2026-08-02, 03:22
Medlem
llundberg57s avatar
Jävla löjligt skitsnack att det är farligare för barn idag. Bara urblåsta helikopterföräldrar som inbillar sig det.
Citera
2026-08-02, 03:43
Medlem
Är väl bra att föräldrarna bryr sig om sina barn och inte låter de springa vind för våg.
Citera
2026-08-02, 05:44
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Är väl bra att föräldrarna bryr sig om sina barn och inte låter de springa vind för våg.
Typisk helikopterförälder. Ungarna växer upp och blir värdelösa som inte kan klara något själva.
Citera
2026-08-02, 08:09
Medlem
Incendios avatar
Ja, det är hemskt. Jag tänker ofta på hur barn ska kunna växa upp när de får så lite frihet. Samt att jag, nu när dottern är tonåring, sörjer att hennes tid som litet barn är över och att hon inte haft samma äventyr och frihet som jag hade som barn.
Det är inte föräldrar idag som är ogina eller onda. Det är samhället som är fullt av babberier och det är få ställen som är så pass trygga att man kan släppa barnen helt fria.
Citera
2026-08-02, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jävla löjligt skitsnack att det är farligare för barn idag. Bara urblåsta helikopterföräldrar som inbillar sig det.
Nja vem förnedringsrånade tex någon när du själv var barn? Det är något nytt, vart kommer det ifrån?
Senast redigerad av Redrum.187 2026-08-02 kl. 08:21.
Citera
2026-08-02, 08:19
Medlem
Jag bor i Tensta. Mina barn får röra sig fritt inom Rinkeby/Tensta/Hjulsta. De vill att jag inkluderar grönområdena bort mot Husby, men där har jag satt stopp eftersom jag är rädd för att det kan gömma sig pedofiler där.
Citera
2026-08-02, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Vet inte vart du har gått i skolan, antagligen i ett rikemansområde i Stockholm. Undertecknad hade aldrig hört talas om pedofiler förrän jag var över 40 års åldern, då man började skriva om det på 2000 talet, efter att jag fått flera barn. Fanns inga manliga eller kvinnliga lärare eller förskolelärare som var pedofiler. Problemet med pedofiler är datorer och internet där vuxna människor blir negativt påverkade även utav massmedia och en massa filmer på nätet och de vuxna kan tydligen mycket lätt att komma i kontakt med barn varsomhelst i världen. Ett visst antal vuxnas spärrar om vad som är rätt eller fel suddas ut då de är lättpåverkade och tror att det som är fel är tillåtet. Turligt nog kommer jag ifrån en stad som inte är Stockholm, Göteborg eller Malmö.

På landsbygden. Jag antar att du är en man. Flera barn på låg- och mellanstadiet skvallrade om detta. De använde inte just uttrycket "pedofil" på lågstadiet (det kom på högstadiet), men definitivt innebörden och varnade för olika manliga lärare som alla skvallrade om (föräldrarna också). Det var bara ingen vuxen som anmälde eller klagade mer än sinsemellan.
Citera
2026-08-02, 08:28
Medlem
Citat:
Typisk helikopterförälder. Ungarna växer upp och blir värdelösa som inte kan klara något själva.

Och det finns 788566 andra trådar där boomers som du veäker ur sig hat mot föräldrar av motsatt anledning. "De uppfostrar inte sina barn, de låter dem leva rövare, var är deras föräldrar???!!!".
Citera
2026-08-02, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Tycker detta ämne är mycket intressant!

Jag tror det finns en mängd olika infallsvinklar och orsaker till varför det blivit såhär.

En orsak har redan tagits upp i tråden, att föräldrar verkar vara mer rädda och neurotiska, och rädda för att göra fel och vara "dåliga" föräldrar.

Men jag upplever också att "övervakningen" och "begräsningarna" i vissa fall drivs på av dåligt samvete. Min högst anekdotiska iakttagelse är att dom föräldrar som spenderar minst kvalitetstid med sina barn och tonåringar (av olika anledningar) är dom som sitter på lunchrasten och kollar var barnen är via snap-kartan. Nästan som att övervakningen och dom korta tyglarna är ett kvitto på att dom ändå gör sitt jobb som föräldrar, även om dom inte riktigt har tid för sina barn (och vice versa eftersom många barn och unga idag har sån djävulskt överfull fritid där vissa familjer knappt äter middag tillsammans för att alla, både föräldrar och barn, är iväg på träningar och dylikt).

Jag har funderat på vad det gör med barnen.

Det måste vara svårt att utveckla en stark självkänsla när man aldrig riktigt får misslyckas och sen klara sig igenom det på egen hand. Ordet "kapabel" känns passande här.

Om jag går till min egen barndom och tonår, det hände ju saker hela tiden som man klarade av utan att någon av ens föräldrar var inblandade. Man tappade bort sig, man ramlade, man slog sig, man klättrade på grejer (och föll, men det gick ju bra, och hade det inte gått bra hade någon kompis hämtat hjälp), man for ut på äventyr och fick punka på cykeln halvvägs hem osv osv. Allt jag gjort, och klarat av, för egen maskin där mina föräldrar inte ens vet om vad som hänt, för man bara "löste" saker själv och så var det inte mer med det.
Jag tror definitivt det gjort mig mer självständig och just kapabel även senare i livet.

