Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Var står det att oljan var kall? Det som står är detta:
Den idag 26-årige mannen var hemma i sin mammas hyreslägenhet i Göteborg. Sent på natten blev han sugen på pommes frites. Han gick ut i köket och hällde upp olja i en stekpanna.
Medan han väntade på att oljan skulle bli varm satte han sig i soffan i vardagsrummet.
Citat:
Här står ingenting om hur länge han var kvar i köket innan han gick ut. Det står bara att han lämnade köket efter att han hade satt igång att värma oljan, men oklart hur långt efter.
Hur lång tid tar det att vrida på spisen?
Citat:
Vidare står detta:
Genom att lämna en panna med het olja på spisen och gå till ett annat rum har han uppträtt vårdslöst.
Tingsrätten verkar vara av uppfattningen att oljan var varm när han gick.
Det är precis detta som inte går ihop. Oljan kan omöjligen ha varit varm när han lämnade köket. Han vred på spisen, gick till ett annat rum, sedan svimmade alt somnade. Men oaktsamheten ska ha bestått i att han lämnade rummet efter att ha startat processen att värma upp oljan. Det håller inte. Däremot, hade tingsrätten exempelvis resonerat: "snubben var uppenbarligen berusad och har därmed orsakat brand", då hade jag inte ifrågasatt resonemanget. Men nu är det inte så man resonerat. Hade personen somnat i köket och samma sak hade hänt så skulle han, enligt tingsrättens nuvarande bedömning, inte blivit dömd, men det tror jag inte på. Jag tror att då hade de resonerat annorlunda och ändå fått honom dömd. Det är ju detta som är problemet. Att bara gå ut i ett annat rum efter att man vridit igång spisen är uppenbarligen inte oaktsamt.
Citat:
Beror helt på. Jag kanske gör en annan bedömning om jag läser tingsrättens dom.
Min gissning är att hans trovärdighet är i botten då han dels har ändrat historia från att ha somnat till att ha svimmat. Rätten anser nog att det är en efterhandskonstruktion, och dels då han även dömts för narkotikabrott och brott mot knivlagen.
Hur är det med dig? Kommer du ändra uppfattning om HR resonerar likadant?
Hans övriga åtalspunkter gör nog inte att han vinner några sympatier. Men i en rättsstat så ska man ju dömas för brott man faktiskt begått, inte för att man har andra brottsmål där man är skyldig. Om hovrätten gör samma bedömning som TR så kommer jag att ändra åsikt och förhålla mig till HRs bedömning, men då är jag också seriös i sammanhanget, till skillnad i från de flesta skribenterna i tråden.