2026-08-02, 01:28
Medlem
En knasig tanke jag har är att det kanske är något annat som har gett sej på båten först. Läste i DN 31/7:
Förra veckan angreps totalt fem båtar norr om Spanien av späckhuggare, varav en svenskflaggad segelbåt fick rodret förstört. En annan båt förliste.
Späckhuggare har ju synts till i trakterna, tänker jag.

Båten ser ju inte helt demolerad ut vilket man tänker att den borde vara efter att ha blivit överkörd av ett fartyg på 5000 ton eller så. Jag kan inte båtar alls så jag har egentligen ingen aning om hur den ”borde” se ut.
Citera
2026-08-02, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Köra rakt ut i en farled när det kommer ett lastfartyg är onekligen vårdslöshet i sjötrafik. Men vi får väl se, de kanske blev upphunna bakifrån då. Att de skulle ha legat och drivit med motorstopp, sett fartyget och inte gjort något för att rädda sig tror jag verkligen inte på.

Han kan ju inte ha sett det iaf, frågan är mer hur det kom sig. Kanske ouppmärksamt, kanske en felbedömning att de skulle hinna över, kanske han nickade till. Han lever ju så man kan fråga honom, får man hoppas han berättar som det var även om han själv har begått misstag.

Många frågetecken kring snipans agerande i en farled. Sen fylla båten med minderåriga och fru och vara ute kl 21:30 i uselt väder. Hade båten drivit och fraktskeppet närmat sig borde ingen varit inne i båten samt något hade redan ringt sjöräddningen.. inga flytvästar eller instängda i båten?
Citera
2026-08-02, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonVettvilling
Hmm man kan ju undra vad den ryske kaptenen gjorde innan han blev kapten på civila fartyg. Lite lustigt om resten av besättningen också är ryssar, dessutom på ett norskt fartyg. Hade varit mycket intressant att veta vilken bakgrund de har som sjömän. Ryssland har ju ett par ställen där de utbildar sjömän. Murmansk och Kaliningrad känns inte direkt långsökt. Att de dessutom skall ha varit nyktra tyder väl isåfall på att GRU kräver nykterhet av sin personal.
Det kan man verkligen undra.

Det (tomma) fraktfartyget med ryska besättningsmän höll uppenbarligen inte utkik över farleden så kanske hade de fokus på något annat. Tex det militära skyddsobjektet Älgön som de passerade?

I övrigt känns det inte fullt normalt att nationella insatsstyrkan deltog vid polisinsatsen (pga ”särskild kompetens att borda fartyg till havs i svåra väderförhållanden”).
Citera
2026-08-02, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Enda bogpropellern i tråden är den du har på din lilla mössa.

Haha, där hade du fel, igen. Inte många rätt för dig.
På axlarna däremot har jag haft propellrar.
Men du fattar säkert inget av det heller.

En bogpropeller på en så pass liten båt som en snipa hör inte direkt till vanligheterna, särskilt inte på en snipa. Bara den som inte är en van snipe-kapten, närmast landkrabba, skulle installera det.

Därmed inte sagt att det var befälhavaren den olycksaliga kvällen i tisdags som lät installera den bogpropellern.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-02 kl. 01:50.
Citera
2026-08-02, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Varför bärgar de båten i nattens mörker?
Hade det inte varit mycket enklare i dagsljus?

Jo, men de ville inte vänta. De bärgade den så snart de var redo för det. Bra jobbat av KBV och bärgningsteamet.
Citera
2026-08-02, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova.SS
Tveksamt att KBV har radarn igång när de ligger till kaj. De har säkert gjort kväller då. Och har de ens en VDR på så små båtar? Inget krav på fartyg under 100m om de inte är tankers.

De har alltid radarn på vid kaj, när de inte ligger vid hemmakaj ser 032 varje vecka.
Citera
2026-08-02, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu gäller detta en privat segel-jakt, så kanske inte det allra vassaste radar-utstyret ombord, men, jag har så sent som i våras gått hundvakter (00.00-04.00), och hållit koll på "thunder squalls" på radarn, för att hinna rulla in jibben innan det brallar som faan.
Så som dessa regnväder tar sig ut på radarskärmen så är jag övertygad om att jag definitivt inte upptäckt snipan på radarn om den legat i ett sådant. Den hade vi seglat på om den inte upptäckts visuellt...

