2026-08-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vilken båt hade problem med motorn, är det fastställt?
Det undrar jag med, det stod så i de första nyhetsartiklarna nämligen
Citera
2026-08-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Finns många ryska troll nu i tråden då det visat sig vara en rysk kapten....
troligen var han berusad.

Massor av troll, men jag har för mig att jag läst att de var nyktra på Misja Verde, trots det har dom kört på snipan efter att ha gått bakom, i samma rutt. Kommit ikapp utan att ha sett snipan alls?
Citera
2026-08-02, 17:19
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Bara för att du inte sett bevis för det behöver inte betyda att det inte existerar. Hur någon ens kommit över ett sådant sovjetiskt sjökort är ju också något man skulle vilja veta.
Har ockspå hört det men likt Hegerfors "det ser mörkt ut på Kaeruns avbytarbänk" finns väl INGA digitala bevis på dessa sjökort.
Av alla Privatpersoner som har dem i sin ägo (eller claimar å ha dem) borde åtminstone några lägga ut dessa på nätet men har som sagt inte sett några ännu.

Jag betvivlar inte att gamla Sovjet hade ubåtar även i Hakefjorden, men att de skulle varit där så länge så de skulle kunna utföra avanserade sjömätningar ör mera tveksamt.
Sorry OT
Citera
2026-08-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det finns ingen sådan regel.
Det står väll inte helt utskrivet i en paragraf men COLREG är väll vägledande isf.
Fritidsbåtar ska hålla sig undan och ge fri väg.
Citera
2026-08-02, 17:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Upphunna mindre båtar ska väja sryrbord för att släppa fram större fartyg i farleden.
Snippans skeppare är skyldig att hålla koll bakåt så han inte ligger i vägen i farleden.
Det är han som gjort fel.

Det är såvitt jag förstår ingen binär situation. Båda kan ha gjort fel oberoende av varandra.

Fartygets befälhavare måste under vissa omständigheter, som åklagaren menar rådde, sänka sin fart och signalera med jämna och täta mellanrum. Detta oavsett hur den mindre båten agerar.
Citera
2026-08-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Befälhavaren är ansvarig
Ja men det är inte gränslöst. Får han ett dåligt av en lots kommer man att granska om han borde ha förstått det.
Citera
2026-08-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Sjuk lag i såna fall.

Det finns ingen speciellt lag för det, såklart. Men åklagare är människor och korruption existerar. Pappan är ju uppväxt där och är säkert kompis med diverse poliser och åklagare och kanske även domaren. Kompis-korruption kallas det!

I mina ögon kommer den här pappan alltid ha ’kört’ ihjäl sin familj, så är det bara. Oavsett om kapten missat fritidsbåten och glömt avge ljudsignaler så var det ännu mer korkat att ge sig ut på havet en blåsig och regnig kväll med småbarn. Han kommer alltid att vara ’pappan’ som körde ihjäl sin familj.’ Men för åklagarna handlar det bara om att straffa någon…kapten…så de kan fortsätta vara kompis med den rolige killen….
Citera
2026-08-02, 17:23
Medlem
Förutom att man i bil har fri sikt, det har man inte från båt. Det är därför man inte kör i farled[/b] med en snipa. Farleder korsar man. Det är väl sånt som kallas sjövett om man vill undvika kollision. Sen blir säkerligen kaptenen dömd, Men på sjön ska man hjälpas åt, inte försvåra för varandra

https://www.svd.se/a/ArxXVj/sjofartsexpert-sma-batar-svara-att-upptacka-for-storre-fartyg

Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Bra exempel.. även då är det bakomvarande som skall väja för framförfarande. Då den håller den högre farten av båda parter.
Citera
2026-08-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamsiboll
Det undrar jag med, det stod så i de första nyhetsartiklarna nämligen

Albins brors båt. Han körde före, men de körde inte i par så han har inte sett olyckan
Citera
2026-08-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Borde väl gälla ganska många brott isåfall?
Alla brott där brottslingen är ångerfull?

Är det rimligt att ånger ger en immunitet för grova brott?
Ja för det kallas medmänsklighet, mördaren kände ju mordoffret. Medmänsklighet!
Att du inte fattar skillnaden mellan uppsåts brott och vållande är ditt problem.
Citera
2026-08-02, 17:25
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ja, men om jag ser att ett stort fartyg närmar sig bakifrån säger min självbevarelsedrift att jag tar mig därifrån. Risken ökar för snipan. Vid något tillfälle måste avståndet känts obekvämt för snipan.
Detta behöver man inte ha sjövana för att förstå. Stora fartyg är läskiga när man är i en liten båt.
Är det en dold vinkel framför fraktfartyget?
Känner inte båtfolk till sådant?
Citera
2026-08-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Albins brors båt. Han körde före, men de körde inte i par så han har inte sett olyckan
Jaså det var hans båt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in