2026-08-01, 22:14
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Funkar icke! Räkneexempel : Räkneexempel – 6 miljoner i vinst:

Bolaget gör 6 000 000 kr i vinst.
• Bolagsskatt 20,6 %: -1 236 000 kr
• Kvar i bolaget: 4 764 000 kr

Nu vill jag ha ut pengarna privat:
• Utdelning inom 3:12 (förenklingsregeln): ca 210 000 kr till 20 % skatt = 168 000 kr i handen
• Resten 4 554 000 kr beskattas som lön, ca 55 % skatt = -2 504 700 kr
• Kvar av resten: 2 049 300 kr
Totalt i handen: ca 2 217 000 kr av 6 000 000 kr
Staten tar: ca 3 783 000 kr – alltså 63 % av vinsten.

Jag skapade värdet. Jag tog risken. Staten tog 63 öre av varje krona. Förklara för mig hur det är rättvist?
Vad är Rättvisa? Fattar du inte att du skall betala in till Jimmie Åkessons, Maggan´s, Uffe´s Statsrådspension? Banker, Försäkringsbolag och Politiker kommer alltid stå med sista Ässet i rockärmen. Den sista "Skyddade Verkstaden" torde ju vara just Politikerträsket. Resten måste leva med en viss risk! Rättvist? Nej, men så ligger det till och har gjort länge.
Senast redigerad av Henselon 2026-08-01 kl. 22:24.
Citera
2026-08-01, 22:18
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Momsen dras inte från din vinst, utan betalas av slutkonsumenten. Och påståendet att 3:12-reglerna ger kaffepengar stämmer helt enkelt inte. Med miljonvinster och löneutrymme i bolaget tillåter huvudregeln att hälften av lönesumman tas ut till låga 20 procent i skatt, vilket är en enorm skatteförmån jämfört med vad vanliga löntagare betalar. Reglerna finns till för att gynna riktigt entreprenörskap, men stoppar samtidig ren skatteflykt där vanlig lön omvandlas till kapitalinkomst.

Din vinst på åtta miljoner är ett direkt resultat av den välutbildade arbetskraft, fria sjukvård, stabila rättsstat och välutbyggda infrastruktur som det svenska folkhemmet finansierar gemensamt. Staten står för hela den spelplan som gjorde din framgång möjlig. När du kräver lägre skatt på miljonutdelningar förskjuter du bara skattebördan till de sjuksköterskor, lärare och arbetare vars köpkraft faktiskt utgör grunden för dina intäkter.

Det är inte heller så att du bär all risk ensam. Det svenska trygghetssystemet fångar upp både anställda och företagare genom garantiakassor, statliga permitteringsstöd och kollektiv infrastruktur när krisen slår till. En stark välfärdsstat och låg klyfta mellan fattig och rik skapar den sociala stabilitet och trygga marknad som gör att man överhuvudtaget kan bygga ett miljonbolag här. Att hota med flytt till USA eller Dubai misstar ett kortsiktigt skatteparadis för det hållbara, jämlika samhälle som faktiskt lade grunden till din förmögenhet.

Borgarna måste gnälla, det är det de är bäst på.
Citera
2026-08-01, 22:23
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:

Jag tar all risk, jag jobbar kvällar och helger,

Ja ojoj vad du "jobbar" helger, när du på helgen postar fåniga, gnälliga, självömkande långa inägg på flashback! Det är verkligen att ta risk, och jobba helg det!

Du "jobbar" som socialbidragstagare snarare, men beundrar och slickar anus på giriga förmögna som föraktar dig, för du gillar sånt tror jag.
Citera
2026-08-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Momsen dras inte från din vinst, utan betalas av slutkonsumenten. Och påståendet att 3:12-reglerna ger kaffepengar stämmer helt enkelt inte. Med miljonvinster och löneutrymme i bolaget tillåter huvudregeln att hälften av lönesumman tas ut till låga 20 procent i skatt, vilket är en enorm skatteförmån jämfört med vad vanliga löntagare betalar. Reglerna finns till för att gynna riktigt entreprenörskap, men stoppar samtidig ren skatteflykt där vanlig lön omvandlas till kapitalinkomst.

