS, men eftersom det är frivilligt för fritidsbåtar syns de inte alltid digitalt.Så ökar du säkerheten till sjöss
Håll avstånd: Lita inte på att det stora fartyget väjer eller ens ser dig i tid.Använd radarreflektor: Det gör att din båt syns bättre på det stora fartygets radar.
Tänd lanternor: Se till att lanternorna fungerar och lyser ordentligt när det är mörkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eurypterida
100 meter framför fartyget borde va ungefär 170 meter framför kaptenen för kommandobryggan tycks vara i aktern.
Ser väldigt svårt ut med sikten på det fartyget.
Hur fan kan man inte akta sig för detta fartyg om man sitter i en liten skitbåt?
Det är frågan jag inte kommer ifrån.