2026-08-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I så fall behöver uppgifterna inte stämma.

Det kom från offentligt håll att alla på fartyget testades efter bordningen och blåste negativt. Solklar mediauppgift.
Jag har inte sett att nån från fartyget uttalat sig överhuvudtaget. Däremot ägaren till rederiet, som jag tror upprepade uppgiften
Citera
2026-08-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Kolla bild 4, vid lastbilens tak. Tror det är den bilden som menas.

Tack för hinten.
Men, nej, jag ser inte det. Jag ser att skrovet är mörkare där för att presenningen skuggar. men skrovformen ser normal ut, eller i alla fall kan jag inte se att den är onormal.
Däremot ser det ut som att det är någon smal/platt sak emellan skrovet och presenningen, men kan inte avgöra vad det skulle kunna vara.

Notera också att lyftremmen går precis där och den ser ut att passera precis där relingskanten förväntas vara.
Citera
2026-08-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Bild nummer 4. ska det vara .Titta igen det ser ut som en ordentlig buckla.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/

Verkligen. I fören?
Citera
2026-08-01, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Jag har bild/film på MISJE VERDE någon timma innan olyckan och kan inte se något vitt på bulben då i alla fall. Dock inte bästa upplösningen men rakt från babords sida är bilderna.

Noterar du något anmärkningsvärt på bilderna och filmen?
Citera
2026-08-01, 23:27
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Fartyget hade en 1 km bred passage att väja på.

Jo just det - men det är fortfarande stor tröghet vid väjning när ett så stort fartyg manuvrerar.

Det som i mitt tycke är den springande punkten är att den part som kunde gjort något - väjt, vänt, gasat, och som kanske inte heller varit tillräcklig synlig? - är snipan. Inte det stora tröga fartyget.
Därför är det märkligt att snipan inte gjorde någon undanmanöver - om det nu var så att de inte gjorde något.
Handlar det om bristande uppmärksamhet ombord på snipan??
Senast redigerad av coli 2026-08-01 kl. 23:34.
Citera
2026-08-01, 23:28
Medlem
Citat:
Bild nummer 4. av bilderna i den första bildrutan i artikeln.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/
Tycker skrovet ser helt intakt ut eller i vart fall inte intryckt.
Citera
2026-08-01, 23:29
Medlem
Verkar som det är bäst att jag rättar mig själv.
Trollen brukar ju ha väldigt bråttom att försöka påstå att jag har fel i allt jag skriver.
Men när jag faktiskt har fel, då lyser de med sin frånvaro. Det säger en del om hur obra koll de har

Jag har tidigare ifrågasatt att polis/åklagare uttalat sig om att fartygets besättning testats för alkohol och att de var nyktra, men inte om motsvarande för pappan.

Det var nog en missuppfattning från min sida. Det är kaptenen på skeppet som uttalat detta.

Han gör det i denna artikeln.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bat-krockat-med-handelsfartyg-tva-saknas/
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Verkligen. I fören?

Nej , 1 1/2 -2 meter från fören på styrbords sida.(höger sida av båten)

Bild 4.

Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Haha, ja jösses vilket liv det blev i tråden igår när jag förklarade det vetenskapliga faktum att båtarnas hastigheter var ca 22km/h resp ca 11km/h och att den relativa kollisionsfarten därmed ligger mellan 11-33km/h

Oj vad fel jag hade och inte en chans att snipan inte blev helt krossad direkt vid impact. "ALLA" i tråden var överens om detta, berättade någon psykopat.

Det tog inte lång tid innan jag fick så gott som helt rätt.

Vad gäller synliga "skador/defekter/märken" på Misja Verdes skrov så kan vi inte anta någonting. De kan ha funnits där sedan lång tid tillbaka. Notera också att snipans skrov var marinblått, inte vitt.

Snipa har antagligen välts snarare än krossats (ja att hon inte krossats vet vi ju nu) och när den börjar ta in vatten går det väldigt fort. Minns båten i Smögens hamn för några veckor sedan. Ungefär samma storlek, den sjönk på några sekunder sedan den lutats lite för mycket.

Här har det såklart gått vådligare till, det vittnar den tragiska utgången om. Men det gäller att förstå lite vad som händer och sker, inte bara vilka krafter som är i görningen utan också vilka farter och vad det leder till, när det INTE går så himla fort, även om det är starka krafter.
Ja, snipans skrov är blått/turkos. Men överbyggnaden är vit., och den är i höjd med de vita märkena på bulben.

Vet inte om du hunnit notera, men användare i tråden har en film (dock inte med bästa upplösning) som visar bulben utan märken, en stund före olyckan. En annan användare säger sig ha sett foton, tagna en stund före olyckan, där bulben har märken.

Många som har fotograferat och filmat Misja Verde denna kväll.
Citera
2026-08-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Fartyget hade en 1 km bred passage att väja på.

Precis men eftersom besättningsmännen höll på med annat missade de att väja.

Har snipan blivit påkört snett bakifrån?

Åkte snipan rakt fram i farleden och fartyget körde på de på vänster sida bakifrån? ?
Senast redigerad av TorsteniSthlm76 2026-08-01 kl. 23:33.
Citera
2026-08-01, 23:30
Medlem
Citat:
Bild nummer 4. ska det vara .Titta igen det ser ut som en ordentlig buckla.

Jag ser en skugga av presenningen. Jag tänker att den kan uppfattas som en buckla, men för mig är det tydligt att det är skuggan av presenningen.
Citera
2026-08-01, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, snipans skrov är blått/turkos. Men överbyggnaden är vit., och den är i höjd med de vita märkena på bulben.

Vet inte om du hunnit notera, men användare i tråden har en film (dock inte med bästa upplösning) som visar bulben utan märken, en stund före olyckan. En annan användare säger sig ha sett foton, tagna en stund före olyckan, där bulben har märken.

Många som har fotograferat och filmat Misja Verde denna kväll.

Det finns nog en och annan ship-spotter, så det är inte omöjligt att det finns bilder. Men på det här forumet ska vi vara extremt försiktiga med anonym info som inte kan bekräftas.

Och visst kan Misja Verde ha märken från olyckan. Jag säger bara att vi ska vara mycket försiktiga med allt för snabba antaganden om att allt vi ser är resultatet av själva kollisionen.

Du får gärna länka inlägget eller filmen om du har det lätt tillgängligt, jag har missat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in