Din vinst på åtta miljoner är ett direkt resultat av den välutbildade arbetskraft, fria sjukvård, stabila rättsstat och välutbyggda infrastruktur som det svenska folkhemmet finansierar gemensamt. Staten står för hela den spelplan som gjorde din framgång möjlig. När du kräver lägre skatt på miljonutdelningar förskjuter du bara skattebördan till de sjuksköterskor, lärare och arbetare vars köpkraft faktiskt utgör grunden för dina intäkter.

Det är inte heller så att du bär all risk ensam. Det svenska trygghetssystemet fångar upp både anställda och företagare genom garantiakassor, statliga permitteringsstöd och kollektiv infrastruktur när krisen slår till. En stark välfärdsstat och låg klyfta mellan fattig och rik skapar den sociala stabilitet och trygga marknad som gör att man överhuvudtaget kan bygga ett miljonbolag här. Att hota med flytt till USA eller Dubai misstar ett kortsiktigt skatteparadis för det hållbara, jämlika samhälle som faktiskt lade grunden till din förmögenhet.
Exakt, mycket bra sammanfattning.

Det är detta många, små egenföretagare, ofta de som dessutom var hemmasittare under skoltiden inte vill eller kan förstå.

Deras del är inte kunskapen eller utförandet, det är mera insatsen i form av pengar, och risktagande.
Citera
2026-08-01, 22:40
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Jag driver ett fåmansbolag (AB) och har äntligen börjat få upp vinsten till 6-8miljoner.

Men vet ni vad? Det är fan inte ens kul längre. Ju hårdare jag jobbar och ju mer värde jag skapar, desto mer känns det som att jag blir rånad på ljusa dagen.

Vi pratar om "möjligheternas land" i USA, men i Sverige har vi skapat en fälla för entreprenörer. Först drar staten 25 % i moms. Sen ska de ha 31,42 % i arbetsgivaravgifter på lönerna. Sen kommer bolagsskatten på vinsten. Och när jag väl vill ta ut mina egna surt förvärvade pengar till mig själv? Då slår de helt värdelösa 3:12-reglerna till.

Utdelningsutrymmet är ett skämt – det räcker till kaffepengar i sammanhanget. Vill jag lyfta resten av vinsten tvingas jag ta det som lön och skatta bort över hälften i statlig inkomstskatt. Resultatet? Miljoner ligger inlåsta i bolaget. Jag kan se siffrorna på kontot, men jag kan inte använda dem privat utan att ge staten en "straffskatt" som får en att vilja spy.

Jag tar all risk, jag jobbar kvällar och helger, jag har ingen anställningstrygghet. Ändå är jag statens största mjölkkossa. Varför är det helt tyst om detta hos politikerna? I valrörelsen daltas det med bidragstagare och storföretag, men vi småföretagare som faktiskt bär upp skattebasen ignoreras totalt.

Det går inte att bli rik på hederligt arbete och företagande i det här landet. Vi blir nertryckta så fort vi sticker ut huvudet. Är det verkligen så här vi ska ha det? Är det meningen att man ska behöva flytta till USA eller Dubai så fort man lyckas?

Det krävs en total jävla förändring av 3:12 och en rejäl sänkning av skatten på företagande, men ingen politiker vågar ens lyfta frågan. Skäms de inte?
Varför inte delta i offentliga upphandlingar istället. De går inte att misslyckas i?
Även om din lönsamhet är 6-8 milj (jag antar att du menar omsättning) så är du fortfarande en hårsmån från konkurs såvida ditt AB inte har en KF med 10+miljoner kronor i fonder som delar ut en summa varje år till dig?(passiv inkomst)

Mitt tips är att ställa om till offentlig service.
Citera
2026-08-01, 22:55
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
DU måste sätta detta i perspektiv tex i USA är logiken den omvända:
Där belönas den som skapar vinst. Om du gör 3 miljoner i vinst får du behålla lejonparten för att du har skapat jobb, tagit risk och levererat något som marknaden vill ha. Det är det som är själva motorn i deras ekonomi.

Det är därför man i Sverige ser företagare som kör gamla bilar och bor blygsamt trots att bolaget går som tåget – pengarna "sitter fast" i bolaget för att det kostar för mycket att ta ut dem. I USA ser du entreprenören i en lyxvlla och sportbil efter en sådan vinst, eftersom pengarna faktiskt hamnar på deras privata bankkonto.
Det är en brutal skillnad i livskvalitet och ekonomisk frihet för den som lyckas.

