2026-08-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postmorten18
Jag orkar inte gå tillbaka så långt och leta mer än ett par sidor och då nämns Al*ins namn fortfarande men han har ju själv gått ut på sin Instagram och dementerat att det är hans familj som är inblandade i olyckan.

Nej det har han inte. Finns andra personer med samma namn såklart, en av dessa har gjort ett inlägg att det inte är just han som är drabbad.
Citera
2026-08-02, 15:48
Medlem
0x539s avatar
Häktningsförhandlingen äger rum söndag den 2 augusti kl. 13 i Göteborgs tingsrätt.

Målnummer i Göteborgs tingsrätt: B 14878-26.

Efter häktningsförhandlingen kommer det att samma dag att lämnas information i ett pressmeddelande om vad som hände vid sjöolyckan, så långt det är möjligt med hänsyn till förundersökningssekretessen. Detta pressmeddelande skickas ut någon gång under söndag eftermiddag, exakt tid kan inte ges.

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/befalhavaren-efter-fartygsolyckan-vid-tjorn-begard-haktad/
Citera
2026-08-02, 15:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Det du kallar styrbord är det du ser som din högersida. Man utgår istället alltid från båten, så tänk dig att du står eller sitter uppe på båten.
Då blir det båtens babordssida som du ser framifrån.
Ja vad annars, men jag ser fortfarande skadorna på styrbordsidan. Jag får väl gå ur solgasset och titta igen då...
Citera
2026-08-02, 15:50
Medlem
Detta redde folk ut i förrgår kväll. Det finns en annan komiker med samma namn som dementarede på in IG.

Denne *lbin har ett extra efternamn... Så vad alla sagt verkar det vara en av komikerna med samma namn

Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Länka gärna för det finns inget att finna på hans IG.
Citera
2026-08-02, 15:51
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja vad annars, men jag ser fortfarande skadorna på styrbordsidan. Jag får väl gå ur solgasset och titta igen då...
jo det är på styrbordssidan skadorna är
Citera
2026-08-02, 15:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
jo det är på styrbordssidan skadorna är
Ja för det är väl detta du menar?

https://i.ibb.co/2Y8YbJVD/markup-1000007985.png
Citera
2026-08-02, 15:56
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Han måste då, tycker jag, ha gått emot lotsens rekommendationer och råd. Annars skulle väl också eller enbart lotsen ha gripits?
Tror du kotsen gett råd att ramma snipan?
Här handlar det sannolikt om OUPPMÄRKSAMHET.
Var det bara kapten och lotsen på bryggan?
Fanns utkik öht, står ingenstans att denna är hörd..?
Citera
2026-08-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Troll. Hans konto har inga nya inlägg, hans frus konto har gått från öppet till privat och en podcast han medverkar i ställdes in.
Vilken podcast?
Citera
2026-08-02, 15:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det framstår i ett allmänt perspektiv inte alls märkligt att kaptenen nu är häktad och det skall prövas vidare om han är skyldig till vållande till annans död.

Att någon annan - i det här fallet snipans förare - eventuellt gjort fel gör inte att kaptenen fråntas sitt ansvar. Han är fortfarande skyldig till att göra vad han kan för att undvika olyckan och det är inte alls solklart att han gjort det, inte automatiskt av skälet att det i det stora hela är snipan som måste hålla undan från den större båten, då verkligheten kräver att det fungerar så.

Kaptenen har dödat två människor genom sin handling och om den skall vara straffri pga omständigheterna krävs att han visa att det inte fanns något alls han kunde gjort under omständigheterna för att undvika det.
Citera
2026-08-02, 15:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ingen idé att diskutera med landkrabbor. Höger sida inifrån båten är ju styrbord.
Givetsvis förarbevis och haft båt på Västkusten i över 20 år. Dock väldigt ödmjuk inför havet, vädret och andra båtar mm
Denna tragiska olycka kanske får andra att tänka till.
Citera
2026-08-02, 15:59
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postmorten18
Jag orkar inte gå tillbaka så långt och leta mer än ett par sidor och då nämns Al*ins namn fortfarande men han har ju själv gått ut på sin Instagram och dementerat att det är hans familj som är inblandade i olyckan.

Det du sett är en annan "komiker" med väldigt likadant namn. Gör lite research.
Citera
2026-08-02, 16:00
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldsomglimmar
Vilken podcast?
Kafferepet. Kolla senaste avsnittet i vilket offentligt podd-bibliotek som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in