2026-08-01, 20:02
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
En fråga till er (få) i tråden som har koll på det här med båtar.

Vilka möjligheter har de olika fartygen att väja?

Fartyget har väl en bromssträckan på nån km.
Att väja för en annan båt tar kräver också ett betydande avstånd.
Om man t ex upptäcker en båt på kollisionskurs, hur långt avstånd behöver man, i ca 11 knop, för att kunna undvika kollision?
Jag antar att det är avsevärt avstånd. Dessutom vet man ju inte vilka undanmanövrar mötande båt kommer att göra. Även en undanmanöver kan ju innebära kollision.

Om vi tar samma förhållande för snipan, så antar jag att den kan stanna på några 10-tal meter, och svänga 90 grader på ungefär lika kort.

Fartyget har ju därmed nära noll möjlighet att undvika en mötande snipa som kommer på fel ställe.
En snipa som möter ett fartyg på fel, hotande, kurs har oändliga möjligheter att undvika en kollision.

Det har ju informerats att fartyget inte sett snipan. Men även om de sett den, i kollisionskurs, så hade de inte haft stor möjlighet att väja.

Snipan däremot borde haft stora möjligheter att väja, om den upptäkt fartyget.
Varför gjorde de inte det ? Inväntade de att fartyget skulle väja?
Nä. Troligen inte. Inte heller de har upptäckt faran.

Inget tyder på att snipan vid kollisionen varit på kontrakurs ( om inte tillfälligt för att väja ) utan antingen:
1) Legat stilla ( = MISJE VERDE har väjningsplikt om de kan)
2) Utfört någon tillfällig manöver (väjt, något som blåste i sjön, vem vet? )
2) Kommit från styrbord ( = MISJE VERDE har väjningsplikt om de kan)
3) Blivit uphunna ( = MISJE VERDE har väjningsplikt om de kan)

men som sagt tyder kollisionen på att de missbedömt MISJE VERDE:s kurs eller inte uppmärksammat fartyget (som gick drygt 100 m närmare ön Katten än mittlinjen på farleden som är utmärkt på sjökort)
Citera
2026-08-01, 20:03
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nånstans är ändå grunden för det hela att det går en farled här, och i den farleden går tung trafik. Det är liksom förutsättningarna. Det är inte lämpligt att paddla runt där i en eka, även om man har rätt att vistas i farleden med vilken båt som helst.

Ärligt talat om någon har fått stopp mitt i farleden men att ett lastfartyg inte hinner stanna eller gira, så vet jag inte vems felet är. Jag skulle betrakta det som att få motorstopp med en bil mitt på tågrälsen ungefär, dvs att man behöver antingen få undan bilen eller få undan sig själv bort från bilen. De flesta småbåtar har väl en paddel, man får försöka ta sig bort från farleden. Höra av sig och larma, tuta.

Under tjörnbron hade du haft en poäng. Hade nån sjövan fått motorstopp där hade han slått alarm.
Nu var vi inte under tjörnbron utan i en ganske bred del av Hakefjorden. Även om farleden begränsas av ett 12metersgrund (ändå 750m) finns alla möjligheter (för att undvika fara för liv) att gå
a) över grundet, fartyger sticker 4m, grundet är nästan 13
b) öster om grundet, där det finns mycket space, förutsatt inget möte. Men fartyg VET vilka andra större båtar som eventuellt är på väg in då man har kontinuerlig kontakt med Marstands Lots
Citera
2026-08-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Aktern intakt, fören intakt, nedstignings luckan till ruffen sitter kvar.
Däremot saknas aluminium bågarna och rutorna till doghouse och naturligtvis doghousetaket på snipan som sjönk.

Smällen har alltså tagit någonstans i mitten av båten och rodret står någotsånär rakt.
Vi kan alltså begrava hypotesen att smällen skett bakifrån.

Båten har sin styrning på barbord och ankaret i aktern sitter fast där det ska

Jaha då körde lilla båten alltså tvärs över farleden?
Citera
2026-08-01, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Eftersom han blev påkörd av ett fartyg som styrde en helt korrekt kurs i farleden så skulle iallafall inte jag kalla han för erfaren.

Det där med att vara erfaren är lite subjektivt. Jag hade en dykkamrat som hade många hundra dyk, men han var fortfarande fullständigt livsfarlig att dyka med för att han helt enkelt inte tänkte sig för och gjorde nybörjarmisstag stup i ett. Det kan vara likadant här, en person som varit på sjön hundratals gånger, men varje gång missat att dra lärdom av allt som händer och sker.

