2026-08-02, 17:00
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Jag tycker att detta är väldigt konstigt
Ska inte alltid små båtar väja för större fartyg?
Då det kan vara svårt att se och upptäcka fritidsbåtar ute i havet
Åkte man mitt i farleden?

Även om han blir ”upphunnen” av det större fartyget skall han hålla ut. Det är inte gjort och tragiken ett faktum
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Nu är kapten häktad för Vållande till annans död och vad utfallet blir är redan klart eftersom det står mellan en ’stackars’ småbarnspappa och en rysk kapten. Alla som jobbar med fallet kommer vara färgade av detta ’tragiska öde’ och domarna gillar inte ryska kapten i svenska farvatten, domen klar.

Men! Den ryska kapten jobbade och tjänade sitt levebröd på havet i dåligt väder och han kunde omöjligt ha väjt undan för en liten fritidsbåt. Han hade inget val att åka där och då medan fritidsbåten kunde ha väntat och inte gett sig ut i så dåligt väder, mitt i natten(!) i en farled.

Såvida de inte släpper en detalj om att kapten varit berusad eller begått något allvarligt fel så tycker jag detta fallet är helt sjukt och det bevisar att det finns korruption i Sverige. Det är lättare att lägga skulden på en utomstående ryss än att, säga som det var, att en småbarnspappa körde ihjäl sin familj på havet en kväll. Småbarnspappa körde ihjäl sin familj, så ser jag det men ingen vågar ens säga det högt.

Vad kaptenen kunde gjort enligt åklagaren är att sänka farten betydligt och signalera med korta och jämna mellanrum, om situationen kräver det och de har svårt att ha visuell kontakt med mindre båtar framför dem i farleden.

Låter inte som något konstigt eller som orimliga krav givet situationen. Och det skiljer sig från situationen där fritidsbåten vill korsa farleden och då måste hålla undan från större fartyg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Snipan sögs ner under båten https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kaptenen-haktas/
😳😥fy så hemskt
Citera
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Jag tycker att detta är väldigt konstigt
Ska inte alltid små båtar väja för större fartyg?
Då det kan vara svårt att se och upptäcka fritidsbåtar ute i havet
Åkte man mitt i farleden?

Läs tråden. Fritidsbåten blev påkörd bakifrån.
Citera
2026-08-02, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Hela pressmeddelandet:

Wow, det står klart och tydligt att även om pappan har gjort fel på vattnet så kommer han inte häktas eller straffas eftersom han förlorat sin familj i olyckan. Vad var det jag sa?

Osmakligt! Oproffslgt! Korruption! Han borde ha ankrat för natten precis som alla andra och inte gett sig ut i det vädret, det ingår liksom i bårframförande att man ska ta sikt, väder, farvatten osv i bedömning när man kör båt. Men han valde att ge sig ut. Och denna person riskerar man att träffa på när man kör båt? Han kan alltså begå korkade beslut igen, han är bara ’friad’ för att han lyckades köra ihjäl sin familj. Helt sinnesjukt hur det kan gå till i vårat rättsystem!
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Här gäller : I det här fallet finns misstanke om brott mot sjövägsregel 5 (krav på ständig och noggrann utkik), regel 13 (att upphinnande fartyg alltid ska väja för det fartyg som upphinnes).

Det är grundregeln ja, MEN med tillägget:

Lämna alltid företräde och gott utrymme för yrkessjöfart samt stora fartyg som går i trånga farleder och som har svårt att manövrera.
Citera
Medlem
ScorchPipes avatar
Hur kan det vara kaptenens fel? Genuin fråga.
Fanns det nån chans alls för ett sådant fartyg att se den lilla båten? Om radar saknas tycker man en så liten båt bör hålla sig undan farled när det är så dålig sikt?

Är inte insatt i båtar alls, men jag hade inte förväntat mig fartyget att se den lilla båten under de bästa förutsättningar
Citera
Medlem
Märkligt om det stämmer helt.... att åka mitt i en farled med en snipa, en farled utlagd med bojor för handelsfartyg, sent på kvällen i dålig sikt, det är som att lägga sig med en EPA-traktor på Autobahn. Det är inte olagligt, men riskfyllt ngt otroligt.

Det måste finnas andra detaljer som missats.

Citat:
Ursprungligen postat av Joline84
Nu finns det ju uppgifter om att de färdades i samma färdriktning men att fartyget såklart kom ikapp snipan och då rammade den.

Då undrar jag hur i hela friden man på fartyget kan missa detta, samt är det bara kaptenen som hålls ansvarig? Vad har utkik och lots för ansvar, inget?
Citera
2026-08-02, 17:02
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamsiboll
😳😥fy så hemskt
Ja vilken jävla panik.
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Du har rätt. Det är helt otroligt att åklagaren inte med ett enda ord nämner att den som körde snipan har gjort något fel.
Har du och många andra i tråden ingen läsförståelse?

Fartyget kom ju ikapp snipan.
Citera
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Wow, det står klart och tydligt att även om pappan har gjort fel på vattnet så kommer han inte häktas eller straffas eftersom han förlorat sin familj i olyckan. Vad var det jag sa?

Osmakligt! Oproffslgt! Korruption! Han borde ha ankrat för natten precis som alla andra och inte gett sig ut i det vädret, det ingår liksom i bårframförande att man ska ta sikt, väder, farvatten osv i bedömning när man kör båt. Men han valde att ge sig ut. Och denna person riskerar man att träffa på när man kör båt? Han kan alltså begå korkade beslut igen, han är bara ’friad’ för att han lyckades köra ihjäl sin familj. Helt sinnesjukt hur det kan gå till i vårat rättsystem!

Lika knäppt som han som glömde sitt barn i bilen i värmen. Han åtalades väl heller inte eftersom han förlorat sitt barn.
Citera
Medlem
0x539s avatar
Citat:

Du är ju uppenbarligen ett troll, men kan ändå vara värt att påpeka att pressmeddelandet sa just "även om", det har alltså inte konstaterats att han gjort något fel, vilket du väljer att anta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in