2026-08-02, 12:05
Medlem
TS hur är det sexlivet? Har det varit torka på den fronten?
Citera
2026-08-02, 12:08
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Varför citerade du mig?

För att jag skulle svara på din post, vilket jag missade:

Citat:
Fast i sak behöver de inte ha rätt. Min exfru ville städa varannan dag, tvätta allt flera gånger i veckan och var arg för att jag inte hakade på. Det är orimligt och det ska inte behöva bli mitt tvångssyndrom, bara för att hon har det.

Det handlar inte om att ha rätt eller fel, det handlar om att komplettera varandra och vara överens om hur saker och ting ska vara.

Anser en person att var sak har sin plats - hela tiden - och att var och en direkt tar undan efter sig och aldrig låter kläder landa någon annanstans än i garderoben eller tvättkorten - så behöver frågan hanteras från dag 1 och en överenskommelse göras. Kan man inte enas så kan man lika gärna ge upp dag 1. Nu är det många kvinnor som stånkar på och överger sina män för saker som egentligen störde dem redan dag 1.

Att komma överens från dag 1 ligger lika mycket i den andra partens intresse som har en helt annan syn på hur viktigt hemmet prydlighetsrutiner ska se ut.
Citera
2026-08-02, 12:11
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
För att jag skulle svara på din post, vilket jag missade:

Det handlar inte om att ha rätt eller fel, det handlar om att komplettera varandra och vara överens om hur saker och ting ska vara.

Anser en person att var sak har sin plats - hela tiden - och att var och en direkt tar undan efter sig och aldrig låter kläder landa någon annanstans än i garderoben eller tvättkorten - så behöver frågan hanteras från dag 1 och en överenskommelse göras. Kan man inte enas så kan man lika gärna ge upp dag 1. Nu är det många kvinnor som stånkar på och överger sina män för saker som egentligen störde dem redan dag 1.

Att komma överens från dag 1 ligger lika mycket i den andra partens intresse som har en helt annan syn på hur viktigt hemmet prydlighetsrutiner ska se ut.
Aha, kvinnan har alltid rätt när det gäller hushållsfrågor. Jag håller inte med om det. Jag ser att du formellt skriver att det inte handlar om rätt eller fel, men egentligen gör du det. Men jag ska kanske komplettera min text med att det blev så här efter att barnen hade kommit.
Citera
2026-08-02, 12:14
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Tack, du är snäll som skriver så bra saker.

Glädjer mig att det kommer något vettigt som du kanske kan använda.

Det sista jag vill skicka med är:

Du kommer fixa det här, du vet vad du behöver göra och saker och ting kommer att kännas bra så småningom!

Lycka till!

Finns i PM om du vill ha pepp framöver
Citera
2026-08-02, 12:17
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kvinnor gör slut när de är missnöjda med relationen.
Män gör slut när de träffat någon ny.

Så är det, och i 9 av 10 fall vill alltid männen tro att kvinnorna lämnar pga att de träffat en annan man. Att övht ta in att hon till slut får nog och agerar på det hon tjatat om under alla år gällande hans brister är uppenbarligen jävligt svårt att se som ett alternativ.
Citera
2026-08-02, 12:18
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Det verkar dock som att du empatiserar med kvinnan mera än TS.

Hade du haft nån förmåga att läsa mellan raderna så hade du insett att fruns intresse för TS har varit svalt länge. Vidare kan man utläsa att det knappast är för att TS är en lat mansgris som hon har tröttnat. Eftersom hon inte lagar knappt någon mat så lär hon knappast dra det tyngre lasset med några andra hushållsansvar heller.

Personligen tycker jag det låter som att TS har ett utmärkt läge att börja se sitt ex för vad hon egentligen verkar vara. Nämligen någon som ger upp och skyller sin olycka på sin man. Och att TS verkar förtjäna nåt mycket bättre än sin snart blivande ex.

Vidare tycker jag att TS bör göra allt för att "hämnas" genom att se till att hans och dotterns situation blir sjukt mycket bättre utan den otacksamma mamman.

Som uppenbart har varit ointresserad av att reda ut eventuella relationsproblem ett längre tag. TS har ju redan följt råden i familjeterapin utan att mamman blev tillräckligt nöjd för att uppfylla sin del.

Då skadar det knappast att TS får höra diverse olika perspektiv på sanningen om kvinnor, och tex hur dom kan peppa varandra till skilsmässa av 100% egoistiska skäl.

