2026-08-01, 21:12
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Hon skyller på massa vardagsgrejer och tjafs, men det känns som svepskäl.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tyvärr har hon bestämt sig. Tråkigt att hon inte jobbar mer för förhållande och familjen. har du rekommenderat parterapi?

Parterapi? 99% av alla kvinnor läser ts rad ovanför och tänker "here we go again". Kvinnor lämnar sina män för exakt det ts hintar, mer än så behöver det inte vara. Ts får vara glad att hon var så tåmodig att hon slösade bort 20 år på att försöka fostra sin partner med att vara hans tjatiga morsa.
Citera
2026-08-01, 21:16
Medlem
Älskar er allihopa. Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Biter ihop som en man och trampar vidare i livet .. Ingen tycker synd om en man . En kvinna lämnar ALDRIG om de inte redan har en vid sidan om.

Hon har ingen vid sidan. Det är jag rätt säker på. Men vi är rätt knäppa båda två.

Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Lider med dig. Din fru har hittat en annan och tror att han är mer spännande. Kvinnor separerar inte utan en back up plan. Försök fokusera på din dotter och se till att skydda din ekonomi.

Tack. Jag tror inte hon har någon annan nu, men hon kan såklart enkelt hitta någon.

Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Parterapi? 99% av alla kvinnor läser ts rad ovanför och tänker "here we go again". Kvinnor lämnar sina män för exakt det ts hintar, mer än så behöver det inte vara. Ts får vara glad att hon var så tåmodig att hon slösade bort 20 år på att försöka fostra sin partner med att vara hans tjatiga morsa.

Hon verkar inte vilja. Jag har väl sagt att jag ät villig att försöka vad som helst.

Det värsta är väl det existentiella. Vad gör man nu liksom.
Citera
2026-08-01, 21:21
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Hon verkar inte vilja. Jag har väl sagt att jag ät villig att försöka vad som helst.
Det värsta är väl det existentiella. Vad gör man nu liksom.

När det är för sent så är det försent. Många är männen som hade sluppit bli lämnade om de hade agerat och gjort förändringar direkt deras kvinna uttryckt missnöje. Som exempel så är det rimligt att en kvinna på 20 år endast ska ha behövt påpeka när de ska diskas, städas, plockas undan, plocka i/ur disk/tvättmaskin, plockas undan kläder/disk osv. Den stora majoriteten av kvinnor går på repeat gällande hushållssysslor och varje gång de repeterar sig så tynar känslorna successivt bort.
Citera
Medlem
Citat:
Min fru vill gå vidare utan mig. 20 år. Vi har ett barn.

Vafan gör man? Jag älskar henne, hennes lukt, hennes leende, hennes födelsemärken. Allt. Hon vill inte ha mig något mer.

Verkar som att hon har bestämt sig.

Behöver lite stöd och tips från folk om hur jag håller mig ovanför ytan.

Vad gör man ens med vårt barn? Vår dotter kommer bli helt jävla förstörd av detta. Kanske mer än mig.

Det kanske är det bästa som hänt dig. Försök se det som en positiv spännande förändring.
Sedan vill du väl inte vara med någon som inte gillar dig ändå?
Citera
Medlem
proconsuls avatar
Om du älskar henne så vill du bara att hon ska vara lycklig, med eller utan dig. Hon anser att hon är lyckligare utan dig, ok, bit i det sura äpplet och önska henne lycka till.
Sedan kan du dyka ner i självömkan eller inte, det är uop till dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lequrwen
"Hon vill inte ha mig något mer."

Det handlar inte om dig gubben. Många kvinnor i Sverige får ålderskris och oavsett situation/relation/make så får kvinnor för sig att det är förändring som är lösningen på deras existentiella kris. Varken ditt eller barnets mående finns med i denna kalkyl av din fru. Hemskt ledsen att detta hände dig och ditt barn.
Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Först; jag beklagar.
Det är en stor sorg för dig. Och din dotter. Men du måste visa dig stark för din dotter. Gråta får du göra ensam, tyvärr.
Var heller inte rädd att ta kontakt med vänner eller psykolog. För det kan behövas.

Tyvärr har hon bestämt sig. Tråkigt att hon inte jobbar mer för förhållande och familjen.

har du rekommenderat parterapi?

Vi har testat parterapi för något år sen när det var stökigt. Det var bra tips, men hon har väl slutat följa dem.

Det är hemskt tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Det är typiskt att en del kvinnor går och funderar och pratar med väninnor för att sedan hårt sägs till oss män vad de bestämt.

Det första du skall göra är att fråga henne om ni inte skall gå till någon familjerådgivare för att få en tredje person som kan ställa frågor och låta er prata till punkt. Kommunal rådgivning kostar några hundra per samtal.

