2026-08-01, 23:00
Medlem
colis avatar
I denna artikel finns en bildsekvens från bärgningen av snipan. Båten är delvis övertäckt med vit plast, men på bild nummer 4. när snipan hänger i vajrar på bärgningsbåten och är på väg att flyttas över till marktransport, syns tydligt att styrbords skrov är ordentligt intryckt.

Kan ju kommit av en kollision? Eller en skada av bottennedslaget??

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/

Korrigerat - bild nummer 4. avses.
Senast redigerad av coli 2026-08-01 kl. 23:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Båt nr två var alltså på väg för att hjälpa brorsan ?
Då kanske det var fokus åt fel håll och en orsak till olyckan.
Båt två åkte bakom båt 1 ifall båt 1 skulle få motorproblem, båt 2 sjönk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Kan bero på att uppgifterna om besättningen kom från någon från fartyget. Polisen har inte gått ut med något.

I så fall behöver uppgifterna inte stämma.
Citera
2026-08-01, 23:01
Medlem
Det är ju tyvärr ett och annat troll i tråden som sprider den ena hittepålögnen efter den andra.

Om snipan hade haft motorproblem hade det så klart varit stora uppslag om det i alla tidningar.
Alla som tror tvärtom räcker upp en hand nu!

Och tänka sig, ingen kan hitta en sådan artikel, särskilt inte den eller de som påstår det.

Vi har läst om såväl polis som åklagare och haverikommission uttala sig om att de arbetar på att ta reda på vad som hänt, vi har läst om att skeppets besättning och lots inte sett något, att de testats negativt för alkohol, vi har läst om det räddande paret som hörde rop på hjälp och visselpipeblåsning, och vi har läst om att maman och dottern inte hade flytväst, men ingen kan presentera ett enda ord om motorproblem.

Och hur många här tror att familjen i snipan liggandes mitt i farleden, med ett stort jävla fraktfartyg kommandes emot dem i full fart, inte ens skulle ta på sig flytvästar, inte skulle ringa brorsan, inte skulle ropa på hjälp, inte skulle hoppa i vattnet och simma bort från faran, när skeppet kommer farandes. Bara sitta där och vänta. Seriöst?

Alla som tror på trollen kan räcka upp handen nu!

För märk väl, om fartyget redan var så nära snipan när snipan fick motorproblem, att mor och dotter inte ens hann ta på sig flytvästarna, ja då hade snipan blivit påkörd oavsett motorproblem eller inte.

Det är några saker som trollen i den här tråden försöker få till sanning med ett evigt upprepande av lögner, som är så uppenbart galna att det är häpnadsväckande att det finns någon som tror på det.

Så, nej, det har inte framkommit någon information om att snipan haft motorproblem. ingen alls.

Rent teoretiskt är det möjligt, men allting vi vet ger en stark bild av att det sannolikt inte var så.

Att det skulle ha framkommit är i vart fall ren lögn.

Skulle jag ha fel är det enormt enkelt att motbevisa mig med faktareferenser om detta! Varsågoda och Lycka Till! Troll!
Citera
2026-08-01, 23:01
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Det var nog för att dom hade sommarhuset där. Eller har.
DET förstår jag också men det var nu inte frågan.
Lyckes hamn är försvinnande liten å obevakad.
Nordön har flera bevakade hamnar som är större/bättre. Bor man i annan del av landet sätter jag alla pengar på att man väljer den bättre/större/bevakade hamnen om man inte har möjligheten att se till båten varje dag.

Nordöns hamn nås lätt med bil bara nån minut från Lycke.

Så hur kan man VETA att just Lycke är hemmahamnen..?
Citera
2026-08-01, 23:02
Medlem
Citat:
I så fall behöver uppgifterna inte stämma.

