2026-08-01, 16:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är inte otur. Absolut inte. Det är klantighet och dåligt sjömanskap.

Klart att det är otur. Det sker säkerligen flera liknande händelser per år, med den skillnaden att fritidsbåten råkar passera 50 meter före eller efter lastfartyget.
Citera
2026-08-01, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus

Att snipan inte skulle ha setts på radar tror jag inte det minsta på.
Vore intressant att veta vad du för radar erfarenhet?
Citera
2026-08-01, 16:07
Medlem
Citat:
🤣🤣🤣

Nej jag vet ju inget om radar...

Jobbat som kapten i 40 år, är du ens så gammal?

Ok du är kapten.
Hur tror du olyckan gick till ?
Citera
2026-08-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Klart att det är otur. Det sker säkerligen flera liknande händelser per år, med den skillnaden att fritidsbåten råkar passera 50 meter före eller efter lastfartyget.
När man själv styr över precis hela förloppet så är det inte otur utan oskicklighet.
Citera
2026-08-01, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Varsågod, här är länken. Hoppas du håller käft nu

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr9Xk5/patrik-och-sara-larmade-om-batolyckan-horde-rop-pa-hjalp

"Jag simmade ut och hämtade den lille, och sen drog vi upp pappan, säger Patrik Dokken.

Efter någon minut kom Kustbevakningen med den första räddningsbåten till platsen. Kort efter att de anlänt stod det klart att två personer fortfarande saknades.

Det framkom i mitt samtal med pappan, då ropade jag att det saknas två personer till, säger Sara Dokken.
Bra

Samtidigt försämrades vädret. Regnet tilltog och det blev mörkt. Patrik och Sara hjälpte till att söka med sin fritidsbåt, innan de lotsades till Rörtångens hamn.
Citera
2026-08-01, 16:11
Medlem
.ermins avatar
Är de skäligen eller sannolika som han sitter för? Någon som vet?
Citera
2026-08-01, 16:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Pucko, vem har påstått att de gick iväg med 6 man?

Du klarar inte utav att tänka ut att de kommit extra personal från Norge?

Ägaren till fartyget t.ex 😎

Precis. Hela besättningen kan ju ha blivit avlösta efter olyckan.
Citera
2026-08-01, 16:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag skulle vilja se vad "svarta lådan" på KNV 032 visar.

Hon låg perfekt vid kaj på Älgön för att hennes olika radarsystem skall ha fångat hela förloppet.

Att snipan inte skulle ha setts på radar tror jag inte det minsta på.
Nu gäller detta en privat segel-jakt, så kanske inte det allra vassaste radar-utstyret ombord, men, jag har så sent som i våras gått hundvakter (00.00-04.00), och hållit koll på "thunder squalls" på radarn, för att hinna rulla in jibben innan det brallar som faan.
Så som dessa regnväder tar sig ut på radarskärmen så är jag övertygad om att jag definitivt inte upptäckt snipan på radarn om den legat i ett sådant. Den hade vi seglat på om den inte upptäckts visuellt...
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-08-01 kl. 16:22.
Citera
2026-08-01, 16:17
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Bra

Samtidigt försämrades vädret. Regnet tilltog och det blev mörkt. Patrik och Sara hjälpte till att söka med sin fritidsbåt, innan de lotsades till Rörtångens hamn.

Under söket efter de 2 kvarvarande försämrades vädret ja,,

Efter att ha varit RELATIVT OK vid räddningen av de 2 överlevande.

Men var står det att det var OK vid olyckan?
Vittnesmål (även i tråden) berättar om extremt svängigt väder med lokala kraftiga störtregn som passerat på 10 minuter

Även väderkartor visade dessa kortvariga störtregn

Man måste förstå vad man läser.
Citera
2026-08-01, 16:17
Medlem
En annan sak som har gett mig kalla kårar sedan man kollat Instagram är att barnet som omkommit nynnar i låten ”Alla ska dö” av Agnes Matsdotter som släpptes i december 2025. Mammans instakonto är nu modererat och stängt från öppet konto, ratsit har inte ännu ändrat till avliden. Det brukar de vara ganska snabba på.

Alla pappans kollegor har varit ganska samstämmigt tysta och möjligen bara släppt gamla avsnitt i poddar och dylikt. Jag vet inte hur stand up- branschen ska ta igenom sig det där att fortsätta turnera efter det.
Senast redigerad av Spiritless 2026-08-01 kl. 16:21.
Citera
2026-08-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritless
En annan sak som har gett mig kalla kårar sedan man kollat Instagram är att barnet som omkommit nynnar i låten ”Alla ska dö” av Agnes Matsdotter som släpptes i december 2025. Mammans instakonto är nu modererat och stängt från öppet konto, ratsit har inte ännu ändrat till avliden. Det brukar de vara ganska snabba på.

Alla pappans kollegor har varit ganska samstämmigt tysta och möjligen bara släppt gamla avsnitt i poddar och dylikt. Jag vet inte hur stand up- branschen ska ta igenom sig det där att fortsätta turnera efter det.

Han hade ju ett par saker inplanerade med sitt humorkollektiv senare i augusti. Jag har svårt att se hur de ska kunna hålla igång sin podcast efter detta...
Citera
2026-08-01, 16:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu gäller detta en privat segel-jakt, så kanske inte det allra vassaste radar-utstyret ombord, men, jag har så sent som i våras gått hundvakter (00.00-04.00), och hållit koll på "thunder squalls" på radarn, för att hinna rulla in jibben innan det brallar som faan.
Så som dessa regnväder tar sig ut på radarskärmen så är jag övertygad om att jag definitivt inte upptäckt snipan på radarn om den legat i ett sådant. Den hade vi seglat på om den inte upptäckts visuellt...

Intressanta fakta för oss som inte har radarvana. Sedan undrar man hur långt framför stäven sikten från bryggan är skymd på ett sånt fraktfartyg också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in