2026-08-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Detta är inte oaktsamhet. Det är inte oaktsamt att lämna sitt kök en kortare stund, det gör alla
Som Flaskback skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Om oljan är nära brännpunkten så får du naturligtvis inte lämna spisen ens i 10 sekunder utan att vara oaktsam. Det är ju ganska uppenbart att man har varit oaktsam om oljan har tagit eld.

Det är lite det som är grejen. Olja börjar inte brinna helt slumpmässigt. Det hade varit en helt annan sak om det var en gryta som stod och puttrade på låg värme.
Citera
2026-08-02, 12:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Tycker det ganska specifikt står vad som de menar.

Precis. Att lämna rummet medans oljan var i färd med att värmas upp. Vilket inte är oaktsamt. Om jag startar spisen för att värma olja och sedan går och urinerar och tvättar händerna så är jag givetvis inte oaktsam. Hade jag svimmat på vägen så hade jag dömts för det. Men enligt tingsrättens bedömning så hade jag inte dömts om jag hade somnat pga berusningen i köket. Hur rimligt är det?

Men som sagt, domen är överklagad. Ska bli intressant att se hur domare resonerar i frågan, människor som faktiskt har juridisk utbildning istället för ett gäng vinlåde gubbar och gummor utan juridisk utbildning
Citera
2026-08-02, 12:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Som Flaskback skrev:

Det är lite det som är grejen. Olja börjar inte brinna helt slumpmässigt. Det hade varit en helt annan sak om det var en gryta som stod och puttrade på låg värme.

Att lämna köket för att gå in till ett annat rum medans oljan värms upp är inte att vara oaktsam. Det är ett oerhört svagt och tramsigt resonemang som inte håller för granskning. Vilket jag visat hundra gånger. Sen att ett gäng gamla politiskt tillsatta alkisar utan juridisk utbildning har en åsikt så blir inte det en objektiv sanning.

Domen är överklagad, ska bli intressant att se hur hovrätten resonerar
Citera
2026-08-02, 12:38
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Precis. Att lämna rummet medans oljan var i färd med att värmas upp. Vilket inte är oaktsamt. Om jag startar spisen för att värma olja och sedan går och urinerar och tvättar händerna så är jag givetvis inte oaktsam. Hade jag svimmat på vägen så hade jag dömts för det. Men enligt tingsrättens bedömning så hade jag inte dömts om jag hade somnat pga berusningen i köket. Hur rimligt är det?

Men som sagt, domen är överklagad. Ska bli intressant att se hur domare resonerar i frågan, människor som faktiskt har juridisk utbildning istället för ett gäng vinlåde gubbar och gummor utan juridisk utbildning

På vilka grunder kommer du fram till att det inte är oaktsamt? Rätten har dömt det som så, och rent rimligt så är det en känd fara att värma olja på spisen, så då har man ett ansvar att hålla det under uppsikt.
Citera
2026-08-02, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Muppen hittar du i spegeln.
Nu har jag förklarat för dig minst TVÅ gånger att jag LÄST hela trådstarten, ink hela länken i den, ja hela jävla tråden. Var det för svår för dig att förstå….?

Det jag skrivit är högst relevant vilket du inte klarar att förstå, vilket inte är nåt du kan skryta om

Om du nu mot förmodan faktiskt läst så är det ännu värre eftersom det betyder att du inte klarar av att ta in enkel information via läsväg.
Citera
2026-08-02, 12:39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Att lämna köket för att gå in till ett annat rum medans oljan värms upp är inte att vara oaktsam. Det är ett oerhört svagt och tramsigt resonemang som inte håller för granskning. Vilket jag visat hundra gånger. Sen att ett gäng gamla politiskt tillsatta alkisar utan juridisk utbildning har en åsikt så blir inte det en objektiv sanning.

Domen är överklagad, ska bli intressant att se hur hovrätten resonerar
Om man bor i ett eget hus och inte har några grannar eller någonting på tomten som kan göra att elden sprider sig kan man naturligtvis chansa med brandfarliga material. Men om man bor i ett flerfamiljshus måste man visa större ansvar.

Att sätta olja på uppvärmning på spisen och sedan gå därifrån är själva definitionen av att vara oaktsam.
Citera
2026-08-02, 12:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
På vilka grunder kommer du fram till att det inte är oaktsamt?

Det har jag förklarat och visat hundra gånger i tråden.

Citat:

Rätten har dömt det som så, och rent rimligt så är det en känd fara att värma olja på spisen, så då har man ett ansvar att hålla det under uppsikt.

Du menar ett par politiskt tillsatta nämndemän utan juridisk utbildning har den åsikten i detta fallet? Det är ju knappast motsvarande prejudikat från högsta domstolen. Domen är överklagad, ska bli intressant att se hur människor med juridisk utbildning resonerar
Citera
2026-08-02, 12:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om man bor i ett eget hus och inte har några grannar eller någonting på tomten som kan göra att elden sprider sig kan man naturligtvis chansa med brandfarliga material. Men om man bor i ett flerfamiljshus måste man visa större ansvar.

Att sätta olja på uppvärmning på spisen och sedan gå därifrån är själva definitionen av att vara oaktsam.

Så alla som någonsin lämnat sitt kök för att exempelvis urinera i 30 sekunder medans det pågår matlagning på spisen är oaktsamma? Du hör ju hur tramsigt det låter. Tänk så har du små barn och måste snabbt hämta din gråtande unge ifrån dess tupplur? Är du oaktsam då med?

Nej det är inte definitionen av oaktsam.
Citera
2026-08-02, 12:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag föreslår att du börjar med att googla på "prejudikat allmänfarlig vårdslöshet" och läser på lite.

I detta fall kommer domen att fastställas i hovrätten, det har det gjorts åtskilliga gånger tidigare i liknande fall.

Vart är prejudikaten du talade om? Varför har du flera gånger ignorerat den frågan? Det var inte som så att du hittade på och försökte leka överlägsen? Väldigt genomskinligt jävla rollspelare
Citera
2026-08-02, 12:45
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Så alla som någonsin lämnat sitt kök för att exempelvis urinera i 30 sekunder medans det pågår matlagning på spisen är oaktsamma? Du hör ju hur tramsigt det låter. Tänk så har du små barn och måste snabbt hämta din gråtande unge ifrån dess tupplur? Är du oaktsam då med?

Nej det är inte definitionen av oaktsam.
Ja, om man sätter igång någonting som kan orsaka en brand och riskera att bränna ner ett helt flerfamiljshus och lämnar detta obevakat är man oaktsam.

Ska man koka olja på spisen och behöver pissa gör man det INNAN man sätter igång oljan. Har man småbarn som behöver tillsyn sätter man INTE olja på kokning.

Det är inte ”tramsigt”. Det är en fråga om liv och död.
Citera
2026-08-02, 12:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Ja, om man sätter igång någonting som kan orsaka en brand och riskera att bränna ner ett helt flerfamiljshus och lämnar detta obevakat är man oaktsam.

Ska man koka olja på spisen och behöver pissa gör man det INNAN man sätter igång oljan. Har man småbarn som behöver tillsyn sätter man INTE olja på kokning.

Det är en intressant åsikt, som tur är så är du väldigt ensam med den.

Om hovrätten gör en annan bedömning, kommer du att ändra dig i frågan?
Citera
2026-08-02, 12:49
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Det är en intressant åsikt, som tur är så är du väldigt ensam med den.

Om hovrätten gör en annan bedömning, kommer du att ändra dig i frågan?

Han är ensam om den åsikten tillsammans med flera andra i denna tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in