Då borde de har begärt häktning för sjöfylleri.
Citera
2026-08-01, 23:04
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Snipan var mammans båt. Alltså hemmahamn Hjelms bryggor.
Broderns också?
Rimmar dåligt att brodern kom hem till hamnen i Lycke innan han insåg att pappan var lost.
Hamnen på Nordön funkar bättre
Citera
2026-08-01, 23:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Mångårig sjövana å du menar fartyget skulle stoppa om han hade fått syn på snipan..?
Sorry, funkar inte så. Fartyget hade, vid behov, girat 5 grader om snipa låg stilla på kollisionskurs, annars givit ljudsignal. Problemet är att fartyget aldrig såg snipan. 1 timme efter olyckan visste varken kapten eller lots på fartyget att nåt som helst hade hänt

Du läser illa …

Jag skrev att eftersom ett stopp med maximal inbromsning för ett 90 m långt fraktfartyg med inbromsning kräver 500-1000 meter bromssträcka, så kunde inte fartyget gjort något åt situationen genom inbromsning om snipan hade upptäckts 400m bort.
Väjning är möjligt men det baseras på var i farleden fartyg/snipa befinner sig.
Dessa omständigheter gör att förmågan att göra något åt situationen faller på den som framför snipan.

Samtidigt framstår det som snipan antingen hade tekniska problem eller mänskliga tillkortakommande med bristande uppsikt alternativt brist på synlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
I denna artikel finns en bildsekvens från bärgningen av snipan. Båten är delvis övertäckt med vit plast, men på bild nummer 3, när snipan hänger i vajrar på bärgningsbåten och är på väg att flyttas över till marktransport, syns tydligt att styrbords skrov är ordentligt intryckt.

Kan ju kommit av en kollision? Eller en skada av bottennedslaget??

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/

Den och fler bilder har redan postats i tråden.
Bild nummer tre är en bild på KBV001 till sjöss.
Bild 5 är den enda där man ser snipans styrbordssida men från en dålig vinkel. Det finns inget i den bilden som antyder att sidan är intryckt. Den kan vara det, men det går inte att avgöra pga presenningen som täcker sida och presenning ligger utanför skrovets förväntade yta i hela sin synliga yta. Lyftremmarna som finns där antyder också motsatsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Av fotot taget akterifrån förefaller det som om skrovet är rakt och intakt. Jag blev nästan litet förvånad över att skrivet är i så gott skick.

Som några i tråden antytt behöver det inte nödvändigtvis ha varit fysisk kontakt mellan de två.

Kollar man foton på Misja Verde efter kollisionen finns det vita märken längst fram på bulben, på barbords sida. Skulle möjligen kunna vara plastavskrap. Höjden på avskrapen skulle kunna motsvara höjden på snipans överbyggnad. När Misja Verde går på lätten verkar bulben sticka ut som mest ungefär 1-1,5 meter över vattenytan. Kan bulben ha träffat överbyggnaden varpå snipan kantrat och skruvats ned längs Misja Verdes skrovsida?

Men jag vet inte riktigt. Borde inte snipans skrovet ha gått sönder då? Jag håller öppet för allt från en ren kollision till att snipan, hur konstigt det än kan låta, sjönk av någon annan anledning.

Pappans och sonens berättelser, om de minns och blir i stånd att berätta, är väl de enda optentiella vittnesmålen som står till buds?

Jag har bild/film på MISJE VERDE någon timma innan olyckan och kan inte se något vitt på bulben då i alla fall. Dock inte bästa upplösningen men rakt från babords sida är bilderna.
Citera
2026-08-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Rutramar i aluminium är ingenting man lyfter en båt på ca 2500 kg. Än mer väger båten när den ligger på botten.

Nej, den kommentaren skrevs under antagandet att båten hade den äldre typen av doghouse, vilket jag nu förstått att den inte hade.
Citera
2026-08-01, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Den och fler bilder har redan postats i tråden.
Bild nummer tre är en bild på KBV001 till sjöss.
Bild 5 är den enda där man ser snipans styrbordssida men från en dålig vinkel. Det finns inget i den bilden som antyder att sidan är intryckt. Den kan vara det, men det går inte att avgöra pga presenningen som täcker sida och presenning ligger utanför skrovets förväntade yta i hela sin synliga yta. Lyftremmarna som finns där antyder också motsatsen.

Kolla bild 4, vid lastbilens tak. Tror det är den bilden som menas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in