2026-08-01, 17:56
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Var påstod jag att jag haft dessa system i 50 år….?
Bristande läsförståelse månne….

Många hävdar att säkerhetsbälte inte passar dem, eller halv/DRL app dagen, eller hastighetsgränserna etc etc. Skulle alla fritt välja vad de ville så skulle det bli kaos och klart försämrad trafiksäkerhet och fler olyckor och skadade/dödade. Vad folk tycker och tror är ofta helt fel även om de är bergsäkra på att just deras åsikt är rätt.
Det vi bör hålla oss till är vad vetenskapen säger, och det är vad våra myndigheter etc grundar sina beslut och stiftar lagar efter

Myndigheten har inte beslutat att de här systemen ska vara obligatoriskt påslagna. Bara att bilen återgår till fabriksinställning varje gång den stängs av.

Vi kan välja helt fritt. Som jag skrev det var 3 sekunder knapptryck vid varje start som jag nu helt lagligt förbigått via OBD chip.

Din tilltro till vetenskap och myndigheter är sånt som får autistiska småtjejer hormonskadade för livet så det är verkligen inget bra argument.
Citera
2026-08-01, 17:56
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Då finns de största bristerna hos dig själv som förare.

Oavsett hur aktuell bil är konstruerad vad gäller UI etc, så är det i första hand ditt eget ansvar som förare att du framför ditt fordon säkert. Kan du t ex inte på ett vettigt sätt aktivera/justera sätesvärmare under färd, så ska du vänta till nästa möjlighet att stanna och utföra manövern där innan du kör vidare. Precis på samma sätt som att man inte ska palta med kartor eller matsäck eller annat under färd om det negativt påverkar förmågan att framföra fordonet säkert. Det står klart och tydligt i TF

Och det är av denna anledning som jag inte justerar dessa under färd på dessa bilar, likväl av samma orsak som bilar nu skall återgå till haptisk justering av elementära funktioner, av just trafiksäkerhetsskäl. Du kan vara hur duktig som helst och kunna din bils alla digitala funktioner utan och innan. Men buggar systemet kommer även du att tappa fokus för en sekund.

/AI
Citera
2026-08-01, 20:17
Medlem
Raggarspinns avatar
Om man som erfaren förare försöker köra bil så blir man straffad med plingplong.
Jag anpassar min placering efter ljus, mörker, sikt och trafik vilket gör att jag får plingplong när jag kör nära kant eller mittlinje. Vidare så undviker jag slitspåren i vägen vid nederbörd eftersom dessa spår ökar risken för vattenplaning. Och då blir det plingplong eftersom jag inte kör i spåren.
Håller jag inte i ratten exakt rätt så blir det plingplong, eller om det är för att jag inte håller tummarna rätt. Tummarna ska inte vara i ratten och "tioitvå" är olämplig hållning vid en eventuell krock där airbagen slår undan armarna och orsakar onödiga skador som frakturer.
Tittar jag i backspeglar eller skyltar blir det plingplong. Snöar det blir det plingplong. Är kamerorna smutsiga blir det plingplong. Står bilen i vårsolen en kall dag så blir det plingplong eftersom det bildas kondens i radar och kameror.
Bilen vi har köpt för att vara en tyst och behagligt långfärdsbil blir snabbt outhärdig med alla plingplong.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-01 kl. 20:39.
Citera
2026-08-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Myndigheten har inte beslutat att de här systemen ska vara obligatoriskt påslagna. Bara att bilen återgår till fabriksinställning varje gång den stängs av.

Ja, och nåt annat har jag inte sagt heller

Citat:
Vi kan välja helt fritt. Som jag skrev det var 3 sekunder knapptryck vid varje start som jag nu helt lagligt förbigått via OBD chip.

Ja det är ditt fria val än så länge.
Men som seriös statistik visar så skulle ADAS högst sannolikt förhindra betydligt fler olyckor än 30% idag, om inte 40% av de med bilar med ADAS deaktiverar dessa system. Du är en av de som kan hjälpa till med det om du låter säkerhetssystemen vara aktiva. En redig karl ska tåla lite pip och varningar….

Citat:
Din tilltro till vetenskap och myndigheter är sånt som får autistiska småtjejer hormonskadade för livet så det är verkligen inget bra argument.

Ah… vilket intelligent argument… dra fram nåt som är fullständigt irrelevant för trådens sakfråga, och med det försöka insinuera att vetenskap bara är skit…?

Seriös vetenskap är det som skapat det vi har idag i världen. Det är det som räddat miljontals liv, skapat fantastiska uppfinningar, danat en fantastisk läkarvetenskap etc etc.