För mig är det å ena sidan helt ofattbart hur man kan färdas i en farled utan att ha koll på andra fartyg, å andra sidan är jag väl medveten om hur folk är, och då förstår jag det mycket väl. Det senare är ett agerande som bygger på allt annat än erfarenhet, oavsett hur många gånger eller hur många år man vistats på sjön, IMO. Så, ja, ur det perspektivet håller jag med dig. Det agerande som antas varit här hos snipans kapten är inte förenat med erfarenhet.
Citera
2026-08-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Alla borde var ihopkopplade på något sätt. Men dyrt för fritidsbåtar om de ska samma utrustning som stora fartyg.
Borde väl gå att lösa billigare med en larmapp som något skrev tidigare i tråden
I sånna här områden med mycket nyttottafik och samtidigt turister borde det gå att få till bättre säkerhet med lagar, föreskrifter eller instruktioner.

Ja det är lite läskigt helt klart. Är man fritidsbåt utan avancerad utrustning så är nog det bästa att mest köra i dagsljus och hålla sig undan farleder i den mån det går. Det är ju inte som flygtrafik heller där flygledning omfattar även små, privata plan om de t ex kommer nära en flygplats. På sjön är det see and be seen.
Citera
2026-08-01, 20:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Det handlar om hastigheten. Fartygets vikt ihop med fartygets hastighet avgör trögheten om man vill göra en kursförändring (jo, även deplacement, men nu pratar vi endast deplacerande fartyg).

Hastigheten var 12 knop. Det tar inte en minut innan du börjar märka av kursändringen. Du märker den på en gång.
Citera
2026-08-01, 20:07
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Vi vet Misje Verdes kurs och hastighet ca 12 knop och baserat på var kollisionen utanför Katten skedde så gissar jag på upphinnande. Folk har ju skrivit att snipan kom norrifrån och skulle söderut.
"Folk har skrivit" är den stora grejen.

Det är killgissningar, precis som mina å dina gissningar.

FACTS : Vi vet inte.

Jag drar mig till minnes första rapporterna om olyckan som nämnde motorproblem.
Jag har tidigare tänkt mig upphinnande men svänger lite mot drivande pga motorproblem.
Men jag VET inte, allt blir gissningar.
Att då konkludera med ansvarsförhållandet... ja det gör landkrabbor bakom en skärm som aldrig npnsin seglat.

Ett tecken är.
Ju säkrare du är på vad som skett och vems felet är
Desto mindre har du varit ute på havet
Citera
2026-08-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Men fartyg VET vilka andra större båtar som eventuellt är på väg in då man har kontinuerlig kontakt med Marstands Lots

Där har du väl sammanfattat hela olyckans orsak?
Om även småbåten hade haft dyr utrustning så skulle de sett det stora fartyget på väg rakt mot dem.
Citera
2026-08-01, 20:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transkalle
Häpnadsväckande hiskelig historia det här.

En tidig uppgift var att brorsans båt blev överraskad när det plötsligt var ett stort skepp nära honom. Hur är det möjligt att två småbåtar som färdas åt samma håll missar ett sånt stort fartyg. Visst, det är svårare att se något som smyger upp bakifrån, men samtidigt, men stora fartyget kom knappast i 110 km/h och nån koll måste man väl ha bakåt om man själv färdas i 5 knop. Får en att tro att regnet ställde till det eller att lanternor eller annat på det stora skeppet inte lös. Hur lyckas två små snipor som färdades på led missa samma fartyg?

Ska bli mycket intressant när det presenteras fakta kring olyckan.

Solen hade inte ens gått ner. Så japp mycket märkligt. Dessa bjässar brukar man ju se på väldigt långt håll. Till saken då att av det man läst så har bryggan på skeppet inte noterat dessa två mindre båtar.

Det var som det verkar litet av ett busväder. Men bara nära kuling. Räddningsledaren talade om ett fläckvis varit högst besvärligt väderläge med dålig sikt. Men måste varit många fläckar samtidigt som drabbade samtliga inblandade här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Instämmer helt. Att de sov inne i ruffen är en grov trådsanning. Dessutom finns det olika uppgifter om ifall alla bar flytväst eller inte.

Jag har inte sett någon uppgift om att mamma och dotter bar flytväst, ej heller någon om att pappa och son inte gjorde det. Du får gärna länka om du har sådan info. Vore intressant att läsa.
Citera
Medlem
Citat:
Jaha då körde lilla båten alltså tvärs över farleden?

Ja. Kanske var det så att föraren av snipan trodde att det skulle gå att hinna över innan fartyget satte stopp ?
Citera
2026-08-01, 20:10
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Där har du väl sammanfattat hela olyckans orsak?
Om även småbåten hade haft dyr utrustning så skulle de sett det stora fartyget på väg rakt mot dem.
Nej, vi vet fortfarande INGET om hur snipan rört sig innan, fart, kurs, motorproblem.
Vi kan inte konkludera med nåt som helst.

De som "VET" är de som aldrig seglat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in