2026-08-01, 14:44
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så statistiken som säger att för bilar utrustade med ADAS så har andelen olyckor minskat med ca 30% jämfört med bilar utan ADAS, den är felaktig….? Vad är det då som ligger till grund till denna väsentliga sänkning av antalet olyckor….? Förklara för oss herr ”expert”….

Majoriteten av körskolorna håller sig med bilar som är bara nåt år gamla som mest, och då ADAS är ett krav på alla nya bilar sen 2024-25 så torde det vara gott om sådana bilar i körskolorna landet runt.

För övrigt innehar jag alla behörigheter på körkortet ända sedan förra årtusendet

Ja du har säkert 50 cm kuk med.

https://carup.se/sveriges-bilar-rekordgamla-den-ar-vanligast-2/

Citat:
Sveriges bilpark har blivit rekordgammal. Genomsnittsåldern har rusat upp i 11,8 år. Här är de 20 vanligaste bilmodellerna just nu.

Personbilarnas genomsnittsålder har ökat med 2,6 år sedan år 2000.

De flesta förare saknar den här funktionen och det är en distraktion för de som inte är intresserade av att ha obligatoriska varningsfunktioner.

Då kallar du majoriteten för de förare som faktiskt är ute på vägarna som inte vill ha den funktionen obligatoriskt för dåliga förare.

Det finns flera orsaker till att inte gilla dem, dels för att de har inte alltid rätt och ger felaktig information tex i branta kurvor med en bergvägg eller vid felaktig skyltning, det är oerhört vanligt att de plockar upp hastighetsbegränsningen vid avfarter och börjar pipa och vid dåliga vägmarkeringar börjar de rycka i ratten.

Nu är du värsta körkortslösa jidderpellen sen gammalt, så din statistik är inget att bry sig om.

Nu har jag lägsta försäkringspremien och noll olyckor i mitt körande precis som de flesta svenska förare så det går helt utmärkt att inte ha den funktionen. Jag har som sagt betalat för att få den avstängd. Tack ändå för omtanken, herr kommunistsvin.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-08-01 kl. 14:52.
Citera
2026-08-01, 14:56
Medlem
Raggarspinns avatar
Det har visat sig att det är fler bilar utrustade med ADAS som är inblandade i dödsolyckor än bilar utan ADAS.
Många b-förare förlitar sig på tekniken och är mindre uppmärksamma på bilkörningen. Andra stänger av systemen. Man ska som b-förare inte kolla vägmarkeringar eller skyltar för det gör bilen åt dig. Informationen finns i bilens skärm, som man inte får titta på. B-föraren ska naturligtvis inte ha en rörlig blick för att kolla av övrig trafik, vilda djur, dolda utfarter eller övergångsställen. Allt det där fixar bilen med bravur.
Jag tror på ADAS när problemet är eliminerat, problemet är b-föraren!
Citera
2026-08-01, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Ja du har säkert 50 cm kuk med.

Ja på bredden….

Citat:
https://carup.se/sveriges-bilar-rekordgamla-den-ar-vanligast-2/

På vilket sätt menar du att den länken är relevant för företagsbilar……?
Trafikskolebilar går hela dagarna i princip, de byts ut betydligt oftare än folk normalt byter ut sina vardagsbilar. Men det förstod inte du….

Citat:
De flesta förare saknar den här funktionen och det är en distraktion för de som inte är intresserade av att ha obligatoriska varningsfunktioner.

Det finns exempel på flera saker som brukare av bilar inte gillar och störs av, men som bevisligen bidrar till stora förbättringar av trafiksäkerheten, räddar liv och minskar skadade. Vilket visar att vad folk tycker och tror inte så sällan är uppåt väggarna fel.

Citat:
Då kallar du majoriteten för de förare som faktiskt är ute på vägarna som inte vill ha den funktionen obligatoriskt för dåliga förare.

Jaså, gjorde jag det….? Kan du citera var jag gjorde det…?
Man bar absolut brister som förare om man inte klarar att tåla att det kan komma varningar från bilens säkerhetssystem, och än värre om man p g a. Det deaktiverar dessa system. De räddar ju bevisligen liv och bidrar till en väsentlig reducering av olyckor.

Citat:
Det finns flera orsaker till att inte gilla dem, dels för att de har inte alltid rätt och ger felaktig information tex i branta kurvor med en bergvägg eller vid felaktig skyltning, det är oerhört vanligt att de plockar upp hastighetsbegränsningen vid avfarter och börjar pipa och vid dåliga vägmarkeringar börjar de rycka i ratten.

Och detta ska en god förare lära sig och kunna tåla, för inga system i en bil är helt felfria, inte ens nåt så enkelt som blinkers.

Citat:
Nu är du värsta körkortslösa jidderpellen sen gammalt, så din statistik är inget att bry sig om.

Som sagt, jag har alla behörigheter.
Det är heller inte min statistik.

Men då kan vi väl skrota bilbältet med, för den statistik som visar att det räddar massor med liv årligen, är inget att bry sig om….?