Dom jag känner i din situation har oftast flera bilar och sutterängvillor med utsikt över vatten. Tycker du låter som en bölröv. Ta ut pengarna, två miljoner rent är en jävla utdelning.

Om det inte passar, flytta till land of the free?
Citera
2026-08-01, 23:02
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Driver AB med brossan och håller helt med TS

Känns meningslöst att kämpa på för man får ju knappt behålla något. Ska vi leva på vårt företag behöver vi få in minst 100.000 kr per månad ifall vi vill ta ut två löner på 35000 innan skatt.

I min bransch motsvarar 100k ca 100 arbetade timmar. Om ni är två är det 50 var, vilket är ca 30% sysselsättning? Förstår inte riktigt ert problem.
Citera
2026-08-01, 23:20
Medlem
löls avatar
Citat:
Funkar icke! Räkneexempel : Räkneexempel – 6 miljoner i vinst:

Bolaget gör 6 000 000 kr i vinst.
• Bolagsskatt 20,6 %: -1 236 000 kr
• Kvar i bolaget: 4 764 000 kr

Nu vill jag ha ut pengarna privat:
• Utdelning inom 3:12 (förenklingsregeln): ca 210 000 kr till 20 % skatt = 168 000 kr i handen
• Resten 4 554 000 kr beskattas som lön, ca 55 % skatt = -2 504 700 kr
• Kvar av resten: 2 049 300 kr
Totalt i handen: ca 2 217 000 kr av 6 000 000 kr
Staten tar: ca 3 783 000 kr – alltså 63 % av vinsten.

Jag skapade värdet. Jag tog risken. Staten tog 63 öre av varje krona. Förklara för mig hur det är rättvist?

haha det är fan galet!!!

Har du koll på hur det ser ut i andra länder?
Citera
2026-08-01, 23:44
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Varför inte delta i offentliga upphandlingar istället. De går inte att misslyckas i?
Även om din lönsamhet är 6-8 milj (jag antar att du menar omsättning) så är du fortfarande en hårsmån från konkurs såvida ditt AB inte har en KF med 10+miljoner kronor i fonder som delar ut en summa varje år till dig?(passiv inkomst)

Mitt tips är att ställa om till offentlig service.

Snackar du om? Du har ju ingen aning om personen är en hårsmån från konkurs för att resultatet är 6miljoner?

Till TS, köp lägenheter/fastigheter att hyra ut och hoppas på att bostadsmarknaden fortsätter uppåt. Kanske köpa en villa med företagets pengar som du hyr ut till dig själv?
Sen när du har några hyreslägenheter du hyr ut och kan sälja av om 10-15år så kan du lägga bolaget i träda i några år och få en mycket lägre beskattning.
Citera
2026-08-02, 00:15
Medlem
Småföretagare har alltid fuskat lite grann och tagit betalt svart, allt från hantverkare och kioskägare till taxichaufförer och krögare. I princip ALLA småföretagare gjorde det, och det var ofta just det som krävdes för att verksamheten skulle gå runt. Man kan se det som en liten bonus för att de höll det ekonomiska hjulet snurrande.

Idag ser vi i stället hur storföretagen äter upp småföretagarna. Dessutom görs det så jävligt och olönsamt att starta eget att folk skräms från att ens tänka tanken. Resultatet blir att vi alla bara är skatteslavar vars enda uppgift är att finansiera den korrupta staten och deras vänner i storföretagen.
Citera
2026-08-02, 06:33
Medlem
lagfrukts avatar
Betala din jävla skatt och tig. Staten vill skicka dina pengar till afrikanska länder och importera horder av araber och annat pack. Bögen Millhouse Kristersson behöver sina slavar så han kan financiera sin psykotiska politik.

Arbetsförmedlingen har 10 000 dårar anställda som slösar skattekronorna.

SVT 2100 dårar anställda som slösar skattekronor.

Lägg ner skiten förfan.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-08-02 kl. 07:06.
Citera
2026-08-02, 07:01
Medlem
TELAVIV91s avatar
Momsen är 20%, och räknas dessutom inte in vinsten företaget gör. Det är statens från början tills de fått in pengarna till sig, aldrig dina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in