🤣

Inte alls samma typ av radar mupp
Citera
2026-08-02, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Varför bärgar de båten i nattens mörker?
Hade det inte varit mycket enklare i dagsljus?

Några gissningar: det är mörkt på 30 m djup oavsett natt eller dag, man vill undvika folksamling och journalister som fotar, mindre trafik/man vill kunna öppna upp farleden igen.
Citera
2026-08-02, 02:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
🤣

Inte alls samma typ av radar mupp
Du behöver inte kalla mig för mupp bara för att jag inte är duktig på radar. Jag tyckte nog att antydde att jag förstår att handelsfartyg säkert har bättre grejer än privatpersoner.

Sedan är det väl kanske en fråga om hur man opererar en mer avancerade utrustning, var den korrekt inställd? Det är kanske sådana frågor vi får svar på när Haverikommissionen är klar med sin utredning om ett år eller så. Tills dess kan vi roa oss med att spekulera.
Citera
2026-08-02, 02:12
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonVettvilling
Hmm man kan ju undra vad den ryske kaptenen gjorde innan han blev kapten på civila fartyg. Lite lustigt om resten av besättningen också är ryssar, dessutom på ett norskt fartyg. Hade varit mycket intressant att veta vilken bakgrund de har som sjömän. Ryssland har ju ett par ställen där de utbildar sjömän. Murmansk och Kaliningrad känns inte direkt långsökt. Att de dessutom skall ha varit nyktra tyder väl isåfall på att GRU kräver nykterhet av sin personal.

Inte ovanligt alls med helryska besättningar på fartyg med alla möjliga flagg. Speciellt nu när ryska båtar är så impopulära runt om, ryska sjömän och befäl letar jobb där dom kan få det.

Jag har jobbat med ryska befälhavare hela mitt yrkesverksamma liv, men ytterst sällan med rysk flagg. Kanske aldrig, faktiskt.
Citera
2026-08-02, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Många frågetecken kring snipans agerande i en farled. Sen fylla båten med minderåriga och fru och vara ute kl 21:30 i uselt väder. Hade båten drivit och fraktskeppet närmat sig borde ingen varit inne i båten samt något hade redan ringt sjöräddningen.. inga flytvästar eller instängda i båten?

Bekräftade uppgifter:

- lastfartygets kapten anhållen
- insatsstyrkan har säkrat svartalådan
- tidningarna hintar om lanternor inte varit på, på lasfartyget.
- lastfartyget har inte stannat, de har inte sett fritidsbåten över huvuddraget. Vilket tyder på dålig uppsikt och om lanternorna varit släkta så har uppsikten varit obefintlig, vilket i sin tur signalerar vårdslöshet.
- farleden är hårt trafikerad så här års, öven människor som är mindre sjövana än kaptenen på lastfartyget.

Jag tycker det låter som lastfartyget brustit. Gränsen för vad får anses omdömeslöst för ett stort lastfartyg bör rimligen vara lägre än för en fritidsbåt, med tanke på vad en tillsynes ”liten” försummelse från lastfartygets sida kan tänkas orsaka.

Att lastfartyget hade lots, spelar nog mindre roll. Även Star clipper som rev ner gamla Tjörnbron hade lots. Kan dock tycka det är konstigt att lotsen inte påpekat sikten, om det skulle vara så att lanternorna varit släkta, emellertid vet jag inte om detta ingår i arbetsuppgifterna.
Senast redigerad av Ola.Bella 2026-08-02 kl. 02:31.
Citera
2026-08-02, 02:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Snipan bakifrån efter smällen och upptagning
https://imgur.com/a/97LzZOP
Jag ser en rejäl djävla pushpit där bak, men vart tog snipans doghouse vägen? Tycker det borde synas på bilden... Kan det ha lossnat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in