2026-08-02, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ok. Men inte många med norsk flagg, skulle jag tro.
Cirka 100 enligt norsk sjofartspress
Citera
2026-08-02, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du behöver inte kalla mig för mupp bara för att jag inte är duktig på radar. Jag tyckte nog att antydde att jag förstår att handelsfartyg säkert har bättre grejer än privatpersoner.

Sedan är det väl kanske en fråga om hur man opererar en mer avancerade utrustning, var den korrekt inställd? Det är kanske sådana frågor vi får svar på när Haverikommissionen är klar med sin utredning om ett år eller så. Tills dess kan vi roa oss med att spekulera.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4derradar

Det svåra med radar är oftast inte att tyda radarn utan att ha rätt inställningar vid olika tillfällen beroende på vädret osv..
Citera
2026-08-02, 02:38
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Cirka 100 enligt norsk sjofartspress

Det överraskar mig. Kan du visa en länk?

Det är ju flera skepp som sålts av norska intressen till skuggflottan (via mellanhänder) men trodde inte det var någon som seglade under norsk flagg fortfarande. Kommer ju med så mycket kontroller, både ekonomiska och säkerhetsmässiga, att det borde vara omöjligt

Eller menar du Ro Marine, som sålde fake-försäkringar?
Senast redigerad av barkeeper 2026-08-02 kl. 02:42.
Citera
2026-08-02, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Haha, där hade du fel, igen. Inte många rätt för dig.
På axlarna däremot har jag haft propellrar.
Men du fattar säkert inget av det heller.

En bogpropeller på en så pass liten båt som en snipa hör inte direkt till vanligheterna, särskilt inte på en snipa. Bara den som inte är en van snipe-kapten, närmast landkrabba, skulle installera det.

Därmed inte sagt att det var befälhavaren den olycksaliga kvällen i tisdags som lät installera den bogpropellern.

Vart ser du en bogpropeller?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/
Citera
2026-08-02, 02:45
Medlem
Citat:
Jag ser en rejäl djävla pushpit där bak, men vart tog snipans doghouse vägen? Tycker det borde synas på bilden... Kan det ha lossnat?

Otroligt lite skador, hade förväntat mig mycket värre.

Hade jag kört på den snipan min båt hade den haft värre skador.

Hela doghouse verkar borta precis som du skriver.

🤔
Citera
2026-08-02, 02:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4derradar

Det svåra med radar är oftast inte att tyda radarn utan att ha rätt inställningar vid olika tillfällen beroende på vädret osv..
Ja det begriper ju till och med en "mupp" som jag.
Vi får hoppas på att vi får veta vad för data man kunnat inhämta från fartyget vad det lider.

Hur tragisk olyckan än är, så tycker jag som fritidsseglare att det är väldigt intressant att få reda på hur den gick till, och vad som ledde fram till den. Några verkar tycka att man skall nöja sig med att beklaga sorgen, men jag vill veta hur detta kunde ske...
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-08-02 kl. 02:49.
Citera
2026-08-02, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Det kan man verkligen undra.

Det (tomma) fraktfartyget med ryska besättningsmän höll uppenbarligen inte utkik över farleden så kanske hade de fokus på något annat. Tex det militära skyddsobjektet Älgön som de passerade?

I övrigt känns det inte fullt normalt att nationella insatsstyrkan deltog vid polisinsatsen (pga ”särskild kompetens att borda fartyg till havs i svåra väderförhållanden”).

Läste någonstans (hittar tyvärr ej källan) att de övade vid närliggande öar och var tillgängliga.
Citera
2026-08-02, 02:48
Medlem
Citat:
Ja det begriper ju till och med en "mupp" som jag.
Vi får hoppas på att vi får veta vad för data man kunnat inhämta från fartyget vad det lider.

Hur tragisk olyckan än är, så tycker jag som fritidsseglare att det är väldigt intressant att få reda på hur den gick till, och vad som ledde fram till den.

Där är vi helt eniga.

Vad jag hört hittills från folk inom utredningen så talas det om bristande uppsikt från fraktfartyget och det är väl därför som kaptenen är häktad.

Även jävligt pinsamt för lotsen som var ombord. Han skall nog byta jobb
Citera
2026-08-02, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det överraskar mig. Kan du visa en länk?

Det är ju flera skepp som sålts av norska intressen till skuggflottan (via mellanhänder) men trodde inte det var någon som seglade under norsk flagg fortfarande. Kommer ju med så mycket kontroller, både ekonomiska och säkerhetsmässiga, att det borde vara omöjligt

Eller menar du Ro Marine, som sålde fake-försäkringar?
Nej, inte Ro marine. Fick dessa uppgifter pa en norsk sjomanssajt pa fb. Tyvarr ingen direkt lank men det ar insatta personer som diskuterar pa denna sajt
Citera
2026-08-02, 02:56
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Där är vi helt eniga.

Vad jag hört hittills från folk inom utredningen så talas det om bristande uppsikt från fraktfartyget och det är väl därför som kaptenen är häktad.

Även jävligt pinsamt för lotsen som var ombord. Han skall nog byta jobb
Det är väl typ min dröm att få pensionera mig från lotsen, men det blir det nog inget med, jag är nog redan för gammal för att byta bana och göra den karriären.
Hur som helst så hade jag nog aldrig kommit över det, att stå som lots på den bryggan, bli uppringd efter att ha kommit iland och bli informerad om vad som hänt.
Stackars karldjävel! Hoppas att han kommer över det här...
Citera
2026-08-02, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Bekräftade uppgifter:

- lastfartygets kapten anhållen
- insatsstyrkan har säkrat svartalådan
- tidningarna hintar om lanternor inte varit på, på lasfartyget.
- lastfartyget har inte stannat, de har inte sett fritidsbåten över huvuddraget. Vilket tyder på dålig uppsikt och om lanternorna varit släkta så har uppsikten varit obefintlig, vilket i sin tur signalerar vårdslöshet.
- farleden är hårt trafikerad så här års, öven människor som är mindre sjövana än kaptenen på lastfartyget.
Om det framkommer att ryssarna släckt lanternorna när de kör kring svenska militära skyddsobjekt så har de ett och annat att förklara.
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
Läste någonstans (hittar tyvärr ej källan) att de övade vid närliggande öar och var tillgängliga.
Övade på vad?
Att lokalisera svenska militärbaser kanske?
Citera
2026-08-02, 03:07
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
[...]

kaptenen är häktad.

[...]

Stopp lite här nu... Är kaptenen häktad, det har jag missat.
Vet att han varit anhållen, men nu är han alltså häktad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in