2026-08-02, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Radarn snurrar iaf.
Inga lanternor tända (det var ju dagsljus, bra sikt och inte särskilt blåsigt så inget konstigt alls).
Hon går högt i vattnet, ca 1-1.5m bulb över vattnet.

Bommen på grävaren ligger längs skeppets riktning och styrhytt är ju ganska låg så troligtvis stör denna en del av sikten

Hon passerar mig 19:54-19:55

Tack för detta. Varför ligger bommen på grävare längs skeppets riktning? Låter farligt med anledning av att den förmodligen kan störa sikten.

Hur kommer det sig att fartyget går högt i vattnet?
Citera
2026-08-02, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whirlybird
Vem kör mitt i natten i runt 10 m/s och regn med barn utan flytväst?
Enligt svensk lag ska barn under 15 år alltid ha flytväst på sig när de är ombord på båt. Detta gäller oavsett om båten är i fart eller i hamn.

Om barnet var under 15 år borde även pappan häktas för sin del av ansvaret för dotterns död i så fall.
Citera
2026-08-02, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Alldeles oavsett lots är det fartygschefen som har 100% ansvar 24h. Även när han sover. Så glöm lotsen era landkrabbor/okunniga.
Nu tror jag att fartygschef enbart finns i flottan, befälhavare heter det på civila fartyg tror jag.
Citera
2026-08-02, 07:57
Medlem
Downieandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Häktad

https://www.sverigesradio.se/artikel/kaptenen-efter-fartygsolyckan-begard-haktad

Kollade på bilderna på snipan när de lyfte henne ännu en gång.

Skumt med så lite synliga skador.

Börjar misstänka att vi har att göra med sk. "bank effect"

De skulle i så fall innebära att snipan har sett fraktaren och kört längs den i väntan på att den passerade men...

Ligger man nära ett annat fartyg uppstår en "bank effect" som i detta fallet gör att snipan sugs in mot det större fartyget och tappar all kontroll över styrningen och till slut sugs snipan in under fraktarens skrov

Detta skulle förklara att doghouse är borta men nästan inga andra synliga skador

Exakt min tanke också, alternativt att Misje Verde drog upp såpass mycket svall att Doris med sitt låga(?) fribord lyckades kantra. Därav att bryggan ej märkt av någon kollision.
Citera
2026-08-02, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonVettvilling
Hmm man kan ju undra vad den ryske kaptenen gjorde innan han blev kapten på civila fartyg. Lite lustigt om resten av besättningen också är ryssar, dessutom på ett norskt fartyg. Hade varit mycket intressant att veta vilken bakgrund de har som sjömän. Ryssland har ju ett par ställen där de utbildar sjömän. Murmansk och Kaliningrad känns inte direkt långsökt. Att de dessutom skall ha varit nyktra tyder väl isåfall på att GRU kräver nykterhet av sin personal.
Har du också tänkt i samma banor att det var en cover up för att få möjlighet att ankra upp nära någon militär anläggning och utföra spionage och civila offer är inte ovanligt då?
Citera
2026-08-02, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Om det framkommer att ryssarna släckt lanternorna när de kör kring svenska militära skyddsobjekt så har de ett och annat att förklara.

Övade på vad?
Att lokalisera svenska militärbaser kanske?

Låter rimligt. Något pysslade de med..

Det är fruktansvärt att de verkar ha struntat i ifall de körde på någon...😢
Citera
2026-08-02, 08:02
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Nej, inte Ro marine. Fick dessa uppgifter pa en norsk sjomanssajt pa fb. Tyvarr ingen direkt lank men det ar insatta personer som diskuterar pa denna sajt

Ok. Jag skulle tro att dom har tokfel ändå.

Vi går kanske lite för off topic för tråden, men att Misje i Bergen sitter och kör skuggflotta till svenska hamnar kan vi nog släppa.
Citera
2026-08-02, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Enligt svensk lag ska barn under 15 år alltid ha flytväst på sig när de är ombord på båt. Detta gäller oavsett om båten är i fart eller i hamn.

Om barnet var under 15 år borde även pappan häktas för sin del av ansvaret för dotterns död i så fall.
Vilken lag är detta?
Citera
2026-08-02, 08:04
Medlem
fermions avatar
Citat:

Skitsnack. Finns ingen sådan lag.
Citera
2026-08-02, 08:05
Medlem
Citat:

Ren lögn

Enligt svensk lag finns det inte något generellt krav på att bära flytväst ombord på fritidsbåtar, varken för vuxna eller barn.
Citera
2026-08-02, 08:09
Medlem
Citat:
Där är vi helt eniga.

Vad jag hört hittills från folk inom utredningen så talas det om bristande uppsikt från fraktfartyget och det är väl därför som kaptenen är häktad.

Även jävligt pinsamt för lotsen som var ombord. Han skall nog byta jobb
För elfte gången, läs tidningarna!! Han är häktad för att han inte ska fly samt kunna påverka vittnen.
Citera
2026-08-02, 08:11
Medlem
Citat:
Otroligt lite skador, hade förväntat mig mycket värre.

Hade jag kört på den snipan min båt hade den haft värre skador.

Hela doghouse verkar borta precis som du skriver.

🤔
Troligtvis pga av att du har en mycket mindre båt som inte trycker lika mycket vatten framför sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in