2026-08-02, 13:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Vad exakt är olyckan?

Olyckan består av en brand som ska ha skett i köket. Som tur var så hade den unge mannen stängt dörren och därmed hade elden kvävts innan den hann sprida sig.
Citera
2026-08-02, 13:13
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Ni har ju den åsikten eftersom att ett par politiskt tillsatta nämndemän utan juridisk utbildning tycker så i just detta fallet. Hade tingsrätten gjort en annan bedömning hade de haft en annan åsikt, identisk med vad samma människor utan juridisk utbildning tycker. Blind personer som leder andra blinda utan kapacitet att tänka självständigt.

Fråga. Om hovrätten gör en annan bedömning, kommer du att ändra din åsikt då?

Nej, jag står fast vid att han agerat oaktsamt genom att under matlagning med het olja på spisen både varit berusad och lämnat situationen utan uppsikt.
Citera
2026-08-02, 13:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Nej, jag står fast vid att han agerat oaktsamt genom att under matlagning med het olja på spisen både varit berusad och lämnat situationen utan uppsikt.

Du gör ju en annan bedömning än tingsrätten då. Du förhåller dig alltså varken till rätten utan juridisk utbildning och enligt egen utsago så hade du heller inte förhållt dig till vad rätten med juridisk utbildning säger? Då förstår du säkert varför jag från och med nu kommer att sluta ta dig seriöst i en diskussion av juridisk karaktär
Citera
2026-08-02, 13:16
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Olyckan består av en brand som ska ha skett i köket. Som tur var så hade den unge mannen stängt dörren och därmed hade elden kvävts innan den hann sprida sig.

Han stängde dörren mot köket när han friterade och sen svimmade.
Har mannen svimning på papper hos läkare?
Citera
2026-08-02, 13:18
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Nej. Öerso

Vad är det? Sorry att jag inte fattar
Citera
2026-08-02, 13:19
Avstängd
Citat:
Han stängde dörren mot köket när han friterade och sen svimmade.

Det framgår inte av artikeln exakt men jag tolkade det som att han vaknade av brandlarmet, stängde dörren till köket och gick till grannen för att larma SOS. Hur tolkar du händelseförloppet? Eller är du ytterligare en av de många i tråden som varken läst TS eller vad som står i artikeln och bara tycker och tramsar på frihand?
Citera
2026-08-02, 13:22
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Det framgår inte av artikeln exakt men jag tolkade det som att han vaknade av brandlarmet, stängde dörren till köket och gick till grannen för att larma SOS. Hur tolkar du händelseförloppet? Eller är du ytterligare en av de många i tråden som varken läst TS eller vad som står i artikeln och bara tycker och tramsar på frihand?
Onödigt att svinga mot mig. Försöker reda ut hur de kommer fram till domen.

Kärnan är väl om han druckit?
Citera
2026-08-02, 13:24
Avstängd
Citat:
Onödigt att svinga mot mig. Försöker reda ut hur de kommer fram till domen.

Varför läser du då inte artikeln i TS?

Citat:

Kärnan är väl om han druckit?

Tingsrätten nämner inget om det i artikeln. Kärnan är att han lämnat rummet medans kall olja står på uppvärmning i köket. Tingsrätten säger att det inte spelar någon roll att han svimmat. Men jag misstänker starkt att ifall han somnat i köket så hade de dömt honom ändå fast med annat resonemang. De har helt enkelt bestämt på förhand att han ska åka på detta.
Citera
2026-08-02, 13:32
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Varför läser du då inte artikeln i TS?

Tingsrätten nämner inget om det i artikeln. Kärnan är att han lämnat rummet medans kall olja står på uppvärmning i köket. Tingsrätten säger att det inte spelar någon roll att han svimmat. Men jag misstänker starkt att ifall han somnat i köket så hade de dömt honom ändå fast med annat resonemang. De har helt enkelt bestämt på förhand att han ska åka på detta.

Jag, om satt i juryn hade dömt honom.

Hur tänker du?

Lite som att lämna ett barn obevakad nära farligt föremål.

Läser inte artikeln… tingsrätten går inte på förhör.
Citera
2026-08-02, 13:32
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Att du använder AI som ett orakel visar ju på vem som är IQ 75. Sedan förväxlar du redan kokande olja med kall olja där uppvärmning just påbörjats

Om hovrätten gör en annan bedömning, kommer du att ändra åsikt då?
Du menar att om hovrätten gör en annan bedömning kommer jag själv i fortsättningen att sätta olja på kokning och sedan gå därifrån? Nej, det kommer jag inte att göra.
Citera
2026-08-02, 13:41
Medlem
Citat:
Så alla som någonsin lämnat sitt kök för att exempelvis urinera i 30 sekunder medans det pågår matlagning på spisen är oaktsamma?
Halmgubbe som vanligt.

Hade det handlat om en kastrull med potatis som småputtrar på mellanvärme hade det varit en helt annan sak, så nej, det gäller inte matlagning generellt. Men ja, om du har satt igång varm olja för att fritera och den är varm när du går, ja då är det oaktsamt att gå ifrån den för att urinera.

Huruvida "alla gör det" saknar betydelse.
Citera
2026-08-02, 13:42
Avstängd
Citat:
Jag, om satt i juryn hade dömt honom.

Hur tänker du?

Lite som att lämna ett barn obevakad nära farligt föremål.

Läser inte artikeln… tingsrätten går inte på förhör.

Ingen jury i Sverige. Läs artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in