2026-08-02, 16:56
Medlem
Jenshalls avatar
Liten båt skall väja för stor. Inget konstigt tyvärr har den som körde den lilla båten gjort fel här. Det kommer också snart slås fast och kaptenen får åka hem
Citera
2026-08-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Det där ifrån AI:n stämmer rätt bra. Små båtar ger ofta dåliga ekon på radarn.
Kan den lilla båten ha dykt upp så plötsligt och så nära intill den stora att inga system hann uppmärksamma den?
Citera
2026-08-02, 16:57
Medlem
Jag tycker att detta är väldigt konstigt
Ska inte alltid små båtar väja för större fartyg?
Då det kan vara svårt att se och upptäcka fritidsbåtar ute i havet
Åkte man mitt i farleden?
Citera
2026-08-02, 16:58
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Nu är kapten häktad för Vållande till annans död och vad utfallet blir är redan klart eftersom det står mellan en ’stackars’ småbarnspappa och en rysk kapten. Alla som jobbar med fallet kommer vara färgade av detta ’tragiska öde’ och domarna gillar inte ryska kapten i svenska farvatten, domen klar.

Men! Den ryska kapten jobbade och tjänade sitt levebröd på havet i dåligt väder och han kunde omöjligt ha väjt undan för en liten fritidsbåt. Han hade inget val att åka där och då medan fritidsbåten kunde ha väntat och inte gett sig ut i så dåligt väder, mitt i natten(!) i en farled.

Såvida de inte släpper en detalj om att kapten varit berusad eller begått något allvarligt fel så tycker jag detta fallet är helt sjukt och det bevisar att det finns korruption i Sverige. Det är lättare att lägga skulden på en utomstående ryss än att, säga som det var, att en småbarnspappa körde ihjäl sin familj på havet en kväll. Småbarnspappa körde ihjäl sin familj, så ser jag det men ingen vågar ens säga det högt.
Är du knäpp eller?
Det ska ju hållas förhör och sen ev domstol,
vi är inte i ryssland.
Citera
2026-08-02, 16:58
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du missade att Expressen hävdar att åklagaren först sa att båten blev påkörd och övrrkörd bakifrån...

Den såg ganska intakt ut bakifrån. Åklagaren gynnar inte pappan, för åklagaren får det att låta som att han körde mitt i farleden i samma riktning som handelsfartyg med en snipa...
Så dum tror jag inte han är... Åklagaren va nog tvungen att överdriva för att få kaptenen häktad
I det här fallet finns misstanke om brott mot sjövägsregel 5 (krav på ständig och noggrann utkik), regel 13 (att upphinnande fartyg alltid ska väja för det fartyg som upphinnes).
Citera
2026-08-02, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Men vilket system använde4 fartyg för kommersiellt bruk?
Radar är det viktigaste enligt min mening.
AIS är ju lagstadgat och är givetvis också bra. (AIS bygger mycket på VHF signaler).
VHF används för kommunikation mellan fartyg.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av helrolog
Kört länge i samma färdriktning, det större fartyget har hunnit ikapp snipan
Då är det märkligt om inte fartyget sett snipan, kan snipan ha ändrat kurs helt plötsligt och då har fartyget missat att bevaka snipan under ett kort ögonblick tex antagit att snipan haft full koll och slappnat av.
Citera
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Den lilla snipan har också ett ansvar att inte köra oaktsamt och för nära stora fartyg.
Det är helt fel att endast skuldbelägga befälhavaren på det stora fartyget.
Här gäller : I det här fallet finns misstanke om brott mot sjövägsregel 5 (krav på ständig och noggrann utkik), regel 13 (att upphinnande fartyg alltid ska väja för det fartyg som upphinnes).
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494

Du har rätt. Det är helt otroligt att åklagaren inte med ett enda ord nämner att den som körde snipan har gjort något fel.
Citera
Avstängd
Citat:
Dom ska väja ja.
Citera
2026-08-02, 17:00
Medlem
Dumdrygs avatar
Intressant. Då verkar det som att snipan inte korsat farleden utan varit på väg i farledens riktning sydväst mot Älgö fyr.
Citera
2026-08-02, 17:00
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Inte om du körs ikapp av ett större fartyg. I det här fallet finns misstanke om brott mot sjövägsregel 5 (krav på ständig och noggrann utkik), regel 13 (att upphinnande fartyg alltid ska väja för det fartyg som upphinnes).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in