2026-08-02, 14:07
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Bror som åker före märker inte att brodern bakom inte är där ens efter 30 min

Bröderna har helt enkelt aldrig lärt sig ha uppsikt även bakåt

30min och inte se om följande båt följer efter.
Katastrof

Inte konstigt att fritidsbåtskapten inte såg fartyget snett bakom
Ja, det känns ju som att det varit genomgående brister i uppmärksamhet bakåt på bägge fritidsbåtarna...
Citera
2026-08-02, 14:08
Medlem
Bild när olyckbåten lossas

https://www.facebook.com/share/p/18xo492SR6/
Senast redigerad av Ovikarn 2026-08-02 kl. 14:29. Anledning: Fel länk
Citera
2026-08-02, 14:09
Medlem
vonVettvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du tänker att man med flit seglat på en fritidsbåt och räknat med att därför bli beordrad till just den ankringsplatsen, samt att Försvarsmakten har topphemliga anläggningar som går att fotografera från den?
För övrigt förutsätter du att ryska sjömän enbart håller sig nyktra om de arbetar för GRU?
Ta du och fundera igenom det här en gång till och försök bedöma om det låter troligt.
Självklart inte, det vore ju att överdriva tillochmed med ryska mått.
Fotografering kan göras från farleden.
Huruvida Svenssonutrycket "topphemlig" är applicerbart i sammanhanget har du säkert mer insyn i.
Citera
2026-08-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Downieandreas
Nej mig veterligen ska det mycket till att chiefen tar över som bfh på ett civilt fartyg. Vet ej hur det är i det militära.
Kan så vara, men jag menar på däck så tar överstyrman/sekonden över men eftersom dom har samma rang under befälhavaren som maskinchefen så måste en ny "befälhavare" utses och maskinchefen är den som har jämställt ansvar med befälhavaren sett från en chefsnivå, överstyrman/sekonden har inte eget ansvar som maskinchefen vad jag vet.
Citera
2026-08-02, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovikarn
Bild när båten lossas.

https://www.facebook.com/share/p/19FKurtAEC/
Oj på den bilden ser det ut som om hela fördäcket med pulpit brutits uppåt typ en meter!!

Eller ser jag så illa?
Citera
2026-08-02, 14:17
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Kan så vara, men jag menar på däck så tar överstyrman/sekonden över men eftersom dom har samma rang under befälhavaren som maskinchefen så måste en ny "befälhavare" utses och maskinchefen är den som har jämställt ansvar med befälhavaren sett från en chefsnivå, överstyrman/sekonden har inte eget ansvar som maskinchefen vad jag vet.

Man kan ju mönstra upp överstyrman om han har tillräckligt lång tid som överstyrman. Sen tar man ofta en koll på vad andrestyrman har för tid ombord också, och så måste man titta på minimibesättbingskraven. Gissningsvis får man skicka dit någon för att fylla upp endera underifrån eller uppifrån.
Citera
2026-08-02, 14:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonVettvilling
Självklart inte, det vore ju att överdriva tillochmed med ryska mått.
Fotografering kan göras från farleden.
Huruvida Svenssonutrycket "topphemlig" är applicerbart i sammanhanget har du säkert mer insyn i.
Jag tänker bara att Försvarsmakten knappast skulle tillåta en ankringsplats som ger allehanda utländska besättningsmän möjlighet att fotografera anläggningar som man inte vill ha fotograferade...
Citera
2026-08-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tänker bara att Försvarsmakten knappast skulle tillåta en ankringsplats som ger allehanda utländska besättningsmän möjlighet att fotografera anläggningar som man inte vill ha fotograferade...

En betongkaj och några ståldörrar säger inte så mycket om vad som finns inne i berget och det vet givetvis både FM och ryssen
Citera
2026-08-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovikarn
Bild när båten lossas.

https://www.facebook.com/share/p/19FKurtAEC/
Ser ju ganska intakt ut ju, det skulle ju flutit runt vrakdelar, från ruffen då antar jag
Citera
2026-08-02, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamsiboll
Ser ju ganska intakt ut ju, det skulle ju flutit runt vrakdelar, från ruffen då antar jag
Det jag har hört är kläder, skor, dynor. Har inte hört att några delar av båten hittats flytande, men det kan ju vara så ändå.
Citera
2026-08-02, 14:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meowgrrr
Dottern hade flytväst men gled av någon anledning ur den när hon skulle räddas och försvann i havet.
Vad är det för teori som du hittat på alldeles själv?
Utifrån vad jag kunnat läsa mig till så har den omkomna dottern hittats på havsbotten, i eller i anslutning till vraket.
Citera
2026-08-02, 14:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. Här är en IW 25 fast med akterruff. Hytten är ju bara tunna aluminiumlister som håller i fönstrena.
https://www.alandyachts.ax/salda-batar/iw-25
Ja, ett sådant doghouse kräver ju inte sådär jättemycket våld för att ta dän...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in