https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=3b686aa51a69e96bc5e35bfcfd919071
"Liberalerna vill se ”Lex Bianca”
Liberalerna vill under nästa mandatperiod halvera antalet kvinnor som mördas i en nära relation. Partiledaren Simona Mohamsson och rättspolitiska talespersonen Martin Melin listar flera andra rättspolitiska åtgärder de vill göra i en intervju med Aftonbladet.
Bland annat vill partiet skärpa straffet för stalking (olaga förföljelse) och att vistelseförbud ska kunna utfärdas i fler fall. Martin Melin tar mannen som dömdes för att ha förföljt Bianca Ingrosso som exempel.
– Det skulle innebära att den mannen i princip inte skulle få röra sig på Östermalm. Kalla det en Lex Bianca men hon ska kunna röra sig tryggt där hon bor och rör sig. Det gäller henne och alla andra kvinnor som utsätts naturligtvis."
Kommer Bianca att ställa upp för Liberalerna? Det är fullt möjligt i min värld. Det blir ännu fler följare och fler inköp.
Moderaterna kommer att hjälpa till med detta. Det är bara att samla ihop en nödvändig styrka den kommande veckan.
Jag är upptagen med annat, annars så hade jag fixat det på egen hand.