2026-08-02, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Han måste då, tycker jag, ha gått emot lotsens rekommendationer och råd. Annars skulle väl också eller enbart lotsen ha gripits?

Lotsen ska väll bara se till att fartyget ligger rätt i farled, är ju ändå kapten som har yttersta ansvar
Sen är det mindre flykt risk på lots än kapten
Citera
2026-08-02, 15:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ok, men jag ser mycket tydligt både tunneln och surrning som går in i tunneln. Precis akter om dom två vita repen som går runt skrovet, precis ovanför undersida kölen.
Ser bogpropellertunneln nu när jag gick in och synade bilden i skuggan, så du kan ignorera mitt tidigare svar till dig. Visst ser snipan ut att ha bogpropeller.
Citera
Medlem
Klommeroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Jag tror snarare att åklagaren var tvingad att åtala han för "vållande till annans död" då han tvingast släppa honom annars, se nedan

"På torsdagskvällen anhölls fartygets kapten och på söndagseftermiddagen häktades han vid Göteborgs tingsrätt. Han är på sannolika skäl misstänkt för vållande till annans död, vilket är den högre misstankegraden.

Misstanken om vårdslöhet i sjötrafik ligger kvar, men låg inte till grund för häktning eftersom straffskalan är för låg"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kaptenen-haktas/

Den lägre misstankegraden ger bara möjlighet att hålla personen häktad under en vecka medan den högre misstankegraden ger möjlighet till långvarig häkning. Som sagts tidigare är skälet till häktningen flyktfara/påverkansfara.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Den viker av uppåt kanske en meter, jämför fribordet som kanske är 60-70 cm

Kan det vara så att dom maskar båten med flit?
Det kan det väl mycket väl vara?
Citera
2026-08-02, 15:43
Medlem
Det finns allt för många ”sjökaptener” som tror att störst kör först och som skiter i alla andra. Precis som att du skulle få köra på en fotgängare bara för att denne går på vägen och inte sett dig?!

I trafiken, på sjö, i luft eller väg, har man i grunden bara skyldigheter, INGA rättigheter. Desto större båt, desto större skyldigheter.

Synd bara att folk ska behöva dö. Hoppas aset döms hårt.
Citera
2026-08-02, 15:43
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Nej, både lotsen och besättningen har uppgett för media att de varken märkt av båten eller kollisionen, det va därför fartyget var dussintals sjömil bort (om inte mer) innan de fick vända.

Hade kaptenen eller lotsen sett snipan hade nog olyckan till 99% sannolikhet inte inträffat tror jag. Hur ofta kolliderar båtar med fartyg annars?
Han kan väl ändå ha gått emot lotsen fastän de inte sett snipan. Kanske just därför de aldrig såg den eller haft större chans att observera den. Kanske lotsen ville sänka farten men kaptenen inte ville då redarn så klart ser tid som pengar....
Citera
2026-08-02, 15:45
Medlem
Fråga till dig, du som har erfarenhet.

Det finns vissa som säger att småbåtar kan försvinna på radar om det kommer plötsliga regnskurar? Tankar på det?

Någon här på forumet påstår att om en båt går på ballast så kan radarfunktion "påverkas" då radarfunktion är bättre inställd på båt med last (luddigt påstående som jag aldrig hört men ville kolla)

Kan lots och styrman stå och prata om "fotboll, sprit eller vad vet jag" så att man inte lägger märke till en båt på radar under flera minuter. Vilken grad av ouppmärksamhet skulle det isåfall krävas att missa en sådan?

Om ngn eller fler av lots, styrman, kapten t.ex behöver uppsöka toalett, är det vanligt förekommande eller behöver man alltid vara två som har koll på radar?

Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Nja, OM man hade sett snipan så hade det inte varit några problem att undvika kollisionen. Fartyget är trots allt relativt litet med sina knappa 100 meter, farten hanterbar och väldigt gott om vatten med tillräckligt djup att manövrera på. Efter nästan 20 år till sjöss varav de sista 5 som styrman på ett fartyg i ganska exakt samma storlek (110 meter) kan jag konstatera att det där är ingen vare sig ”trång” farled eller svår manöver. Man har helt enkelt inte haft koll på snipan, allt annat är otänkbart. Frågan är varför man inte har haft koll?
Citera
2026-08-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postmorten18
Jag orkar inte gå tillbaka så långt och leta mer än ett par sidor och då nämns Al*ins namn fortfarande men han har ju själv gått ut på sin Instagram och dementerat att det är hans familj som är inblandade i olyckan.

Länka gärna för det finns inget att finna på hans IG.
Citera
2026-08-02, 15:46
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postmorten18
Jag orkar inte gå tillbaka så långt och leta mer än ett par sidor och då nämns Al*ins namn fortfarande men han har ju själv gått ut på sin Instagram och dementerat att det är hans familj som är inblandade i olyckan.

Troll. Hans konto har inga nya inlägg, hans frus konto har gått från öppet till privat och en podcast han medverkar i ställdes in.
Citera
2026-08-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tack, förstår vad du menar, men jag ser detta på snipans styrbordsida.

Förstora bilden ett par gånger. Det du kallar styrbord är det du ser som din högersida. Man utgår istället alltid från båten, så tänk dig att du står eller sitter uppe på båten.
Då blir det båtens babordssida som du nu har sett framifrån, som är intryckt i en bula.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-08-02 kl. 15:49.
Citera
2026-08-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aliat
Han är dessutom häktad på sannolika skäl , alltså den högre misstankegraden till vållande av annans död.
Så klart dom har hittat nåt, så nu kan väl alla självvalda experter i tråden sluta tjata runt och skuldbelägga, ni har ingen aning om vad som hänt!!!
Citera
2026-08-02, 15:48
Medlem
Jag har ej helt koll, men de här som säger sig har kollat Satellit eller andra tillgängliga hjälpmedel i efterhand säger att fartyget har gått som det bör gå - dvs mitt i leden och normal hastighet (ca 11knop)

Det finns folk här som sagt att allt med fartygets färd sett normalt ut.

Jag tror att åklagare "måste" häkta kaptenen. Dels finns risk att han de facto missat båten, vilket då blir tjänstefel, men i och med att det blivit så stort medialt, eftersom det står mellan en svensk småbarnspappa och en rysk kapten, skulle 99% av alla domare i Sverige rösta för att vi häktar kaptenen (Lägg därtill flyktrisken) och så låter de utredningen ha sin gång. Pappan har nog lidande så det räcker och blir över (även om han troligen har haft ngn form av bristande uppmärksamhet)

Även om kaptenen vet att han inte gjort ngt fel tror jag inte det spelar ngn roll i nuläget, domare och åklagare kommer nog göra allt för att han ska förbli häktad tills de gått till botten med vad som hänt så att säga

Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Han kan väl ändå ha gått emot lotsen fastän de inte sett snipan. Kanske just därför de aldrig såg den eller haft större chans att observera den. Kanske lotsen ville sänka farten men kaptenen inte ville då redarn så klart ser tid som pengar....
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-02 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in