2026-08-01, 03:26
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Precis.

Alltså utan erfarenheter av blattar i majoritet.
Från såväl barndom och vuxet liv.
Och hur dessa begränsar en sjuårings rörelsefrihet.
Det var i stort lika farligt förr, så det så. Det är andra saker som begränsar barnen.
Citera
2026-08-01, 03:27
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmyceuiz7
då har du låg intelligens tyvärr. förnedringsrån och att barn trillar är fan motgångar som gör dem starkare senare i livet

Du vet att du ska börja meningar med en versal?
Citera
2026-08-01, 03:28
Medlem
när jag var 7 så blev jag ombedd att komma hem när det blev mörkt, fick bannor om man kom hem tidigare.
Citera
2026-08-01, 03:32
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Det var i stort lika farligt förr, så det så. Det är andra saker som begränsar barnen.

Förr gick det att beräkna farorna och göra ett utfall.

Då ingick inte helt otänkbara parametrar som t ex pissrån eller att barn skulle vara särskilt utsatta pga sin Svenska härkomst av t ex religiösa skäl.

Exempelvis var det vissa åttaåringar som åkte till IKEA med en jämnårig.
Tror inte ens att deras slappa dåtida föräldrar hade varit OK med idag.

Skillnaden.
Senast redigerad av Pitschka 2026-08-01 kl. 03:38.
Citera
2026-08-01, 03:38
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Well, precis som i många andra fall så beror det på att invandrare är en del av problemet. När jag var 12 behövde jag inte oroa mig för att förnedringsrånad till exempel.
Förnedring förekom definitivt när jag var liten, det berättade man inte för föräldrarna för de skulle skämmas för att man var utsatt, ungefär som invandrarna skäms för sin dotter när de blir våldtagna. Och vet en 12 åring om att det finns förnedringsrån? De läser nog inte nyheter. Läste du tidningar när du var 12 år, imponerande samhällsintresse i så fall.

Ett tips, dagstidningar finns inskannade, läs lite i gamla tidningar så förstår du att det inte var så jättebra förr.
Citera
2026-08-01, 03:48
Medlem
Citat:

Då ingick inte helt otänkbara parametrar som t ex pissrån eller att barn skulle vara särskilt utsatta pga sin Svenska härkomst av t ex religiösa skäl.

Skillnaden.

På 90talet slogs jag med pinnar mot bosnier i skolan.
Den här skiten är inget nytt.
Citera
2026-08-01, 04:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
70 talet slogs jag mot andra svenska ungar, gud skall veta jag fick tokstryk innan jag lärde mig slåss, men inga förnedringsrån, ingen pissade på någon eller hoppade på huvudet på någon som låg ned.
Inte ens cykeln snodde de. Visst är det konstigt?
Citera
2026-08-01, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
70 talet slogs jag mot andra svenska ungar, gud skall veta jag fick tokstryk innan jag lärde mig slåss, men inga förnedringsrån, ingen pissade på någon eller hoppade på huvudet på någon som låg ned.
Inte ens cykeln snodde de. Visst är det konstigt?

Snodde min cykel, samtidigt som morfar dog.
jobbigt, men så äre.
Citera
2026-08-01, 09:49
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Som väntat, tråden handlar redan om invandrare. Helt otroligt hur snabbt det går nu för tiden.

Det är ju precis de som är problemet. Hade man nu låtit sina barn vandra fritt på större områden och barnet hade blivit råkat. Vad tror du folk hade sagt då istället?

"Har ni inte koll på era barn" och "vart är föräldrarna".

Du vet oavsett vad man gör så är det folk som klagat. Så enkelt är det. Titta vad som hände med Luna exempelvis, de är ett mycket bra exempel på varför man behöver vara närvarande. Engla är ett annat exempel.
Citera
2026-08-01, 09:51
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo

Och idag har pinnar bytts ut till bomber, knivar och pistoler. Dessutom spridning på nätet när folk blir slagna på expose konton.
Citera
2026-08-01, 10:04
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Ja vad tror du det beror på..? Vad har blivit annorlunda sedan dess i Sverige?
Vad som har blivit annorlunda är att många har blivit paranoida helikopterföräldrar.
Citera
2026-08-01, 11:15
Medlem
Citat:

Skillnaden.

När var förr då 8 åringar åkte till IKEA? Kanske dags att Alla preciserar årtal eller årtionden var man befinner sig i sina resonemang. IKEA fanns väl inte på så många platser i Sverige på 1980 talet och tidigare. Själv var jag nog inte på IKEA som första gången förrän på 1990 talet som vuxen, då butikerna inte fanns i min närhet fastän jag bor i en av de 10 största städerna i Sverige. Barns tillvaro har blivit mera osäkert från 2000 talet och ännu mera från år 2015 talet och framåt. Man vill inte ha sina barn utomhus i städerna själva knappt före 12 - 14 års åldern då det tydligen är så mycket människor som inte förstår det svenska språket i Sverige eller att de talar urusel svenska, även allt för många barn och man känner som att man befinner sig utomlands i Sverige i ett mellanöstern land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in