Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Ja då har det i alla fall kommit några bilder som visar att snipans skrov verkar vara förhållandevis intakt. Hela skrovet är i ett stycke och kan lyftas på normalt vis med lyftband. Pulpit intakt i fören och propellern intakt i aktern.
Presenning över mittsektionen på båten.
Men en sak är tydlig. Snipan är absolut inte så totalt krossad som trollen i tråden påstod sig veta igår.
Vi får se om det dyker upp fler bilder av båten framöver.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/
Citat:
Ursprungligen postat av
Tavelramskrok
Snipan bakifrån efter smällen och upptagning
https://imgur.com/a/97LzZOP
Citat:
Ursprungligen postat av
Liberty75
Vet vi utan tvivel att snipan har krockat med fartyget? Har pappan sagt det?
Båten kan ju ha slagit runt pga av svallvågorna? Barnen kanske i rädslan kastade sig mot relingen när de såg hur nära fartyget kom. Nu när vi vet att båten inte var i spillror utan hyfsat intakt (förutom överdelen) kommer ju andra funderingar.
Av fotot taget akterifrån förefaller det som om skrovet är rakt och intakt. Jag blev nästan litet förvånad över att skrivet är i så gott skick.
Som några i tråden antytt behöver det inte nödvändigtvis ha varit fysisk kontakt mellan de två.
Kollar man foton på Misja Verde efter kollisionen finns det vita märken längst fram på bulben, på barbords sida. Skulle möjligen kunna vara plastavskrap. Höjden på avskrapen skulle kunna motsvara höjden på snipans överbyggnad. När Misja Verde går på lätten verkar bulben sticka ut som mest ungefär 1-1,5 meter över vattenytan. Kan bulben ha träffat överbyggnaden varpå snipan kantrat och skruvats ned längs Misja Verdes skrovsida?
Men jag vet inte riktigt. Borde inte snipans skrovet ha gått sönder då? Jag håller öppet för allt från en ren kollision till att snipan, hur konstigt det än kan låta, sjönk av någon annan anledning.
Pappans och sonens berättelser, om de minns och blir i stånd att berätta, är väl de enda optentiella vittnesmålen som står till buds?