Citat:
Nu har jag lägsta försäkringspremien och noll olyckor i mitt körande precis som de flesta svenska förare så det går helt utmärkt att inte ha den funktionen. Jag har som sagt betalat för att få den avstängd. Tack ändå för omtanken, herr kommunistsvin.

Ja så är det ju, att man kan aldrig råka ut för en olycka om man har lägsta premien och aldrig råkat ut för olyckor förut. Första gången existerar aldrig och har aldrig hänt nån.

Jag antar att dina drivor av invektiv kommer spontant när du tittar i spegeln….
Citera
2026-08-01, 17:08
Medlem
immenhusens avatar
Håller med. Jag kör osäkrare i nya bilar än i äldre, eftersom de aktivt arbetar med att ta mitt fokus från vägen. Lägg därtill att allt nuförtiden skall vara knapplöst och styras med touch genom en central skärm. Tror faktiskt att AC:n är det enda reglage jag har, som jag i min senaste bil kan styra med haptik genom ett fysiskt vred. Allt annat såsom stolsvärme m.m., sker genom ett hackigt interface på en skärm. Det är rent ut sagt livsfarligt.

/AI
Citera
2026-08-01, 17:19
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Tillgängliga studier (länkade i tråden) gjorda världen runt visar att dessa ADAS-system har minskat de farliga olyckor de är designade för att varna för har minskat med upp till ca 30%
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det har visat sig att det är fler bilar utrustade med ADAS som är inblandade i dödsolyckor än bilar utan ADAS.
Vem har rätt?
Eller är det sådär som vanligt att den som vill ha igenom det som någon tycket kanske känns som en bra idé betalar för studier som är vinklade exakt så att de stödjer det man känner för?
Citera
2026-08-01, 17:20
Medlem
Citat:
Du har redan visat att det inte är det du är ute efter.

Du har vidare genom dina svar visat att du saknar all praktisk erfarenhet av det du skriver om. Precis som vanligt i de trådar i vilka du deltar i trafikfrågor, Le Trolle.

En god förare vill inte ha onödiga distraktioner, de ska inte "behöva tåla" ett skit om de inte vill.

Som sagt, bra att man kan betala sig förbi de här dumheterna. Precis som att eCallfunktionen är helt överflödig helt plötsligt när marknaden inte lät sig tvingas.

Tja, bevisligen har ju folk i alla tider lyckats krocka, hur erfarna de än anser sig vara. Och genom åren har man utvecklat fler säkerhetssystem som kan hjälpa till att varsla, och seriös statistik visar att det reducerat antalet allvarliga olyckor väsentligt, typ 30%, och därmed räddat många liv.

En god förare ska inte vara så lättirriterad att denne går i taket för varningar, i synnerhet om de är relevanta för att föraren inte kör som man bör eller skall.

Alla system kan ibland falsklarma, eller larma korrekt men det som det larmas för inte är relevant eller redan under kontroll, det får vi tåla om vi påstår att vi är erfarna och goda förare.

Jag har kört bilar och lastbilar, långtradare bussar sen närmare 50 år nu, och blir inte irriterad över nåt så banalt som lite pip och pling från varningar. Jag noterar, kontrollerar, ev åtgärdar, klart. Kör vidare med tacksamhet att systemen finns där som en extra säkerhetsbarriär utifall att t ex nån annan gör fel som kan drabba mig.

Sen är det säkert olika vad folk tycker är onödiga distraktioner, där vissa kanske tycker t ex hastighetsvarning är korkat medan andra tycker det är viktigt.
Citera
2026-08-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vem har rätt?
Eller är det sådär som vanligt att den som vill ha igenom det som någon tycket kanske känns som en bra idé betalar för studier som är vinklade exakt så att de stödjer det man känner för?

Då får du visa med seriösa fakta att så är fallet i alla de olika undersökningar, svenska som utländska, att de är typ mutade och att statistiken och slutsatserna är fel.
Lycka till
Citera
2026-08-01, 17:24
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Då får du visa med seriösa fakta att så är fallet i alla de olika undersökningar, svenska som utländska, att de är typ mutade och att statistiken och slutsatserna är fel.
Lycka till
Jag förstår att du känner dig utpekad, men det var inte så jag menade. Eller misstänker du själv att studier som visa att såna här system minskar antalet olyckor är på något sätt manipulerade?
Citera
2026-08-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Håller med. Jag kör osäkrare i nya bilar än i äldre, eftersom de aktivt arbetar med att ta mitt fokus från vägen. Lägg därtill att allt nuförtiden skall vara knapplöst och styras med touch genom en central skärm. Tror faktiskt att AC:n är det enda reglage jag har, som jag i min senaste bil kan styra med haptik genom ett fysiskt vred. Allt annat såsom stolsvärme m.m., sker genom ett hackigt interface på en skärm. Det är rent ut sagt livsfarligt.

/AI

Då finns de största bristerna hos dig själv som förare.

