Fråga till dig, du som har erfarenhet.
Det finns vissa som säger att småbåtar kan försvinna på radar om det kommer plötsliga regnskurar? Tankar på det?
Någon här på forumet påstår att om en båt går på ballast så kan radarfunktion "påverkas" då radarfunktion är bättre inställd på båt med last (luddigt påstående som jag aldrig hört men ville kolla)
Kan lots och styrman stå och prata om "fotboll, sprit eller vad vet jag" så att man inte lägger märke till en båt på radar under flera minuter. Vilken grad av ouppmärksamhet skulle det isåfall krävas att missa en sådan?
Om ngn eller fler av lots, styrman, kapten t.ex behöver uppsöka toalett, är det vanligt förekommande eller behöver man alltid vara två som har koll på radar?
Citat:
Ursprungligen postat av
knickedick108
Nja, OM man hade sett snipan så hade det inte varit några problem att undvika kollisionen. Fartyget är trots allt relativt litet med sina knappa 100 meter, farten hanterbar och väldigt gott om vatten med tillräckligt djup att manövrera på. Efter nästan 20 år till sjöss varav de sista 5 som styrman på ett fartyg i ganska exakt samma storlek (110 meter) kan jag konstatera att det där är ingen vare sig ”trång” farled eller svår manöver. Man har helt enkelt inte haft koll på snipan, allt annat är otänkbart. Frågan är varför man inte har haft koll?