2026-07-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Problemet är att ni tror att det är solen som skapar ljuset.

3. Gud sade: »Ljus, bli till!« Och ljuset blev till.
4. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret.
5. Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen.

Men fler ljus blev ju till på fjärde dagen:

"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till" (1 Mose 1:14 Bibel2000)

Och det står tydligt att dessa ska lysa över jorden:

"De skall vara ljus på himlavalvet och lysa över jorden." (1 Mose 1:15 Bibel2000)

Men du menar att bara det första ljuset ska lysa över jorden? Det står det inget om.
Senast redigerad av ttsp 2026-07-30 kl. 19:27.
Citera
2026-07-30, 19:44
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Nej det gjorde han första dagen, kan du inte läsa?
Ljuset den första dagen är inte ljuset som du tror, livet skapades, ett oförgängligt liv som är upphov till att vi finns, livet var Ordet och det var ljuset den första dagen.
Gud kan inte ha skapat solen två gånger en gång första dagen och en gång den fjärde, det låter helt befängt.
Benämningen dag och natt, ljus och mörker kom till på första dagen, men det fanns inget som bestämde när det skulle vara dag och natt förrän den fjärde dagen då Gud skapar solen och månen som går upp och ner, innan dess kunde det fortfarande vara kolmörkt på jorden.
Citera
2026-07-31, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo bibeln är komplett.

Det har ju kommit till tusentals skrifter efter bibeln, hur vet du vilka är inspirerade av Gud som man ska lita på? Är det du som bestämmer vilka skrifter som ingår i bibeln? Kan jag skriva något och hävda att det kommer från Gud, och du accepterar det?

Jag förlåter... Jag är den jag är, lita på det.
Citera
2026-07-31, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Det självklara är ju att det inte handlar om jorddagar……eftersom, jorden håller på att skapas och justeras

Citat:
Det står faktiskt dagar. Har du inte läst Bibeln, som är den bok det faktiskt handlar om.
Som du ser står det faktisk i mitt inlägg att det inte handlar om jorddagar….för skapelsen var i stadiet av att skapas
”Dag” får vi titta närmare på, kommer från ”dyeu” som helt enkelt betyder - skinande, ordet relaterar direkt till Dio/Deus ja t.o.m Zeus, alltså - Gud. Så vad en dag är bestämmer Gud
Citera
2026-07-31, 12:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Som du ser står det faktisk i mitt inlägg att det inte handlar om jorddagar….för skapelsen var i stadiet av att skapas
”Dag” får vi titta närmare på, kommer från ”dyeu” som helt enkelt betyder - skinande, ordet relaterar direkt till Dio/Deus ja t.o.m Zeus, alltså - Gud. Så vad en dag är bestämmer Gud
Men det här är så tröttsamt. Man lägger in en massa andra tolkningar utifrån hur man vill att det ska vara, men nu handlar det om vad som står i Bibeln, om du läser vad tråden säger. Där står det dagar. Om nu den eller de som skrev skapelseberättelsen menade nåt annat, få du väl fråga dem vad de faktiskt menade. Kan du inte det, så kan du inte säga det säkert. Utan då är det bara en åsikt utan värde. Kan vara rätt, kan vara fel.

Men hela den här idiotcirkusen där man ska förklara saker för mig som är ointressant i sammanhanget, utan det handlar om allt som står i Bibeln är sant. Jag tog det här som ett exempel för att visa att allt som står där inte är sant. Det står faktiskt dagar där. inget annat. Men ni verkar inte kunna fatta det. Nån sorts mental blockering. Vill ni ha en annan Bibel som stämmer bättre med det man vet idag, får ni väl göra en nyöversättning så ni kan passa in det där. Men allt som står i Bibeln är inte sant, helt enkelt. Eller hur?
Citera
2026-07-31, 12:48
Medlem
Citat:
Men det här är så tröttsamt. Man lägger in en massa andra tolkningar utifrån hur man vill att det ska vara, men nu handlar det om vad som står i Bibeln, om du läser vad tråden säger. Där står det dagar. Om nu den eller de som skrev skapelseberättelsen menade nåt annat, få du väl fråga dem vad de faktiskt menade. Kan du inte det, så kan du inte säga det säkert. Utan då är det bara en åsikt utan värde. Kan vara rätt, kan vara fel.

