Citat:
Ursprungligen postat av
IRME
Min fru vill gå vidare utan mig. 20 år. Vi har ett barn.
Vafan gör man? Jag älskar henne, hennes lukt, hennes leende, hennes födelsemärken. Allt. Hon vill inte ha mig något mer.
Hon skyller på massa vardagsgrejer och tjafs, men det känns som svepskäl.
Verkar som att hon har bestämt sig.
Behöver lite stöd och tips från folk om hur jag håller mig ovanför ytan.
Vad gör man ens med vårt barn? Vår dotter kommer bli helt jävla förstörd av detta. Kanske mer än mig.
Det är typiskt att en del kvinnor går och funderar och pratar med väninnor för att sedan hårt sägs till oss män vad de bestämt.
Det första du skall göra är att fråga henne om ni inte skall gå till någon familjerådgivare för att få en tredje person som kan ställa frågor och låta er prata till punkt. Kommunal rådgivning kostar några hundra per samtal.
Parallellt tycker jag att du skall planera för det värsta. Se till att lägga undan pengar så att du har marginaler att klara dig och köpa bostad. Eventuellt överför pengar till föräldrar eller nära släkt som du litar på som hon inte kommer åt i en skilsmässa. För jag antar att ni inte har äktenskapsförord. Då är hälften av allt ni har hennes!
Vad gäller ert barn antar jag att hon är inte alltför gammal. Det normala är att ni delar på vårdnaden, så ingen betalar den andra. Är barnet gammalt nog och det blir en vårdnadstvist då har barnet rätt att framföra sin åsikt. Var beredd på en smutsig vårdnadstvist, en del kvinnor tycker att de skall hela vårdnaden och att mannen skall betala allt. De hittar då på den ena lögnen efter den andra. Tag i så fall hjälp av bra advokat!
Men inse att har en kvinna sagt så mycket som din fru då går det inte att vända på det hela. Du har haft 20 år med henne, mycket har varit bra men nu är det slut. Gå vidare! Det är jobbigt tungt och du kommer att må illa. Men det kan komma ut något bra ur det hela. Du kan träffa nya vänner! Behåll din stolthet, gör det du tycker är kul. Kontakta gamla vänner. Låt din fru bli ett trevligt minne. Men försumma inte ditt barn, bry dig om barnet men utnyttja inte barnet som vapen mot din exfru.
Lycka till!