Ja du får se det på det sättet du vill. Ingen person som jobbar med människor skulle ge rådet att hämnas, det kommer bara slå mot en själv. Här handlar det om acceptans av situationen och gå vidare. Självklart är det viktigt att han tar sig vidare och mår bra men det ska aldrig vara för att han ska hämnas.

Vi tycker olika och det är okej men jag tror att vi inte kommer att hålla med varandra så tycker att vi sätter punkt för denna diskussion nu. Hoppas att det inte verkar som att jag bara hoppar av, det är mer för att jag tror att det här kommer att suga energin ur oss.

Ha en fin dag!
Citera
2026-08-02, 12:20
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Aha, kvinnan har alltid rätt när det gäller hushållsfrågor. Jag håller inte med om det. Jag ser att du formellt skriver att det inte handlar om rätt eller fel, men egentligen gör du det. Men jag ska kanske komplettera min text med att det blev så här efter att barnen hade kommit.

Var har jag skrivit att kvinnan alltid har rätt när det gäller hushållsfrågor? Det har jag inte. Jag tar hushållsfrågor som ett exempel eftersom det är ett vanligt trätoämne där kvinnor genom alla tider, och statistiskt, dragit det tyngsta lasset. Det jag sedan skriver är att om man har olika syn på hur rent hushållet ska vara och hur renligheten ska uppnås så behöver man antingen sluta ett avtal eller gå vidare från dag 1 för detta kommer definitivt bli en fråga som så småningom gör att relationen inte håller.

Det spelar alltså ingen roll vilken av könen som är pedant, slusk eller mitt emellan.
Citera
2026-08-02, 12:35
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Var har jag skrivit att kvinnan alltid har rätt när det gäller hushållsfrågor? Det har jag inte. Jag tar hushållsfrågor som ett exempel eftersom det är ett vanligt trätoämne där kvinnor genom alla tider, och statistiskt, dragit det tyngsta lasset. Det jag sedan skriver är att om man har olika syn på hur rent hushållet ska vara och hur renligheten ska uppnås så behöver man antingen sluta ett avtal eller gå vidare från dag 1 för detta kommer definitivt bli en fråga som så småningom gör att relationen inte håller.

Det spelar alltså ingen roll vilken av könen som är pedant, slusk eller mitt emellan.
Det funkar inte så som du beskriver. Jag antar att du anser att könsrollerna är någonting som går att bortse från. Att man som två vuxna individer kan enas utifrån objektiva värden. Det tror inte jag. Jag har i vart fall aldrig stött på att det är möjligt. Det är utifrån detta som jag menar att kvinnan bestämmer i hushållet. Och med den makten kommer särskilt ansvar. Men det vill hon inte ta. Hon vill bara att mannen gör som hon vill.
Citera
2026-08-02, 12:40
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Sluta dricka kanske, men inte idag.

Du har fått flera frågor gällande vad detta "vardagliga tjafs" handlat om men du har inte svarat. Samtidigt skriver du att du är villig att "göra vad som helst".

Har alkoholen varit en av "tjafsfrågorna"?
Citera
2026-08-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
TS hur är det sexlivet? Har det varit torka på den fronten?

Bra men sällsynt. När vi har haft det så brukade det bli igen efter kort tid. Sen dröjer det typ en månad eller två. Men jag har inte pressat på det heller.
Citera
2026-08-02, 12:42
Medlem
Citat:
Har alkoholen varit en av "tjafsfrågorna"?

Nä, det är mer bara vem som gör mat, hur bokar vi resor, osv.
Citera
2026-08-02, 12:47
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Det funkar inte så som du beskriver. Jag antar att du anser att könsrollerna är någonting som går att bortse från. Att man som två vuxna individer kan enas utifrån objektiva värden. Det tror inte jag. Jag har i vart fall aldrig stött på att det är möjligt. Det är utifrån detta som jag menar att kvinnan bestämmer i hushållet. Och med den makten kommer särskilt ansvar. Men det vill hon inte ta. Hon vill bara att mannen gör som hon vill.

Det är klart att det går, det går även för två ytterligheter, men det kräver en för bägge parter tydlig uppdelning av de göromål som parterna delar i vardagen. I regel brukar det fungera bra när bägge parter upplever att var och ens insatser är jämförbara, ingen vinner, ingen förlorar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in