Oavsett hur aktuell bil är konstruerad vad gäller UI etc, så är det i första hand ditt eget ansvar som förare att du framför ditt fordon säkert. Kan du t ex inte på ett vettigt sätt aktivera/justera sätesvärmare under färd, så ska du vänta till nästa möjlighet att stanna och utföra manövern där innan du kör vidare. Precis på samma sätt som att man inte ska palta med kartor eller matsäck eller annat under färd om det negativt påverkar förmågan att framföra fordonet säkert. Det står klart och tydligt i TF
Citera
2026-08-01, 17:31
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Tja, bevisligen har ju folk i alla tider lyckats krocka, hur erfarna de än anser sig vara. Och genom åren har man utvecklat fler säkerhetssystem som kan hjälpa till att varsla, och seriös statistik visar att det reducerat antalet allvarliga olyckor väsentligt, typ 30%, och därmed räddat många liv.

En god förare ska inte vara så lättirriterad att denne går i taket för varningar, i synnerhet om de är relevanta för att föraren inte kör som man bör eller skall.

Alla system kan ibland falsklarma, eller larma korrekt men det som det larmas för inte är relevant eller redan under kontroll, det får vi tåla om vi påstår att vi är erfarna och goda förare.

Jag har kört bilar och lastbilar, långtradare bussar sen närmare 50 år nu, och blir inte irriterad över nåt så banalt som lite pip och pling från varningar. Jag noterar, kontrollerar, ev åtgärdar, klart. Kör vidare med tacksamhet att systemen finns där som en extra säkerhetsbarriär utifall att t ex nån annan gör fel som kan drabba mig.

Sen är det säkert olika vad folk tycker är onödiga distraktioner, där vissa kanske tycker t ex hastighetsvarning är korkat medan andra tycker det är viktigt.

Du kan omöjligen ha haft dessa system i 50 år.

Bra att du inser att människor är olika.

Ett system som falsklarmar.är ingenting som bör vara påtvingat människor eftersom det då är en onödig distraktion.

Det är exakt i likhet med eCall någonting som lagstiftats fram men som när det kom till kritan visade sig vara totalt irrelevant, det blev inga körförbud för bilar som drabbades av nedläggningen av 2G och 3G.

Systemet bör därför gå att stänga av permanent så man slipper göra det manuellt om man nu inte vill bekosta att chippa sin bil, vilket är 100% lagligt sätt att kringgå den här pålagan.

Systemet går nämligen att stänga av, det är bara det att den inställningen inte sparas till nästa gång man startar bilen. Det är således bara ett irriterande moment på 3 sekunders pekskämstryckade jag betalat för att slippa göra varje gång jag startar bilen.

Vad som passar dig passar inte mig. Försök respektera det.
Citera
2026-08-01, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag förstår att du känner dig utpekad, men det var inte så jag menade. Eller misstänker du själv att studier som visa att såna här system minskar antalet olyckor är på något sätt manipulerade?

Jag tog det inte så, och har heller sett nån anledning att tro att de studier som gjorts inte skulle vara seriösa och opartiska.

Studierna visar ju t ex att upp mot 40% deaktiverar ADAS i bilar utrustade med dessa system, för att de tycker de är irriterande. Ändå har allvarliga olyckor reducerats med upp mot 30%. Det känns som synnerligen märkligt om man skulle ge de irriterade vatten på kvarnen med ”kolla massor blir irriterade” om man inte var ärlig.
Citera
2026-08-01, 17:36
Medlem
Citat:
Du kan omöjligen ha haft dessa system i 50 år.

Bra att du inser att människor är olika.

Ett system som falsklarmar.är ingenting som bör vara påtvingat människor eftersom det då är en onödig distraktion.

Det är exakt i likhet med eCall någonting som lagstiftats fram men som när det kom till kritan visade sig vara totalt irrelevant, det blev inga körförbud för bilar som drabbades av nedläggningen av 2G och 3G.

Systemet bör därför gå att stänga av permanent så man slipper göra det manuellt om man nu inte vill bekosta att chippa sin bil, vilket är 100% lagligt sätt att kringgå den här pålagan.

Systemet går nämligen att stänga av, det är bara det att den inställningen inte sparas till nästa gång man startar bilen. Det är således bara ett irriterande moment på 3 sekunders pekskämstryckade jag betalat för att slippa göra varje gång jag startar bilen.

Vad som passar dig passar inte mig. Försök respektera det.

Var påstod jag att jag haft dessa system i 50 år….?
Bristande läsförståelse månne….

Många hävdar att säkerhetsbälte inte passar dem, eller halv/DRL app dagen, eller hastighetsgränserna etc etc. Skulle alla fritt välja vad de ville så skulle det bli kaos och klart försämrad trafiksäkerhet och fler olyckor och skadade/dödade. Vad folk tycker och tror är ofta helt fel även om de är bergsäkra på att just deras åsikt är rätt.
Det vi bör hålla oss till är vad vetenskapen säger, och det är vad våra myndigheter etc grundar sina beslut och stiftar lagar efter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in