2026-08-01, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Kolla bild 4, vid lastbilens tak. Tror det är den bilden som menas.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Bild nummer 4. ska det vara .Titta igen det ser ut som en ordentlig buckla.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/

Aha, nu ser jag, den där saken jag inte kunde identifera är så klart avbärarlisten, denna båt har en sådan på friborden.

Den ser faktiskt ut som den håller på att trilla av. Så ja, nu håller jag med att det sannolikt finns en skada på den sidan. Men någon buckla ser jag ändå inte, den finns kanske där men längre bak.
Citera
2026-08-01, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Av fotot taget akterifrån förefaller det som om skrovet är rakt och intakt. Jag blev nästan litet förvånad över att skrivet är i så gott skick.
Det fotot är väl fejk, skapat av AI ?
Syns en propeller i sittbrunnen, samt "badstegen" sitter på insidan i fören?
Citera
2026-08-01, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det är alltid lätt att vara efterklok. Men om så var fallet borde de 1. tagit på alla ombord flyvästar, 2. larmat via vhf eller telefon. 3. visuellt försökt uppmärksamma skeppet, medelst nödraket eller strålkastare, 4. hoppat i vattnet och simmat.

Inget av detta har uppenbarligen skett.

Motorhaveri är så klart en möjlighet, men mycket tyder på att det inte rörde sig om det.

Exakt. Precis vad jag sagt också. Knappast har de fått haveri (sannolikheten för att få det på sämsta tänkbara plats dessutom), sett lastfartyget, sedan legat och väntat på att bli påkörda utan att ta på flytväst på alla eller hoppa i vattnet för att rädda sig. Ändå tycks folk tycka att detta är ett troligt scenario. Man undrar ju hur det står till…

Dessutom var det väl diesel i vattnet, så soppatorsk var det inte.
Citera
2026-08-01, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Noterar du något anmärkningsvärt på bilderna och filmen?

Radarn snurrar iaf.
Inga lanternor tända (det var ju dagsljus, bra sikt och inte särskilt blåsigt så inget konstigt alls).
Hon går högt i vattnet, ca 1-1.5m bulb över vattnet.

Bommen på grävaren ligger längs skeppets riktning och styrhytt är ju ganska låg så troligtvis stör denna en del av sikten

Hon passerar mig 19:54-19:55
Citera
2026-08-01, 23:48
Medlem
Viktig detalj om var snipan blivit påkörd och skadad

OK, här en viktig detalj, tänker jag

Om man i bilden härunder zoomar in på snipans styrbordssida och tittar mellan presenning och fribord, så ser man ett objekt där.

Det är snipans avbärarlist, och den sitter fast i framänden men sedan ser det ut som den hänger ner. Längre bak längs snipans fribord har vi således med största sannoliken någon skada som uppstått i samband med kollisionen.

Det är också viktiget att notera att det faktum att aktern på snipan tycks oskadad, men att styrbordsidan har en skada, inte är en säker indikation på att snipan träffats rakt i sidan, eller var på väg att korsa farleden. Snipan kan fortfarande ha varig på väg söderut, och träffats av fartyget i sidan. Ungefär som en bil som prejar en cyklist utan att köra på cyklisten rakt bakifrån. Ingen av båtarna är fyrkantiga, de är ovala och rundade. Det är inte ens säkert att snipan blivit träffad av bulben, hon kan ha blivit träffad av någon del av fartygets för lite längre bak. Vi vet helt enkelt inte.

Men här är i alla fall en viktig pusselbit till var snipan sannolikt har blivit påkörd.

https://static.bonniernews.se/images/c8/70/c8703aa361b643479133a05cf9f6b510/16x9/1920@90.jpg
Citera
2026-08-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Jag har bild/film på MISJE VERDE någon timma innan olyckan och kan inte se något vitt på bulben då i alla fall. Dock inte bästa upplösningen men rakt från babords sida är bilderna.

Varför lägger du inte upp den här då?
Citera
2026-08-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Glasfiberskrov är näst till okrossbart, men hade ändå inte föreställt mig att det skulle vad helt intakt? Även aktern med badstege och dylikt ser ut att vara intakt vilket talar för att de inte kan ha blivit påkörda direkt bakifrån?

Överdelen av båten ser däremot ut att saknas helt.

Den är väl så otroligt lätt i jämförelse, att den trycks bara undan. Har väl slagit runt direkt och mer eller mindre hamnat under fartyget. Tagit in vatten har den uppenbarligen gjort, och sjunkit. Rent mirakulöst att pappan och sonen klarade sig om de kastades av rakt framför ett framplöjande lastfartyg.
Citera
2026-08-01, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Och med tanke på att man vill häkta kaptenen är det inte helt osannolikt att den infon skulle kunna vara osann
Men det är inte det man häktar för, begriper du inte vad som dom säger?
Citera
2026-08-01, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Och med tanke på att man vill häkta kaptenen är det inte helt osannolikt att den infon skulle kunna vara osann

Fel, hade kaptenen varit onykter hade han häktats på den grunden, så skedde inte.
Citera
2026-08-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det är användaren Tohatsu, som jag bedömer som seriös, som säger sig ha film: (FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

Ja visst, ship-spotters är säkert seriösa, jag säger verkligen inget annat. De är nog faktasökare, precis som jag

Men jag kan inte se att Tohatsu lagt upp någon film. Jag frågade om det.
Citera
2026-08-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Jag har bild/film på MISJE VERDE någon timma innan olyckan och kan inte se något vitt på bulben då i alla fall. Dock inte bästa upplösningen men rakt från babords sida är bilderna.
De bilderna borde du kontakta och visa polisen i utredningen om olyckan, om du inte redan gjort så.
Citera
2026-08-01, 23:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det fotot är väl fejk, skapat av AI ?
Syns en propeller i sittbrunnen, samt "badstegen" sitter på insidan i fören?
Då tittar vi på olika foton. På det jag tittat på ser allt normalt ut. Propellern sitter just framför rodret. Badstegen sitter längst bak i aktern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in