Parallellt tycker jag att du skall planera för det värsta. Se till att lägga undan pengar så att du har marginaler att klara dig och köpa bostad. Eventuellt överför pengar till föräldrar eller nära släkt som du litar på som hon inte kommer åt i en skilsmässa. För jag antar att ni inte har äktenskapsförord. Då är hälften av allt ni har hennes!

Vad gäller ert barn antar jag att hon är inte alltför gammal. Det normala är att ni delar på vårdnaden, så ingen betalar den andra. Är barnet gammalt nog och det blir en vårdnadstvist då har barnet rätt att framföra sin åsikt. Var beredd på en smutsig vårdnadstvist, en del kvinnor tycker att de skall hela vårdnaden och att mannen skall betala allt. De hittar då på den ena lögnen efter den andra. Tag i så fall hjälp av bra advokat!

Men inse att har en kvinna sagt så mycket som din fru då går det inte att vända på det hela. Du har haft 20 år med henne, mycket har varit bra men nu är det slut. Gå vidare! Det är jobbigt tungt och du kommer att må illa. Men det kan komma ut något bra ur det hela. Du kan träffa nya vänner! Behåll din stolthet, gör det du tycker är kul. Kontakta gamla vänner. Låt din fru bli ett trevligt minne. Men försumma inte ditt barn, bry dig om barnet men utnyttja inte barnet som vapen mot din exfru.

Lycka till!

Tack. Min fru är nog väldigt inne på att vi ska dela allt med vårdnad ändå.

Jag har några bra vänner, inte så många, men några bra åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Hur gammalt är ditt barn?

Ett barn och delad vårdnad behöver inte betyda katastrof för barnet.

Kvinnor genomgår hormoniella förändringar hela livet. Långt innan klimakteriet men det är inget vi pratar om.

Ditt jobb nu är att vara stark för barnet.

10~. Men min dotter är väldigt känslig av sig, så detta kommer slå hårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
En tröst är att du inte är ensam. Skilsmässor och separationer skjuter alltid i höjden efter semestern.

Trist. Tack för orden.
Citera
2026-08-01, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Det kanske är det bästa som hänt dig. Försök se det som en positiv spännande förändring.
Sedan vill du väl inte vara med någon som inte gillar dig ändå?
Nä, men hon säger väl inte att hon ogillar mig. Jag tror vi har växt ihop en del ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om du älskar henne så vill du bara att hon ska vara lycklig, med eller utan dig. Hon anser att hon är lyckligare utan dig, ok, bit i det sura äpplet och önska henne lycka till.
Sedan kan du dyka ner i självömkan eller inte, det är uop till dig.
Enkelt att säga.
Citera
2026-08-01, 21:24
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum

Nja, så kanske det var för 30 år sedan. Men dagens unga kvinnor är som männen. Det finns kvinnor som är pedanter och städar noggrant men det är nog vanligare med lort-Amandor.

Deras hem kan ha en någorlunda ren yta, men om du tittar närmare är det verkligen skit överallt. Underkläder som strösslas i sovrummet på golvet, gammal mat i kylskåpet som ruttnar och spindlar (många kvinnor är livrädda för spindlar) och insekter i vrårna.

Min erfarenhet är att dagens kvinnor är inte alls lika bra på att städa som deras mammor. Vi män är sällan inte rädda för att få skit på händerna och städa, rensa avlopp och avliva spindlar.
Citera
2026-08-01, 21:25
Medlem
Citat:

Vafan gör man? Jag älskar henne, hennes lukt, hennes leende, hennes födelsemärken. Allt. Hon vill inte ha mig något mer.

Vad gör man ens med vårt barn? Vår dotter kommer bli helt jävla förstörd av detta. Kanske mer än mig.
sanna mina ord kompis. HON HAR EN NY. och hon har bestämt sig att han är bättre än du är. tyvärr. Bara att gå vidare. Livet är inte värt att hålla sig till en mussla, finns massor
Citera
Avslutad
Citat:

Kvinnor lämnar alltid långt innan dom faktiskt redan lämnat dig. Vad tjafsar ni om i vardagen som du inte tar på allvar?
Syskon hade kanske underlättat för processen. Har din dotter bra kompisar?
Finns där något äventyr i vardagen som din fru skulle gå igång på?
Citera
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Enkelt att säga.

Ja, men tyvärr är det nog den enda vägen att gå. Jag har själv varit där.
Citera
2026-08-01, 21:29
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Hon har träffat någon annan, rikare & mer lättstyrd.
Vänta 6 mån så "dyker" ett annat namn upp, sorry men så fungerar dom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in