2026-08-01, 20:34
Medlem
Min fru vill gå vidare utan mig. 20 år. Vi har ett barn.

Vafan gör man? Jag älskar henne, hennes lukt, hennes leende, hennes födelsemärken. Allt. Hon vill inte ha mig något mer.

Hon skyller på massa vardagsgrejer och tjafs, men det känns som svepskäl.

Verkar som att hon har bestämt sig.

Behöver lite stöd och tips från folk om hur jag håller mig ovanför ytan.

Vad gör man ens med vårt barn? Vår dotter kommer bli helt jävla förstörd av detta. Kanske mer än mig.
Citera
2026-08-01, 20:43
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME

Vafan gör man? Jag älskar henne, hennes lukt, hennes leende, hennes födelsemärken. Allt. Hon vill inte ha mig något mer.

Vad gör man ens med vårt barn? Vår dotter kommer bli helt jävla förstörd av detta. Kanske mer än mig.

Biter ihop som en man och trampar vidare i livet .. Ingen tycker synd om en man . En kvinna lämnar ALDRIG om de inte redan har en vid sidan om.
Citera
2026-08-01, 20:46
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Biter ihop som en man och trampar vidare i livet .. Ingen tycker synd om en man . En kvinna lämnar ALDRIG om de inte redan har en vid sidan om.

Klart dom gör, annars skulle ju inte kvinnor någonsin vara singel. Det faller på sin egen orimlighet.
Citera
Medlem
Straminskys avatar
Citat:

Hon klarar sig, det är inte direkt ovanligt med skillsmässor.
Citera
Medlem
Citat:

Lider med dig. Din fru har hittat en annan och tror att han är mer spännande. Kvinnor separerar inte utan en back up plan. Försök fokusera på din dotter och se till att skydda din ekonomi.
Citera
2026-08-01, 20:48
Medlem
Hon har nog träffat en ny
Citera
2026-08-01, 20:49
Medlem
Balisers avatar
Citat:

Det fetade är det inte för kvinnor, de menar allvar med sådant. Som att städa undan efter sig, vika tvätt, i och ur diskmaskin, et cetera.
Citera
2026-08-01, 20:49
Medlem
Citat:

"Hon vill inte ha mig något mer."

Det handlar inte om dig gubben. Många kvinnor i Sverige får ålderskris och oavsett situation/relation/make så får kvinnor för sig att det är förändring som är lösningen på deras existentiella kris. Varken ditt eller barnets mående finns med i denna kalkyl av din fru. Hemskt ledsen att detta hände dig och ditt barn.
Citera
2026-08-01, 20:57
Medlem
GormDenGamles avatar
Först; jag beklagar.
Det är en stor sorg för dig. Och din dotter. Men du måste visa dig stark för din dotter. Gråta får du göra ensam, tyvärr.
Var heller inte rädd att ta kontakt med vänner eller psykolog. För det kan behövas.

Tyvärr har hon bestämt sig. Tråkigt att hon inte jobbar mer för förhållande och familjen.

har du rekommenderat parterapi?
Citera
2026-08-01, 21:02
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:

Det är typiskt att en del kvinnor går och funderar och pratar med väninnor för att sedan hårt sägs till oss män vad de bestämt.

Det första du skall göra är att fråga henne om ni inte skall gå till någon familjerådgivare för att få en tredje person som kan ställa frågor och låta er prata till punkt. Kommunal rådgivning kostar några hundra per samtal.

Parallellt tycker jag att du skall planera för det värsta. Se till att lägga undan pengar så att du har marginaler att klara dig och köpa bostad. Eventuellt överför pengar till föräldrar eller nära släkt som du litar på som hon inte kommer åt i en skilsmässa. För jag antar att ni inte har äktenskapsförord. Då är hälften av allt ni har hennes!

Vad gäller ert barn antar jag att hon är inte alltför gammal. Det normala är att ni delar på vårdnaden, så ingen betalar den andra. Är barnet gammalt nog och det blir en vårdnadstvist då har barnet rätt att framföra sin åsikt. Var beredd på en smutsig vårdnadstvist, en del kvinnor tycker att de skall hela vårdnaden och att mannen skall betala allt. De hittar då på den ena lögnen efter den andra. Tag i så fall hjälp av bra advokat!

Men inse att har en kvinna sagt så mycket som din fru då går det inte att vända på det hela. Du har haft 20 år med henne, mycket har varit bra men nu är det slut. Gå vidare! Det är jobbigt tungt och du kommer att må illa. Men det kan komma ut något bra ur det hela. Du kan träffa nya vänner! Behåll din stolthet, gör det du tycker är kul. Kontakta gamla vänner. Låt din fru bli ett trevligt minne. Men försumma inte ditt barn, bry dig om barnet men utnyttja inte barnet som vapen mot din exfru.

Lycka till!
Citera
2026-08-01, 21:08
Avstängd
kyrkstockens avatar
Hur gammalt är ditt barn?

Ett barn och delad vårdnad behöver inte betyda katastrof för barnet.

Kvinnor genomgår hormoniella förändringar hela livet. Långt innan klimakteriet men det är inget vi pratar om.

Ditt jobb nu är att vara stark för barnet.
Citera
2026-08-01, 21:11
Medlem
Silltunnas avatar
En tröst är att du inte är ensam. Skilsmässor och separationer skjuter alltid i höjden efter semestern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in