2026-08-01, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tyvärr, på ett forum som detta, inte ett smack så länge du inte har någon som helst referens till informationen.

Det allra mest intressanta är att du rapporterar var skador inte finns, och endast rapporterar om mycket begränsade skador i övrig. Finns alltså inga skador på skrovet?

Det låter dock som att båten inte alls är så totalt krossad som trådens troll-mob med stor bestämdhet hävdade igår.

Men som sagt, varifrån har du denna information?
Jag tror att ett sådant här fartyg trycker så mycket vatten framför sig att en lätt båt som denna snipa inte behöver träffa fartyg rent fysiskt utan vattentrycket gör jobbet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag tror väl också att det är något sånt, ouppmärksamhet eller för stort risktagande från fritidsbåten i samband med att man skulle korsa farleden. Men samtidigt har ju kaptenen på fartyget begärts anhållen så det kanske kan tala för att lastfartyget kom ikapp fritidsbåten bakifrån?

Har svårt att tro på teorier som att de skulle ha fått motorstopp mitt i farleden och därefter legat och drivit medan de sett ett lastfartyg komma rakt emot sig utan att göra något för att rädda sig, inte ens ta på flytväst på alla. Dessutom så otroligt låg sannolikhet att ett haveri ska ske på värsta tänkbara plats. Den där brorsan som låg före borde ju ha en del intressanta saker att berätta, t ex om han såg fartyget.

Den här lastbåten verkar ju ha väldigt dålig sikt rakt framåt. Om det också är svårt att se småbåtar på radar som vissa påstår i tråden är det ju ett under att de inte kör över småbåtar oftare.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Nej, vi vet fortfarande INGET om hur snipan rört sig innan, fart, kurs, motorproblem.
Vi kan inte konkludera med nåt som helst.

De som "VET" är de som aldrig seglat

Ingen seglade ju faktiskt här. Men tänkte litet på just det. Småbarnsfamiljer idag köper ju i regel bara motorbåtar. Segelbåtar vill typ ingen ha idag. För besvärligt, går för långsamt osv. Men just för att synas bra på sjön är det ju faktiskt att föredra. Mast med lanterna. Ungarna kommer också lära sig mer. Att då kunna segla.

Skulle man ju ge råd till barnfamiljer om bra båt. Skulle det ju bli en segelbåt. Extremt mycket billigare att köpa också. Sedan om motorhaveri är det bara upp med seglet.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror väl också att det är något sånt, ouppmärksamhet eller för stort risktagande från fritidsbåten i samband med att man skulle korsa farleden. Men samtidigt har ju kaptenen på fartyget begärts anhållen så det kanske kan tala för att lastfartyget kom ikapp fritidsbåten bakifrån?

Har svårt att tro på teorier som att de skulle ha fått motorstopp mitt i farleden och därefter legat och drivit medan de sett ett lastfartyg komma rakt emot sig utan att göra något för att rädda sig, inte ens ta på flytväst på alla. Dessutom så otroligt låg sannolikhet att ett haveri ska ske på värsta tänkbara plats. Den där brorsan som låg före borde ju ha en del intressanta saker att berätta, t ex om han såg fartyget.

Citat:
– Jag har anhållit befälhavaren dels på flyktfara eftersom han är hemmahörande i ett land utanför Norden och EU, dels fara för otillbörlig påverkan på brottsutredning, till exempel på vittnen, säger senior åklagare James von Reis som leder förundersökningen.

Senast på söndag kl. 12 måste åklagaren fatta beslut om den anhållna personen ska begäras häktad eller släppas på fri fot.

Och nu idag:

Citat:
Befälhavaren efter fartygsolyckan vid Tjörn begärd häktad

– Befälhavaren saknar hemvist i Sverige eller något annat nordiskt land eller EU-land och därför finns det en flyktfara. Utredningen är i tidigt skede och det finns även risk för otillbörlig påverkan på viktiga vittnen. Därför begär jag honom häktad, säger senior åklagare James von Reis som leder förundersökningen.

Källa:
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/juli/en-person-anhallen-efter-fartygsolyckan-vid-tjorn/
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/befalhavaren-efter-fartygsolyckan-vid-tjorn-begard-haktad/

Så de vill helt enkelt se till så han inte kan smita iväg till Ryssland ifall han har gjort sig skyldig till något brott.
Citera
2026-08-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Informationen kommer via bilder i media där akter och för syns mycket väl, men där mitten av båten är klädd med pressening.

Varför länkar du inte dessa då?

Jag har länkat till expressen som visar bilder där fören syns. Men några där aktern syns har jag inte hittat.
Citera
2026-08-01, 20:25
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Men det finns samma "utbordarlösning" på jättestora fartyg också faktiskt

Hmm, det finns ju icke deplaceerande färjor, typ svävare. Men stora handelsfartyg? Intressant, har du mer info, nu blev jag nyfiken.
Citera
2026-08-01, 20:27
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ingen seglade ju faktiskt här. Men tänkte litet på just det. Småbarnsfamiljer idag köper ju i regel bara motorbåtar. Segelbåtar vill typ ingen ha idag. För besvärligt, går för långsamt osv. Men just för att synas bra på sjön är det ju faktiskt att föredra. Mast med lanterna. Ungarna kommer också lära sig mer. Att då kunna segla.

Skulle man ju ge råd till barnfamiljer om bra båt. Skulle det ju bli en segelbåt. Extremt mycket billigare att köpa också. Sedan om motorhaveri är det bara upp med seglet.

Seglade är ett maritimt uttyrck som inte är synonymt med att går för segel...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Hur? I vilket scenario har man korrekt spejat åt alla håll kontinuerligt och så övverraskar detta skepp en? Det är ju inte direkt efter ett supersmalt sund med höga klippor som skymmer. Detta är ju tyvärr omöjligt.

Kommer ett fartyg bakom min båt när jag är ute på havet förutsätter jag att de har fokus på att köra fartyget utan att meja ner mig och andra, att de kontinuerligt tittar med sina ögon och således ser min båt och helt enkelt inte kör på mig bakifrån!!!!!!!!!!

Får tankarna till dådet på Drottninggatan, detta är liknande fast på havet...
Citera
Medlem
Citat:

Beträffande häktad så har det ingenting med skuldfrågan att göra, det är för att inte ska kunna påverka vittnen och fly.
Citera
2026-08-01, 20:29
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Vet man när fartyget passerar är det ju nästan omöjligt att bli påkörd.
Kanske kommer om 20 år när det blir var mans ägo...
Citera
2026-08-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Familjen hade kanske adekvat uppsikt, det vet vi inte ännu.
Självklart hade dom inte det, dom blev ju påkörda och sänkta.
Citera
2026-08-01, 20:31
Medlem
Jag hade nyss en skur på ungefär samma längd och vattenvolym som den när olyckan skedde hade. Jag får säga att sikten ändå var rätt god. Nu var ju detta en timme tidigare dock.

Största problemet med regnet var nog sikten genom plastrutorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in