Ja jag har mycket stor tilltro till vetenskap, och att inte ha tilltro till vetenskap visar bara att man inte förstår vad vetenskap är och hur vetenskaplig metod fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Och det är av denna anledning som jag inte justerar dessa under färd på dessa bilar, likväl av samma orsak som bilar nu skall återgå till haptisk justering av elementära funktioner, av just trafiksäkerhetsskäl.

Det har jag inte sagt nåt emot heller, men det har ju föga med dessa säkerhetssystems varningar att göra. De är inte direkt elementära funktioner att justera för att kunna framföra bilen, det går generellt sett utmärkt bra med dessa system aktiva, och då känner agera och minska riskerna för olyckor och rädda liv.

Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du kan vara hur duktig som helst och kunna din bils alla digitala funktioner utan och innan. Men buggar systemet kommer även du att tappa fokus för en sekund.
/AI

Kan hända ja, och likaså kan vi människor risker att missa nåt väsentligt i trafiken så att en olycka sker, vilket kan orsaka skadande död. Detta kan dessa säkerhetssystem som bl a ADAS begränsa, om man låter de vara aktiva.
Citera
2026-08-01, 20:52
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ja, och nåt annat har jag inte sagt heller

Ja det är ditt fria val än så länge.
Men som seriös statistik visar så skulle ADAS högst sannolikt förhindra betydligt fler olyckor än 30% idag, om inte 40% av de med bilar med ADAS deaktiverar dessa system. Du är en av de som kan hjälpa till med det om du låter säkerhetssystemen vara aktiva. En redig karl ska tåla lite pip och varningar….

Ah… vilket intelligent argument… dra fram nåt som är fullständigt irrelevant för trådens sakfråga, och med det försöka insinuera att vetenskap bara är skit…?

Seriös vetenskap är det som skapat det vi har idag i världen. Det är det som räddat miljontals liv, skapat fantastiska uppfinningar, danat en fantastisk läkarvetenskap etc etc.

Ja jag har mycket stor tilltro till vetenskap, och att inte ha tilltro till vetenskap visar bara att man inte förstår vad vetenskap är och hur vetenskaplig metod fungerar.

Det har jag inte sagt nåt emot heller, men det har ju föga med dessa säkerhetssystems varningar att göra. De är inte direkt elementära funktioner att justera för att kunna framföra bilen, det går generellt sett utmärkt bra med dessa system aktiva, och då känner agera och minska riskerna för olyckor och rädda liv.

Kan hända ja, och likaså kan vi människor risker att missa nåt väsentligt i trafiken så att en olycka sker, vilket kan orsaka skadande död. Detta kan dessa säkerhetssystem som bl a ADAS begränsa, om man låter de vara aktiva.

Just ditt val av ord "tåla", man ska inte behöva tåla ett skit. I synnerhet inte ett system som missuppfattar trafiksituationen för jämnan för det är knappast avancerad AI i skyltavkänningasystemen, tvärtom gör det riktigt korkade misstag.

Människan kommer alltid vara överlägsen maskinen i sin kognitiva förmåga att tolka situationer.

Jag använder maskinen, maskinen använder inte mig.

Varför ska jag låta en maskin tolka trafiksituationen, den är dum som ett spån jämfört med mig.

Dessutom så stör det där pipande mitt lyssnade på Beethoven och Miss Li vilket är livsfarligt i sig, jag blir på dåligt humör när jag borde vara glad och harmonisk.

Glöm.
Citera
2026-08-01, 21:01
Medlem
Raggarspinns avatar
Det finns minst en person i tråden som överskattar ADAS, som guds gåva till mänskligheten efter skivat bröd. Människor i dag vet knappt hur man använder en brödkniv. Än mindre hur man kör bil. Det finns dem som aldrig använt en manuellt växlad bil eller backat utan backkamera. Många har svårt att parkera sina bilar inom de markerade parkeringsrutorna trots flera försök. De har svårt att läsa skyltar och komma ihåg siffrorna, än mindre att matcha hastighetsmätarens siffror med skyltens. Men som tur är så visas hastighetsbegränsningen i bilens skärm och bilen plingplongar om siffrorna inte matchar. De kan inte hålla bilen i rätt körfält utan lane assist och bromsar gör bilen automatiskt.
Vet inte om det beror på senil demens eller om den moderna människan överbelastar hjärnan med mobilskrollande.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-01 kl. 21:15.
Citera
2026-08-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det finns minst en person i tråden som överskattar ADAS, som guds gåva till mänskligheten efter skivat bröd. Människor i dag vet knappt hur man använder en brödkniv. Än mindre hur man kör bil. Det finns dem som aldrig använt en manuellt växlad bil eller backat utan backkamera. Många har svårt att parkera sina bilar inom de markerade parkeringsrutorna trots flera försök. De har svårt att läsa skyltar och komma ihåg siffrorna, än mindre att matcha hastighetsmätarens siffror med skyltens. Men som tur är så visas hastighetsbegränsningen i bilens skärm och bilen plingplongar om siffrorna inte matchar. De kan inte hålla bilen i rätt körfält utan lane assist och bromsar gör bilen automatiskt.
Vet inte om det beror på senil demens eller om den moderna människan överbelastar hjärnan med mobilskrollande.

