2026-08-01, 23:11
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Jag har bild/film på MISJE VERDE någon timma innan olyckan och kan inte se något vitt på bulben då i alla fall. Dock inte bästa upplösningen men rakt från babords sida är bilderna.
Det var ju intressant, även om upplösningen inte är den bästa. Föreslår att du kontaktar polisen och ställer filmen till deras förfogande. Den kan ju bli en viktig pusselbit.
Citera
2026-08-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Kolla bild 4, vid lastbilens tak. Tror det är den bilden som menas.
Har du länk till den bilden?
Citera
2026-08-01, 23:12
Medlem
Citat:
Jag har bild/film på MISJE VERDE någon timma innan olyckan och kan inte se något vitt på bulben då i alla fall. Dock inte bästa upplösningen men rakt från babords sida är bilderna.

Hoppas du delat bilderna med polisen? Kan du dela här?
Citera
2026-08-01, 23:14
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Den och fler bilder har redan postats i tråden.
Bild nummer tre är en bild på KBV001 till sjöss.
Bild 5 är den enda där man ser snipans styrbordssida men från en dålig vinkel. Det finns inget i den bilden som antyder att sidan är intryckt. Den kan vara det, men det går inte att avgöra pga presenningen som täcker sida och presenning ligger utanför skrovets förväntade yta i hela sin synliga yta. Lyftremmarna som finns där antyder också motsatsen.

Bild nummer 4. ska det vara .Titta igen det ser ut som en ordentlig buckla.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/
Citera
2026-08-01, 23:16
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du läser illa …

Väjning är möjligt men det baseras på var i farleden fartyg/snipa befinner sig..

Vi VET var olycksplatsen är. Vi VET att farleden är bred här.
Så OM fartyget hade upptäckt snipan HADE han kunnat väja.

Nu upptäcktes ju inte snipan…
Citera
2026-08-01, 23:18
Medlem
Om det vore så att kaptenen på Misje Verde åker dit, borde rimligtvis lotsen ligga pyrt till.

Detta då hen har anmälningsplikt dels vid fall av olycka, men även om hen anser att skeppare missköter sig eller utgör en säkerhetsrisk.

Båda hävdar att man inte märkt någonting utan fick denna info först när man blev stoppade.
Lots har man ännu inte någon uttalad misstanke mot.

Åter igen, ”svarta lådan” kommer bli avgörande.
Citera
2026-08-01, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Av fotot taget akterifrån förefaller det som om skrovet är rakt och intakt. Jag blev nästan litet förvånad över att skrivet är i så gott skick.

Som några i tråden antytt behöver det inte nödvändigtvis ha varit fysisk kontakt mellan de två.

Kollar man foton på Misja Verde efter kollisionen finns det vita märken längst fram på bulben, på barbords sida. Skulle möjligen kunna vara plastavskrap. Höjden på avskrapen skulle kunna motsvara höjden på snipans överbyggnad. När Misja Verde går på lätten verkar bulben sticka ut som mest ungefär 1-1,5 meter över vattenytan. Kan bulben ha träffat överbyggnaden varpå snipan kantrat och skruvats ned längs Misja Verdes skrovsida?

Men jag vet inte riktigt. Borde inte snipans skrovet ha gått sönder då? Jag håller öppet för allt från en ren kollision till att snipan, hur konstigt det än kan låta, sjönk av någon annan anledning.

Pappans och sonens berättelser, om de minns och blir i stånd att berätta, är väl de enda optentiella vittnesmålen som står till buds?

Haha, ja jösses vilket liv det blev i tråden igår när jag förklarade det vetenskapliga faktum att båtarnas hastigheter var ca 22km/h resp ca 11km/h och att den relativa kollisionsfarten därmed ligger mellan 11-33km/h

Oj vad fel jag hade och inte en chans att snipan inte blev helt krossad direkt vid impact. "ALLA" i tråden var överens om detta, berättade någon psykopat.

Det tog inte lång tid innan jag fick så gott som helt rätt.

Vad gäller synliga "skador/defekter/märken" på Misja Verdes skrov så kan vi inte anta någonting. De kan ha funnits där sedan lång tid tillbaka. Notera också att snipans skrov var marinblått, inte vitt.

Snipa har antagligen välts snarare än krossats (ja att hon inte krossats vet vi ju nu) och när den börjar ta in vatten går det väldigt fort. Minns båten i Smögens hamn för några veckor sedan. Ungefär samma storlek, den sjönk på några sekunder sedan den lutats lite för mycket.

Här har det såklart gått vådligare till, det vittnar den tragiska utgången om. Men det gäller att förstå lite vad som händer och sker, inte bara vilka krafter som är i görningen utan också vilka farter och vad det leder till, när det INTE går så himla fort, även om det är starka krafter.
Citera
2026-08-01, 23:19
Medlem
Citat:
I denna artikel finns en bildsekvens från bärgningen av snipan. Båten är delvis övertäckt med vit plast, men på bild nummer 3, när snipan hänger i vajrar på bärgningsbåten och är på väg att flyttas över till marktransport, syns tydligt att styrbords skrov är ordentligt intryckt.

Kan ju kommit av en kollision? Eller en skada av bottennedslaget??

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/
Jag såg också skador på styrbord och tyckte det var konstigt. Men om båten rullat under skrovet är det inte orimligt.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Har du länk till den bilden?

Bild nummer 4. av bilderna i den första bildrutan i artikeln.

Senast redigerad av coli 2026-08-01 kl. 23:22.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Du läser illa …

Jag skrev att eftersom ett stopp med maximal inbromsning för ett 90 m långt fraktfartyg med inbromsning kräver 500-1000 meter bromssträcka, så kunde inte fartyget gjort något åt situationen genom inbromsning om snipan hade upptäckts 400m bort.
Väjning är möjligt men det baseras på var i farleden fartyg/snipa befinner sig.
Dessa omständigheter gör att förmågan att göra något åt situationen faller på den som framför snipan.

Samtidigt framstår det som snipan antingen hade tekniska problem eller mänskliga tillkortakommande med bristande uppsikt alternativt brist på synlighet.

Fartyget hade en 1 km bred passage att väja på.
Citera
2026-08-01, 23:20
Medlem
Citat:

På Facebook postades en bild på Misje Verde 20 minuter innan olyckan i en grupp om båtar och där syntes skrap på bulben.
Citera
2026-08-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Broderns också?
Rimmar dåligt att brodern kom hem till hamnen i Lycke innan han insåg att pappan var lost.
Hamnen på Nordön funkar bättre

Du har nog rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in