2026-08-02, 14:28
Medlem
Jo men det har även stått vrakdekar i media, att pappan satt fast i dem . Hela styrplatsen ser ju avskalad ut men bulben på fartyget sitter ju inte ovanför vattnet utan ligger i vattnet🤔....
Citera
2026-08-02, 14:31
Medlem
Är det någon som vet hur det går för pappan och sonen?
Citera
2026-08-02, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det jag har hört är kläder, skor, dynor. Har inte hört att några delar av båten hittats flytande, men det kan ju vara så ändå.
Nån blaska som skrivit fel för nu när man googlar står det att pappan hittades flytande i öppet vatten... 🙈
Citera
2026-08-02, 14:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jodå jag har nog sett "skälen" och utan att ha läst tråden.

Ja, men det måste ju finnas brottsskäl för häktning! Vad menar du att kaptenen begått för brott?

Du borde ha haft förståelse för min postning istället för att kasta dig över den med spydighet för att få möjlighet att spela tråd-Allan
Misstanke om vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död, är åtminstone vad media rapporterat.
Citera
2026-08-02, 14:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Ser också skador på fritidsbåtens styrbordsida.
Zoomar man in till 700 ggr precis framför presseningen på fritidsbåtens styrbordsida så syns skador.
https://static.bonniernews.se/images/c8/70/c8703aa361b643479133a05cf9f6b510/16x9/1280@40.jpg
Även pullpiten ser något intryckt ut på styrbordsidan.
Citera
2026-08-02, 14:43
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad är det för teori som du hittat på alldeles själv?
Utifrån vad jag kunnat läsa mig till så har den omkomna dottern hittats på havsbotten, i eller i anslutning till vraket.

Ja man undrar ju var den teorin kommer ifrån.

Hoppas att den inte är korrekt för att om den är kan ett helt horribelt händelseförlopp vara tänkbart.
Citera
2026-08-02, 14:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men du hamnar inte på detta djup om du har flytväst.
Framförallt inte ett barn i en typisk orange barnflytväst med krage som ungar i förskoleåldern oftast har - barnet flyter. Precis som pojken i fyra årsåldern också gjorde tills han räddades ut vattnet.
En normal seglarväst har ju 50 N i lyftkraft, räcker inte det för att flyta upp en människa från 20 meters djup? Jag tycker det är svårt att komma ner till 10 meter utan viktbälte, åtminstone om man har för avsikt att stanna på det djupet mer än några sekunder.
Citera
2026-08-02, 14:49
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Vad menar du är förstärkt?

Bättre skärpa via Topaz Gigapixel AI.
Citera
2026-08-02, 14:51
Medlem
Ingen som kan kommentera bilden bakifrån där det ser ut som om hela fördäcket brutits uppåt?

Kan den han knäckts på mitten uppåt, dvs bottenstocken har gått av så den vikt sig?

https://www.flashback.org/sp95576447
Senast redigerad av tosv 2026-08-02 kl. 15:02.
Citera
2026-08-02, 14:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Kaptenen på snipan kan ha gjort en missbedömning alt också brustit i uppmärksamhet.

Kom ihåg att de blev påkörda bakifrån.....
Fast vi vet inte om snipan blev påseglad bakifrån, det var enbart spekulationer, och efter att ha sett bilder på vraket undrar jag om det inte var stäv mot stäv istället...
Citera
2026-08-02, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Bättre skärpa via Topaz Gigapixel AI.
Förstår inte alls vad du menar
Citera
2026-08-02, 15:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
I bild fyra kan du se att de har surrat båten genom tunneln för bogpropellern.
Tror inte det. Om det vita vi ser är ett spännband, så syns det ju hela vägen från babordsidan till lite in på styrbordsidan under skrovet. Om det dragits in i en tunnel för bogpropeller skulle det ju försvunnit redan på styrbordsidan. Dessutom tycker jag det är en konstig placering av bogpropeller, samt att jag aldrig hört talas om bogpropeller på den typen av båt. Vanligen använder man ju roder och propellerverkan när man "fickparkerar" sådana båtar.

EDIT: Ser nu att detta var fel, efter att ha gått undan solskenet och synat bilden ordentligt. Snipan ser alldeles riktigt ut att ha bogpropeller.
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-08-02 kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in