Citat:
Ursprungligen postat av
LuiLui
Då ska du som är så bildad förklara för mig varför hans RISK för tortyr och omänsklig behandling ska tas hänsyn till när inte Göran och Anki Möllers FAKTISKA UTSATTHET för desamma tas hänsyn till?
Inte en enda gång har du ens tänkt tanken på vad dessa fick utstå och du rabblar det ena lagutrymmet efter det andra, vilket fortsatt inte är direkt intressant men du måste fatta själv att det är något FEL på detta avtal som snurrar in oss i moment 22, så då kan man vidare börja undra om varför det rent juridiskt är möjligt att utvisa någon till ett land som inte tar emot sina medborgare? Vad borde vi istället då göra?
Vidare, om Rajabi själv vill dit så förvånar det mig inte att vänster-patrask vill stuva undan det argumentet till ”han kanske inte är informerad eller har kunskap om..” Hör du ens hur jävla osannolikt och rent av löjligt det låter? Ändå så typiskt att ta från hans RÄTT till självbestämmande när det passar DIN snyft-historia bättre!
Somalia var ytterligare ett land som inte tog emot de sina men med lite pengar under bordet gick det ändå bra, så JO, allt är möjligt om det finns vilja och om syftet är värt omständigheterna.
Av exakt samma anledning som det jag nyss skrev. Nämligen att rätt till liv, inklusive rätten att slippa tortyr eller annan omänsklig behandling, är den mest centrala rättighet vi har - samt att EKMR tar sikte på statens behandling av den enskilde - inte den enskildes (läs Rajabi) behandling av andra enskilda (läs Göran/Anki). Dvs Rajabi, liksom alla andra människor, har en oinskränklig rätt till liv - och beträffande det oerhört hemska han utsatt Anki och Göran för så har vi annan lagstiftning som omhändertar detta, dvs Brottsbalken.
Sedan tycker jag du överreagerar, och plockar russinen ur kakan, för jag skrev ju att Rajabis ev. samtycke HADE KUNNAT bygga på tvång eller påtryckningar. Jag själv tror inte så är fallet, utan det var mer en generell förklaring till varför ett ev. samtycke inte skall/kan ligga till grund för att utvisa NÅGON till ett land där den riskerar tortyr eller annan omänsklig behandling. I övrigt räcker ju argumentet att det av både svensk grundlag/Regeringsformen, EKMR och FN:s konvention mot tortyr att man inte kan samtycka till tortyr eller annan omänsklig behandling.
Slutligen förstår jag inte riktigt varför du pratar om "länder som inte vill ta emot sina medborgare", för så är ju inte fallet här. Här handlar det ju om att Sverige inte vill/kan utvisa personen p.g.a situationen i mottagande land. Beträffande "
vad man borde göra istället" så finns det ju hundra olika svar; vänta tills situationen förändras (vilket är det man gör i detta fallet), arbeta för förändring/förbättring i aktuellt land, arbeta med avtal/samarbeten, arbeta på politisk eller diplomatisk nivå osv.