Det lustiga är att alla de brister du nu fantiserade om har det funnits gott om folk som haft problem med i alla tider….

Nej jag överskattar inte ADAS, jag säger inte att det är perfekt och felfritt.
Jag refererar till vad flera av varandra oberoende studier landat i. Nämligen att med bilar med ADAS så har den typen av olyckor ADAS avser motverka så har har antalet allvarliga olyckor reducerats med upp mot 30%. Och detta trots att så många som 40% av de med bilar med ADAS deaktiverar dessa system. Hade dessa inte deaktiverat ADAS så hade olyckorna minskat betydligt mer än de redan imponerande 30%

ADAS har alltså visat sig verka i princip över förväntan, vilket i sig är ett bevis på att allt för många inte är så förbannat bra och säkra bakom ratten i trafiken som de nog tror, och att det finns behov för ADAS
Citera
2026-08-01, 22:14
Medlem
Citat:
Just ditt val av ord "tåla", man ska inte behöva tåla ett skit.

Jo, du skall tåla att t ex följa alla trafiklagar och hastighetsregler, annars har du inte i trafiken att göra och bör boka färdtjänst

Citat:
I synnerhet inte ett system som missuppfattar trafiksituationen för jämnan för det är knappast avancerad AI i skyltavkänningasystemen,

Ah… har du tänk på att människor missuppfattar trafiksituationer för jämnan….? Eller beror alla trafikolyckor som skett i alla tider på att människan alltid tolkat trafiksituationen rätt, och alltid gör rätt…..?

Citat:
tvärtom gör det riktigt korkade misstag.

Människor har i alla tider gjort korkade misstag i trafiken, som orsakat död och elände. Vad ska du skylla det på…?

Citat:
Människan kommer alltid vara överlägsen maskinen i sin kognitiva förmåga att tolka situationer.

Jaså, säger du det… Hur kan det då komma sig att en absolut majoritet av alla flygolyckor orsakas av den mänskliga faktorn med felbeslut etc, än av tekniska fel eller av fel i avancerade system för varningar etc. Detta i så hög grad attan landat i att flygsäkerheten skulle öka avsevärt om man helt skippade piloter och då den mänskliga faktorn är den största orsaken till att olyckor sker.
Svara på den du…

Citat:
Jag använder maskinen, maskinen använder inte mig.

Och det är mycket vanligt att folk använder sina maskiner fel, vilket orsakar problem risker skador.

Citat:
Varför ska jag låta en maskin tolka trafiksituationen, den är dum som ett spån jämfört med mig.

Ja är den verkligen det, jag tvivlar starkt efter att ha sett dina ”smarta” argument…

Citat:
Dessutom så stör det där pipande mitt lyssnade på Beethoven och Miss Li vilket är livsfarligt i sig, jag blir på dåligt humör när jag borde vara glad och harmonisk.

Glöm.

Argument som detta t ex, som om man diskuterar med ett barn med särskilda behov…
Citera
2026-08-01, 22:16
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Jo, du skall tåla att t ex följa alla trafiklagar och hastighetsregler, annars har du inte i trafiken att göra och bör boka färdtjänst

Ah… har du tänk på att människor missuppfattar trafiksituationer för jämnan….? Eller beror alla trafikolyckor som skett i alla tider på att människan alltid tolkat trafiksituationen rätt, och alltid gör rätt…..?

Människor har i alla tider gjort korkade misstag i trafiken, som orsakat död och elände. Vad ska du skylla det på…?

Jaså, säger du det… Hur kan det då komma sig att en absolut majoritet av alla flygolyckor orsakas av den mänskliga faktorn med felbeslut etc, än av tekniska fel eller av fel i avancerade system för varningar etc. Detta i så hög grad attan landat i att flygsäkerheten skulle öka avsevärt om man helt skippade piloter och då den mänskliga faktorn är den största orsaken till att olyckor sker.
Svara på den du…

Och det är mycket vanligt att folk använder sina maskiner fel, vilket orsakar problem risker skador.

