2026-08-02, 15:07
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Här är bilder på vraket.

Akterna är med.

Vraket.
https://imgur.com/a/vraket-TWlcG3F
Bra bildsamling. Då är det ju pulpiten man ser även bakifrån, som jag först trodde var en pushpit. Doghouse är väck. Teleobjektiv ställer alltid till perspektivet...
Citera
2026-08-02, 15:10
Medlem
Först: Har noll koll på sjöliv.
Näst, en fråga: Hur går det till att missa ett stort fartyg? Även om det är halvljust och regnigt? Hörs det inget? Ser man ingenting även om man ser sig omkring?

Ursäkta korkade och totalt oinsatta frågor. Är häpen och förundrad och tänker att det verkar vara något av ett mirakel att inte fler olyckor sker med småbåtar om det är så svårt att ha koll. Fast något mirakel är det inte, det förstår jag ju. Något har gått väldigt olyckligt och oskickligt till här.
Citera
2026-08-02, 15:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
En annan liten detalj i sammanhanget, hade snipan fått motorproblem, kunde de använt bogpropellern för att flytta snipan åtminstone dom 5-10 meter som hade behövts för att inte bli påkörda av fartyget.
Hur då? Bogpropellrar vrider ju bara runt båten.
Citera
2026-08-02, 15:11
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Fast vi vet inte om snipan blev påseglad bakifrån, det var enbart spekulationer, och efter att ha sett bilder på vraket undrar jag om det inte var stäv mot stäv istället...
Ja det låter mer troligt att det är en frontalkrock. Hur som, bakifrån eller framifrån, så var de båda båtarna då i farleden och en sådan ska väl fritidsbåtar i möjligaste mån endast korsa? Snipa säger du men var det inte en plastbåt? Tyckte det såg ut så på den lilla bild jag såg av fören och de brukar väl ha högre fart än en lastbåt inomskärs kan tänkas ha. I och för sig finns det ju glasfibersnipor också med puttrande inombordare.

Såg nu genom AI att polisen inte gått ut med båttyp men att det verkar ha varit en mindre planande plastmotorbåt (daycruiser eller styrpulpet/hyttbåt) snarare än en traditionell snipa.
Citera
2026-08-02, 15:14
Medlem
kaktusplastiks avatar
Omni gick just ut med detta:

Citat:
Just nu
Befälhavaren häktas för vållande till annans död
Publicerad: I dag 15.11
Göteborgs tingsrätt häktar befälhavaren för handelsfartyget Misje Verde, som tros ha varit inblandat i dödsolyckan utanför Tjörn förra veckan, skriver flera medier.

Myndigheten har sedan tidigare uppgett att man under söndagseftermiddagen kommer att gå ut med fler detaljer om hur olyckan ska ha gått till.
Citera
2026-08-02, 15:15
Medlem
Citat:
Bra bildsamling. Då är det ju pulpiten man ser även bakifrån, som jag först trodde var en pushpit. Doghouse är väck. Teleobjektiv ställer alltid till perspektivet...
Menar du att objektivet gör att fördäcket ser ut som om det brutits uppåt?
Citera
2026-08-02, 15:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja det låter mer troligt att det är en frontalkrock. Hur som, bakifrån eller framifrån, så var de båda båtarna då i farleden och en sådan ska väl fritidsbåtar i möjligaste mån endast korsa? Snipa säger du men var det inte en plastbåt? Tyckte det såg ut så på den lilla bild jag såg av fören och de brukar väl ha högre fart än en lastbåt inomskärs kan tänkas ha. I och för sig finns det ju glasfibersnipor också med puttrande inombordare.

Såg nu genom AI att polisen inte gått ut med båttyp men att det verkar ha varit en mindre planande plastmotorbåt (daycruiser eller styrpulpet/hyttbåt) snarare än en traditionell snipa.
Nej, det rör sig om en plastsnipa av modell IW 25.
Den gör i bästa fall 8-9 knop med vanvettigt svall som följd. Ekonomisk marchfart är 5-6 knop.
Citera
2026-08-02, 15:16
Medlem
Vad gjorde denhär *lbin som var så distraherad av något annat som gjorde att han inte kunde se en stor båt och väja?
*a
Citera
2026-08-02, 15:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Menar du att objektivet gör att fördäcket ser ut som om det brutits uppåt?
Nej men jag trodde att pullpiten ("räcket" i fören) var en pushpit (som sitter i aktern) när jag bara sett bild på akterskeppet.
Citera
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Här är bilder på vraket.

Akterna är med.

Vraket.
https://imgur.com/a/vraket-TWlcG3F
Där ser man ju tydligt skador på ena sidan av fören så krocken var definitivt en frontalkrock
Citera
Medlem
Citat:
Ja, ett sådant doghouse kräver ju inte sådär jättemycket våld för att ta dän...

Sitter tyvärr ofta dåligt fast.

Nu är ju denna snipan byggd i Henån på ett bra varv men även de har haft problem med infästning har jag hört från ägare till denna båttyp
Citera
2026-08-02, 15:20
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Nej, det rör sig om en plastsnipa av modell IW 25.
Den gör i bästa fall 8-9 knop med vanvettigt svall som följd. Ekonomisk marchfart är 5-6 knop.
OK, men skadorna på fören gör ju att vi kan utesluta teorin om att den är påkörd bakifrån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in