Citat:
Ursprungligen postat av
DittMuppHelvete
Hoppas du tar ditt körkort en dag. Lycka till!
Har alla behörigheter på mitt körkort sen många decennier tillbaka
Citat:
Ursprungligen postat av
DittMuppHelvete
Du har aldrig haft en bil av en årsmodell som har de här funktionerna.
Har aldrig ägt någon sådan nej. Dock åkt med i många sådana, och själv kört sådana, faktiskt senast igår, en VW ID Buzz. Trevlig och som jag tycker har tuff design. Det var en firmabil för Equinor, ska nog köra den igen idag tror jag.
Upplevde inte mer plingplongande än i min egen Passat från 2018, ett par gånger nåt nytt plingande som jag bara checkade vad det var, sen var det grönt och jag körde vidare. Inget som irriterade mig i alla fall
Citat:
Ursprungligen postat av
DittMuppHelvete
Typ en radio som man vill lyssna på.
Radion funkade kalas på denna Buzz, hann t o m höra att de spelade en låt av Miss Li på norska NRK när vi åkte i bilen
Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
En stor risk med ADAS är den så kallade Peltzman-effekten, vilket innebär att förare blir överbygda och litar för mycket på tekniken, vilket gör dem mindre uppmärksamma.
Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
När krav på bilbälte infördes så förändrades dödsolyckorna i trafiken. Hastigheten ökade och förarna tog större risker. Peltzman 1975.
Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
Riskkompensation innebär att människor tenderar att anpassa sitt beteende efter den upplevda risknivån; när en ny säkerhetsåtgärd införs och risken minskar, kompenserar individer ofta genom att ta större risker eller agera mer vårdslöst. Riskkompensation James Hedlund.
Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
ABS har gjort att förare ofta kör med mindre marginaler eller håller kortare avstånd eftersom de litar på bromsförmågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
Med avancerade förarstödsystem så släpper föraren fokus från vägen. Individen ökar hastigheten då bilen både styr och bromsar automatisk.
ISA införs för att hålla nere hastigheterna.
Lane assist hjälper föraren att hålla sig i sitt körfält, individen använder mobilen istället för att ha fokus på trafiken.
Krav på uppmärksamhetsvarning med kameror införs på nya fordon. Föraren får en plingplong om inte blicken är riktad rakt fram. Backspeglar, skärmar och "döda vinkeln" skall inte kontrolleras under färd.
Fotgängare som går rätt ut i vägen vid övergångsställen eftersom de förväntar sig att bilar stannar automagiskt. AEB har visat sig fungera dåligt för äldre gubbar...
Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
Hur vi än utvecklar idiotsäker teknik så kommer ändå idioten att ligga steget före!
Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
"För att minska antalet olyckor i trafiken har under 1900-talet ett antal olika säkerhetslösningar genomförts, som införandet av lag om säkerhetsbälte, ökad vägbredd och installation av krockkuddar.
Alla dessa säkerhetslösningar kan sägas vara intrinsikala, det vill säga att de förbättrar säkerheten förutsatt att alla andra faktorer är konstanta. Under 1900-talets senare hälft har dock ett antal studier visat att intrinsikala säkerhetsförbättringar i trafiken inte fått avsedd effekt (Peltzman, 1975; Adams, 1982; Aschenbrenner & Biehl, 1994).
Detta har lett till framväxten av den så kallade riskkompensationshypotesen, enligt vilken en intrinsikal säkerhetsförändring kan kompenseras för av en människa genom ett förändrat riskbeteende. I det mest extrema fallet innebär denna riskkompensation till och med att en intrinsikal säkerhetsförändring får motsatt effekt."
"Begreppet riskkompensation i sammanhanget Litman (2025) syftar på hur människor anpassar sitt beteende och tar större risker när de upplever att ny teknik gör situationen säkrare.
Inom trafiksäkerhet och automatiserad körning innebär detta att förare tenderar att lita för mycket på fordonets inbyggda säkerhetssystem, vilket paradoxalt nog kan leda till farligare situationer".
Ok, och med detta så menar du vad….?
Att om vi bara hade behållit bilarna som de var på säg 40-50talet, med dagens komfort och prestanda, men slopat alla dessa säkerhetssystem, väck med…
Servostyrning
Servobromsar
ABS och alla jävla säkerhetssystem och kastat bilbälten åt helvete, så skulle vi idag haft mycket högre trafiksäkerhet med mycket färre olyckor och mycket färre skadade och dödade per år än vad vi har idag? Är det vad du försöker säga oss med allt det du skrivit och citerat….?
Tror du att det är vad alla de du citerat skulle hålla med om….? Att alla dessa säkerhetspåfund genom tiderna är bortkastade och har gjort trafiksäkerheten sämre så vi fått fler olyckor och skadade/dödade än om vi haft enkla bilar som på 40-50talet vad gäller säkerhetssystem enligt ovan…?
Om det är vad du försöker landa i, så tror jag du slagit alla rekord i nåt jag inte ens vågar sätta ord på, och vidare diskussion med dig i detta ämne ter sig mest som en satirisk parodi eller nåt. För intelligent är det fan ta mig inte…