Sen funderar jag också på vad det gör med känslan av integritet hos dagens barn och unga. Ens privatliv och hela frigörelseprocessen på väg mot vuxenlivet. Läste att en (av flera) orsaker till att ungdomar festar så lite och dricker så lite alkohol idag är att föräldrar har så bra koll på tonåringarna via appar att möjligheterna till fest näst intill eliminerats. Och på ett sätt är det väl bra att det sups mindre. Men samtidigt tyckte jag det lät så otroligt sorgligt, att unga inte har det privatlivet när dom börjar komma upp i senare tonåren, att dom "övervakas" av sina föräldrar. Idag går det inte att säga "jag ska sova över hos Lisa" och sen gå på fest för ens föräldrar kan se att man inte alls är hos Lisa utan någon annanstans.

Jag undrar vad det gör med tilliten också. Om mina föräldrar övervakat mig och sett på kartor var jag befann mig så hade jag självklart känt att dom inte litar på mig. Det måste också göra något med självkänslan, eller bara känslan av att inte riktigt få "växa upp".
Samtidigt kanske dagens unga är vana och helt okej med att övervakas av sina föräldrar, och det är ju också obehagligt på ett sätt. Då kanske det inte känns så märkligt att sen bli övervakad av staten, det kanske till och med känns helt rimligt.

Innan mobilförbudet infördes i skolan så reagerade jag på att flera av mina kollegor med barn i mellanstadie och högstadieålder, näst intill dagligen ringde sina barn när dom var i skolan. För att fråga någon oviktig fråga eller dubbelkolla något kring en kvällsaktivitet, eller kolla vad dom vill ha till middag. Nästan som ett okynnesbeteende. Samma föräldrar har varit starkt emot mobilförbudet för "hur ska dom få tag på sina barn?!".

Sedan tänker jag att många föräldrar ägnar sig åt ett feltänk om dom tror att trafiken är farlig, att dom kan bli knivrånade utanför Ica i centrum och att det är jättebra och jätteskönt att ungarna bara sitter hemma och scrollar på telefonen/datorn istället för att vara ute och ränna. Skulle tro att det är mobilen och datorn som är dom riktigt farliga platserna idag att befinna sig på som barn/ungdom utan någon som helst insyn av vettiga vuxna.

Tråden handlar om 7 åringar. Dessa har i regel inte mobil. Och ska inte vara ute och festa.

Men ute och leka med vänner på ett visst säkert område är ju bra om 7 åringar får vara! Bilfritt sådant, då det först är vid 12 års ålder som synen är fullt utvecklad att kunna avståndsbedöma i tex. trafiken.

Hur stort ett sådant område är skiljer sig åt från olika tidsepoker och olika platser.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-08-02 kl. 09:02.
Citera
2026-08-02, 09:19
Medlem
Citat:

Förhoppningsvis får de en bättre människosyn än vad du verkar ha.
Citera
2026-08-02, 09:56
Medlem
Bajslukts avatar
Intressant att Anna-Karin inte tycks närma nämner ett ord om invandringen.

När jag var grabb fick vi ungar springa själva till butiken för att köpa mjölk till mamma. Nu vågar inte ens kvinnorna gå ut på kvällen i samma område.

Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Vet inte vart du har gått i skolan, antagligen i ett rikemansområde i Stockholm. Undertecknad hade aldrig hört talas om pedofiler förrän jag var över 40 års åldern, då man började skriva om det på 2000 talet, efter att jag fått flera barn. Fanns inga manliga eller kvinnliga lärare eller förskolelärare som var pedofiler. Problemet med pedofiler är datorer och internet där vuxna människor blir negativt påverkade även utav massmedia och en massa filmer på nätet och de vuxna kan tydligen mycket lätt att komma i kontakt med barn varsomhelst i världen. Ett visst antal vuxnas spärrar om vad som är rätt eller fel suddas ut då de är lättpåverkade och tror att det som är fel är tillåtet. Turligt nog kommer jag ifrån en stad som inte är Stockholm, Göteborg eller Malmö.
Om du aldrig hade hört talas om pedofiler förrän du var 40 år, måste du vara förståndshandikappad. Jag säger inte det för att vara elak, utan jag ser verkligen inte hur det kan ha gått förbi en fullvuxen person över 40 år.

Svenska medier började inte skriva om det på 2000-talet, utan de var även på löpsedlarna tidiga 90-tal.
Citera
2026-08-02, 11:17
Moderator
Sun Rulers avatar
Utvecklingen är tragisk men inte helt oberättigad.
Exempel från verkligheten.

Vi bor i ett villaområde med klassiskt ohemult dyra bostäder. På pappret torde det betinga en trygg oas, men icke. Det har varit flera personrån här och en grannpojke blev jagad av ett gäng när han var ute och gick med sin hundvalp.

Orsaken är närheten till ett mindre angenämt område.

Likadant i Nacka, väldigt många unga killar som har blivit rånade där.

Givetvis inget som sker på daglig basis men det skapar en känsla av krypande otrygghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in