2026-08-02, 16:44
Medlem
Pressmeddelande

https://via.tt.se/pressmeddelande/4485670/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn?lang=sv&publisherId=3235540
Citera
Medlem
Nu finns det ju uppgifter om att de färdades i samma färdriktning men att fartyget såklart kom ikapp snipan och då rammade den.

Då undrar jag hur i hela friden man på fartyget kan missa detta, samt är det bara kaptenen som hålls ansvarig? Vad har utkik och lots för ansvar, inget?
Citera
Medlem
Nu finns nya uppgifter här

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/
Citera
2026-08-02, 16:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Du ska nog hålla dig till husvagn. Den som irrar runt på sjön är inte fartyget utan fritidsbåtarna, den som genom sin handling orsakayt(inte dödat) två människor är den som styrde båten, kaptenen på fartyget kan på sin höjd ha misslyckats med att upptäcka snipan och girat iväg från den.

Mellan stora fartyg och små båtar finns det inga solklara regler, ofta inte ens mellan stora fartyg som jag gett exempel på här(googla Andrea Doria Stockholm som skulle enligt reglera vara solkart vems fel det var)

Häktningen av kaptenen ger svart på vitt vad som gäller. Hans fartyg har seglat på den mindre båten och han har därmed vållat två människors död. Det blir inte automatiskt någon annans ansvar därför att de eventuellt gjort fel och också bär ansvar.

Utgående från det kan du mycket väl ha rätt och han i slutänden förklaras oskyldig och förhindrad att ha gjort något annat än han gjorde.

Det här är inte platsen för rent tjafs för saken skull av respekt till offer och anhöriga, så jag tänker inte gå i polemik. Jag har bara förklarat varför det är rimligt och logiskt att kaptenen häktas och utreds för brott.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2026-08-02 kl. 16:47.
Citera
2026-08-02, 16:47
Medlem
Citat:
Sådana historier har cirkulerat under lång tid men om det är sant eller skrönor har jag aldrig sett bevis för.

Bara för att du inte sett bevis för det behöver inte betyda att det inte existerar. Hur någon ens kommit över ett sådant sovjetiskt sjökort är ju också något man skulle vilja veta.
Citera
Medlem
Kaptenen valde att ägna sitt yrkesliv åt att bli kapten.

Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Nu är kapten häktad för Vållande till annans död och vad utfallet blir är redan klart eftersom det står mellan en ’stackars’ småbarnspappa och en rysk kapten. Alla som jobbar med fallet kommer vara färgade av detta ’tragiska öde’ och domarna gillar inte ryska kapten i svenska farvatten, domen klar.

Men! Den ryska kapten jobbade och tjänade sitt levebröd på havet i dåligt väder och han kunde omöjligt ha väjt undan för en liten fritidsbåt. Han hade inget val att åka där och då medan fritidsbåten kunde ha väntat och inte gett sig ut i så dåligt väder, mitt i natten(!) i en farled.

Såvida de inte släpper en detalj om att kapten varit berusad eller begått något allvarligt fel så tycker jag detta fallet är helt sjukt och det bevisar att det finns korruption i Sverige. Det är lättare att lägga skulden på en utomstående ryss än att, säga som det var, att en småbarnspappa körde ihjäl sin familj på havet en kväll. Småbarnspappa körde ihjäl sin familj, så ser jag det men ingen vågar ens säga det högt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Tack för input. Hittade mer från hensidan Marineradar.com

1. The Vessel Entered a Coverage Gap
One of the most common reasons a ship disappear from radar is simple geography.

AIS coverage is strongest near coastlines where land-based receivers exist. However, in deep oceans, coverage depends mainly on satellites. These satellites pass over specific areas at intervals rather than continuously.

As a result:

Ships may temporarily vanish in open waters
Tracking resumes when satellite coverage returns
This is entirely normal and happens every day

Känns ju som ett system som är lika säkert som "självkörande" bilar
AIS är något helt annat än radar.
AIS bygger mycket på VHF signaler och mottagarna till landbaserade sajter får sin information ifrån landbaserade VHF mottagare. Ute långt till sjöss är det inga problem för fartyg att få in information ifrån andra fartyg om de befinner sig inom räckhåll för VHF signalerna.
Citera
2026-08-02, 16:49
Avslutad
Citat:
Sådana historier har cirkulerat under lång tid men om det är sant eller skrönor har jag aldrig sett bevis för.
Jag letar efter en gammal screenshot som jag sparade. Postar den om/när jag hittar den.
Citera
2026-08-02, 16:49
Medlem
MrGrants avatar
Snipan sögs ner under båten https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kaptenen-haktas/
Citera
2026-08-02, 16:50
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArasonBnk
Kaptenen valde att ägna sitt yrkesliv åt att bli kapten.

Kaptenen kommer aldrig dömas för detta såvida det inte framkommer något mellan honom och lotsen alt alkohol eller oaktsamhet. Att man går ut med vållande till annans död misstanke tidigt är för han kommer från tredje land dessutom Ryssland. Man måste hålla honom fast. Men som du säger ansvaret för detta ligger på den personen som framförde den lilla båten. Hur mycket än man tycker synd om honom pga denna tragik.
Citera
2026-08-02, 16:51
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Småbarnspappa körde ihjäl sin familj, så ser jag det men ingen vågar ens säga det högt.

Vi har inte alla detaljer, men du väljer att försvara kaptenen utan att ha all info?
Citera
2026-08-02, 16:52
Medlem
Men vilket system använde4 fartyg för kommersiellt bruk?

Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
AIS är något helt annat än radar.
AIS bygger mycket på VHF signaler och mottagarna till landbaserade sajter får sin information ifrån landbaserade VHF mottagare. Ute långt till sjöss är det inga problem för fartyg att få in information ifrån andra fartyg om de befinner sig inom räckhåll för VHF signalerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in