Men hela den här idiotcirkusen där man ska förklara saker för mig som är ointressant i sammanhanget, utan det handlar om allt som står i Bibeln är sant. Jag tog det här som ett exempel för att visa att allt som står där inte är sant. Det står faktiskt dagar där. inget annat. Men ni verkar inte kunna fatta det. Nån sorts mental blockering. Vill ni ha en annan Bibel som stämmer bättre med det man vet idag, får ni väl göra en nyöversättning så ni kan passa in det där. Men allt som står i Bibeln är inte sant, helt enkelt. Eller hur?
Det säger sig självt att det inte kan handla om jorddagar eftersom jorden håller på att skapas, hur kan det vara svårt att förstå.
således handlar det om 6 tidsperioder utifrån annat perspektiv, det är väl t.o.m det som Einsteins relativitets teori är inne på, att tid är olika utifrån vilket perspektiv, således kan dag-tidsförlopp variera.
Så vetenskapen är helt i linje med Bibeln och dess skapelseberättelse, helt enkel för att Bibeln är vetenskap - vetande om skapelsen.

Som sagt, hur kan detta var svårt att förstå ??
Citera
2026-07-31, 19:05
Medlem
oyegies avatar
Tusen år är i dina ögon som den dag som förgick igår, som en av nattens timmar PS 90:4
Kyrkofadern Augustinus tolkade de sex dagarna plus vilodagen i 1a Mose som symbolisk (Jesus syraks vishet 18:1) Han som lever i evighet har skapat allt i världen
Han hade tillgång till en latinsk text creavit omnia simul dvs han skapade allt samtidigt vilket gör att allt skapades på ett ögonblick.
Ordet Ljus i GT förknippas med Gud eller som gudsbeteckning eller Guds vägledning, ibland en symbol för människans liv.
I NT är det Kristus som är ljuset eller budskapet om honom.
Det handlar inte ljus som lyser från tex en taklampa.
Senast redigerad av oyegie 2026-07-31 kl. 19:08.
Citera
2026-08-01, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!

Du ska tro på Jesus
Citera
2026-08-01, 22:27
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Du ska tro på Jesus
Tro på Jesus är en gärning, gör trons gärningar.
Tro inte bara .
.
Citera
2026-08-02, 01:57
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Tro på Jesus är en gärning, gör trons gärningar.
Tro inte bara .
.
Det är guds gärning vi ska vara i. Gud vet. Jag ska vila i honom. Vara som Gud. Amen.

Du försöker lura folk in i slaveri. Eller testa folks tro. Det är din gärning.

Är du kvar i gärningar. Du håller dig ajour. Flashback i ett nötskal. Kan, får? Ska? inte förneka sig. Som brorsan myslim. Vi behöver inte lögnens fader. Mörkret övervinna inte ljuset. Tvärtom.

Av tro. Guds gärningar.
Gud är kärlek. Jag ska vara i Jesus. Se. Berätta om Jesus. Frälsaren. Sonen. Barnaskap. Se. Uppenbarelse. Kunskap. Jesus. Guds visdom. Ordet var liv. Ljus.

”I begynnelsen var Ordet... I det var liv, och livet var människornas ljus.”

Han som bor I oss är större än (den i )världen. Jesus lever. Gud. Levande Gud. Shalom. Halleluja.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-08-02 kl. 02:37.
Citera
2026-08-02, 03:37
Medlem
Knotknets avatar
Alla kristna bör tolka bibeln så den passar in i vår samtid och son i Sverige där vi har en liberal demokrati.
Citera
2026-08-02, 07:26
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Det är guds gärning vi ska vara i. Gud vet. Jag ska vila i honom. Vara som Gud. Amen.

Du försöker lura folk in i slaveri. Eller testa folks tro. Det är din gärning.

Är du kvar i gärningar. Du håller dig ajour. Flashback i ett nötskal. Kan, får? Ska? inte förneka sig. Som brorsan myslim. Vi behöver inte lögnens fader. Mörkret övervinna inte ljuset. Tvärtom.

Av tro. Guds gärningar.
Gud är kärlek. Jag ska vara i Jesus. Se. Berätta om Jesus. Frälsaren. Sonen. Barnaskap. Se. Uppenbarelse. Kunskap. Jesus. Guds visdom. Ordet var liv. Ljus.

”I begynnelsen var Ordet... I det var liv, och livet var människornas ljus.”

Han som bor I oss är större än (den i )världen. Jesus lever. Gud. Levande Gud. Shalom. Halleluja.
Vi ska leva som om vårt rike inte är av denna värld, vi skall älska Gud allra mest och vår nästa som oss själva.
Dina gärningar skall vara ett tecken på att du älskar Gud, inte bara i tanken utan med hela kroppen och alla lemmarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in