Ja är den verkligen det, jag tvivlar starkt efter att ha sett dina ”smarta” argument…

Argument som detta t ex, som om man diskuterar med ett barn med särskilda behov…

Hoppas du tar ditt körkort en dag. Lycka till!

Du har aldrig haft en bil av en årsmodell som har de här funktionerna.

Typ en radio som man vill lyssna på.
Citera
2026-08-01, 22:59
Medlem
Raggarspinns avatar
En stor risk med ADAS är den så kallade Peltzman-effekten, vilket innebär att förare blir överbygda och litar för mycket på tekniken, vilket gör dem mindre uppmärksamma.

När krav på bilbälte infördes så förändrades dödsolyckorna i trafiken. Hastigheten ökade och förarna tog större risker. Peltzman 1975.

Riskkompensation innebär att människor tenderar att anpassa sitt beteende efter den upplevda risknivån; när en ny säkerhetsåtgärd införs och risken minskar, kompenserar individer ofta genom att ta större risker eller agera mer vårdslöst. Riskkompensation James Hedlund.

ABS har gjort att förare ofta kör med mindre marginaler eller håller kortare avstånd eftersom de litar på bromsförmågan.
Med avancerade förarstödsystem så släpper föraren fokus från vägen. Individen ökar hastigheten då bilen både styr och bromsar automatisk.
ISA införs för att hålla nere hastigheterna.
Lane assist hjälper föraren att hålla sig i sitt körfält, individen använder mobilen istället för att ha fokus på trafiken.
Krav på uppmärksamhetsvarning med kameror införs på nya fordon. Föraren får en plingplong om inte blicken är riktad rakt fram. Backspeglar, skärmar och "döda vinkeln" skall inte kontrolleras under färd.
Fotgängare som går rätt ut i vägen vid övergångsställen eftersom de förväntar sig att bilar stannar automagiskt. AEB har visat sig fungera dåligt för äldre gubbar...

Hur vi än utvecklar idiotsäker teknik så kommer ändå idioten att ligga steget före!

"För att minska antalet olyckor i trafiken har under 1900-talet ett antal olika säkerhetslösningar genomförts, som införandet av lag om säkerhetsbälte, ökad vägbredd och installation av krockkuddar.
Alla dessa säkerhetslösningar kan sägas vara intrinsikala, det vill säga att de förbättrar säkerheten förutsatt att alla andra faktorer är konstanta. Under 1900-talets senare hälft har dock ett antal studier visat att intrinsikala säkerhetsförbättringar i trafiken inte fått avsedd effekt (Peltzman, 1975; Adams, 1982; Aschenbrenner & Biehl, 1994).
Detta har lett till framväxten av den så kallade riskkompensationshypotesen, enligt vilken en intrinsikal säkerhetsförändring kan kompenseras för av en människa genom ett förändrat riskbeteende. I det mest extrema fallet innebär denna riskkompensation till och med att en intrinsikal säkerhetsförändring får motsatt effekt."
"Begreppet riskkompensation i sammanhanget Litman (2025) syftar på hur människor anpassar sitt beteende och tar större risker när de upplever att ny teknik gör situationen säkrare.
Inom trafiksäkerhet och automatiserad körning innebär detta att förare tenderar att lita för mycket på fordonets inbyggda säkerhetssystem, vilket paradoxalt nog kan leda till farligare situationer".
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-01 kl. 23:47.
Citera
2026-08-02, 05:44
Medlem
Citat:
Hoppas du tar ditt körkort en dag. Lycka till!

Har alla behörigheter på mitt körkort sen många decennier tillbaka

Citat:
Du har aldrig haft en bil av en årsmodell som har de här funktionerna.

Har aldrig ägt någon sådan nej. Dock åkt med i många sådana, och själv kört sådana, faktiskt senast igår, en VW ID Buzz. Trevlig och som jag tycker har tuff design. Det var en firmabil för Equinor, ska nog köra den igen idag tror jag.
Upplevde inte mer plingplongande än i min egen Passat från 2018, ett par gånger nåt nytt plingande som jag bara checkade vad det var, sen var det grönt och jag körde vidare. Inget som irriterade mig i alla fall

Citat:
Typ en radio som man vill lyssna på.

