Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Av fotot taget akterifrån förefaller det som om skrovet är rakt och intakt. Jag blev nästan litet förvånad över att skrivet är i så gott skick.
Som några i tråden antytt behöver det inte nödvändigtvis ha varit fysisk kontakt mellan de två.
Kollar man foton på Misja Verde efter kollisionen finns det vita märken längst fram på bulben, på barbords sida. Skulle möjligen kunna vara plastavskrap. Höjden på avskrapen skulle kunna motsvara höjden på snipans överbyggnad. När Misja Verde går på lätten verkar bulben sticka ut som mest ungefär 1-1,5 meter över vattenytan. Kan bulben ha träffat överbyggnaden varpå snipan kantrat och skruvats ned längs Misja Verdes skrovsida?
Men jag vet inte riktigt. Borde inte snipans skrovet ha gått sönder då? Jag håller öppet för allt från en ren kollision till att snipan, hur konstigt det än kan låta, sjönk av någon annan anledning.
Pappans och sonens berättelser, om de minns och blir i stånd att berätta, är väl de enda optentiella vittnesmålen som står till buds?
Haha, ja jösses vilket liv det blev i tråden igår när jag förklarade det vetenskapliga faktum att båtarnas hastigheter var ca 22km/h resp ca 11km/h och att den relativa kollisionsfarten därmed ligger mellan 11-33km/h
Oj vad fel jag hade och inte en chans att snipan inte blev helt krossad direkt vid impact. "ALLA" i tråden var överens om detta, berättade någon psykopat.
Det tog inte lång tid innan jag fick så gott som helt rätt.
Vad gäller synliga "skador/defekter/märken" på Misja Verdes skrov så kan vi inte anta någonting. De kan ha funnits där sedan lång tid tillbaka. Notera också att snipans skrov var marinblått, inte vitt.
Snipa har antagligen välts snarare än krossats (ja att hon inte krossats vet vi ju nu) och när den börjar ta in vatten går det väldigt fort. Minns båten i Smögens hamn för några veckor sedan. Ungefär samma storlek, den sjönk på några sekunder sedan den lutats lite för mycket.
Här har det såklart gått vådligare till, det vittnar den tragiska utgången om. Men det gäller att förstå lite vad som händer och sker, inte bara vilka krafter som är i görningen utan också vilka farter och vad det leder till, när det INTE går så himla fort, även om det är starka krafter.