Radion funkade kalas på denna Buzz, hann t o m höra att de spelade en låt av Miss Li på norska NRK när vi åkte i bilen

Citat:
En stor risk med ADAS är den så kallade Peltzman-effekten, vilket innebär att förare blir överbygda och litar för mycket på tekniken, vilket gör dem mindre uppmärksamma.

Citat:
När krav på bilbälte infördes så förändrades dödsolyckorna i trafiken. Hastigheten ökade och förarna tog större risker. Peltzman 1975.

Citat:
Riskkompensation innebär att människor tenderar att anpassa sitt beteende efter den upplevda risknivån; när en ny säkerhetsåtgärd införs och risken minskar, kompenserar individer ofta genom att ta större risker eller agera mer vårdslöst. Riskkompensation James Hedlund.

Citat:
ABS har gjort att förare ofta kör med mindre marginaler eller håller kortare avstånd eftersom de litar på bromsförmågan.

Citat:
Med avancerade förarstödsystem så släpper föraren fokus från vägen. Individen ökar hastigheten då bilen både styr och bromsar automatisk.
ISA införs för att hålla nere hastigheterna.
Lane assist hjälper föraren att hålla sig i sitt körfält, individen använder mobilen istället för att ha fokus på trafiken.
Krav på uppmärksamhetsvarning med kameror införs på nya fordon. Föraren får en plingplong om inte blicken är riktad rakt fram. Backspeglar, skärmar och "döda vinkeln" skall inte kontrolleras under färd.
Fotgängare som går rätt ut i vägen vid övergångsställen eftersom de förväntar sig att bilar stannar automagiskt. AEB har visat sig fungera dåligt för äldre gubbar...

Citat:
Hur vi än utvecklar idiotsäker teknik så kommer ändå idioten att ligga steget före!

Citat:
"För att minska antalet olyckor i trafiken har under 1900-talet ett antal olika säkerhetslösningar genomförts, som införandet av lag om säkerhetsbälte, ökad vägbredd och installation av krockkuddar.
Alla dessa säkerhetslösningar kan sägas vara intrinsikala, det vill säga att de förbättrar säkerheten förutsatt att alla andra faktorer är konstanta. Under 1900-talets senare hälft har dock ett antal studier visat att intrinsikala säkerhetsförbättringar i trafiken inte fått avsedd effekt (Peltzman, 1975; Adams, 1982; Aschenbrenner & Biehl, 1994).
Detta har lett till framväxten av den så kallade riskkompensationshypotesen, enligt vilken en intrinsikal säkerhetsförändring kan kompenseras för av en människa genom ett förändrat riskbeteende. I det mest extrema fallet innebär denna riskkompensation till och med att en intrinsikal säkerhetsförändring får motsatt effekt."
"Begreppet riskkompensation i sammanhanget Litman (2025) syftar på hur människor anpassar sitt beteende och tar större risker när de upplever att ny teknik gör situationen säkrare.
Inom trafiksäkerhet och automatiserad körning innebär detta att förare tenderar att lita för mycket på fordonets inbyggda säkerhetssystem, vilket paradoxalt nog kan leda till farligare situationer".

Ok, och med detta så menar du vad….?
Att om vi bara hade behållit bilarna som de var på säg 40-50talet, med dagens komfort och prestanda, men slopat alla dessa säkerhetssystem, väck med…

Servostyrning
Servobromsar
ABS och alla jävla säkerhetssystem och kastat bilbälten åt helvete, så skulle vi idag haft mycket högre trafiksäkerhet med mycket färre olyckor och mycket färre skadade och dödade per år än vad vi har idag? Är det vad du försöker säga oss med allt det du skrivit och citerat….?

Tror du att det är vad alla de du citerat skulle hålla med om….? Att alla dessa säkerhetspåfund genom tiderna är bortkastade och har gjort trafiksäkerheten sämre så vi fått fler olyckor och skadade/dödade än om vi haft enkla bilar som på 40-50talet vad gäller säkerhetssystem enligt ovan…?

Om det är vad du försöker landa i, så tror jag du slagit alla rekord i nåt jag inte ens vågar sätta ord på, och vidare diskussion med dig i detta ämne ter sig mest som en satirisk parodi eller nåt. För intelligent är det fan ta mig inte…
Citera
2026-08-02, 06:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jävla tjat om backkamera i tråden. Inte det som TS tar upp. Ingen kan förneka att just backkamera är oerhört praktiskt och ökar säkerheten stort.

En backkamera kostar 195 kr på Biltema så en sån hade jag satt in i bilen om jag hade en äldre utan en inbyggd.

(Se nu tjatade även JAG om backkamera!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in