2026-08-01, 19:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Gubben och gumman som räddade far och son borde vara givna för en kunglig orden. Frågan är vilken det blir?

Finns ju ingen glasklar för en enskild hände:
https://popularhistoria.se/sveriges-historia/kungar-drottningar/svenska-ordensvasendet

Mer givet kanske det "bara" blir denna:
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6r_ber%C3%B6mliga_g%C3%A4rningar
Citera
2026-08-01, 19:49
Medlem
Är det någon som vet om det norska fartyget ofta går den här vägen?
Citera
2026-08-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Du är tamefan dum i huvudet, "Eventuell ouppmärksamhet hos snipan". hur f-n kan du tramsa så här.

Vad är din agenda egentligen.

Fint att det är fler som insett det

Den som är intresserad av fakta kan enkelt kolla upp hur fel det mesta detta troll påstår är.

Av skeppets tracking och den förmodade platsen för olyckan kan man enkelt dra slutsatsen att skeppet har legat i det närmaste helt exemplariskt positionerad i farleden.
Snipan däremot borde hållit sig längre ut eller helst utanför farleden, av idag tragiskt nog alldeles uppenbara skäl.

Avståndet från Katten till förmodad olycksplats är ca 300m
Avståndet från Katten till den gröna pricken sydost om Katten är helt irrelevant, men det är ca 620m.
Kontrollerat och avstämt i såväl sjökort som på google maps.

Farledens bredd i området ligger på 200-400m lite beroende på vilka metoder man använder för att bestämma bredden. Följer man den praxis som domstol slagit fast kan man använda fyrsektor, särskilt nattetid och då gäller här den lägre siffran 200m. Detta stämmer också väl med skeppets position på trackingen liksom den förmodade platsen för olyckan.
Citera
2026-08-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Då har du inte läst vad jag skrivit. Vi vet INGET om vad som skedde.

Men OM snipan hade motorstopp och fartyget kör rakt igenom henne, vems är felet om inte fartygets...

Svänga upp på grund?

Mellan Katten och första farliga grund är nästan 2km!!

Nånstans är ändå grunden för det hela att det går en farled här, och i den farleden går tung trafik. Det är liksom förutsättningarna. Det är inte lämpligt att paddla runt där i en eka, även om man har rätt att vistas i farleden med vilken båt som helst.

Ärligt talat om någon har fått stopp mitt i farleden men att ett lastfartyg inte hinner stanna eller gira, så vet jag inte vems felet är. Jag skulle betrakta det som att få motorstopp med en bil mitt på tågrälsen ungefär, dvs att man behöver antingen få undan bilen eller få undan sig själv bort från bilen. De flesta småbåtar har väl en paddel, man får försöka ta sig bort från farleden. Höra av sig och larma, tuta.
Citera
2026-08-01, 19:57
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Dimma hade INGET med rammandet av bron å göra. Isen å strömmar fick skulden. Dimman ledde till att bilarna körde över yes.

Vi VET INTE om Misja var upphinnande. Har du info som ingen annan har?

Vi vet Misje Verdes kurs och hastighet ca 12 knop och baserat på var kollisionen utanför Katten skedde så gissar jag på upphinnande. Folk har ju skrivit att snipan kom norrifrån och skulle söderut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Jag hoppas att alla förstår vikten av att vara uppmärksam när man kör båt, 360 grader och aldrig sitta under ett kapell!

Jag har blivit ikappseglad av M/S STENA DANICA 1978 i i Rivöfjorden. Det var ostliga vindar och jag låg på kryss hemåt inåt till Saltholmen. I höjd med Galterö så vrålar mistluren på Danica och jag vänder mig om och ser EN VÄGG alldeles bakom mig… det var fören på babords sida av Danica som kom ikapp mig.
Som väl var hade jag vinden i fören styrbord och lade över till halvvind bort från Danicas rutt. Så det gick bra och bara blev några stora vågor i aktern. Det var en liten kappseglare BB11 som är lättmanövrerad. Hörde inte ljud från Danica då jag hade kraftig ”motvind” och hörde enbart egen vind och vågor 🌊 Men efter det seglade jag närmare öarna och kolla runt om oftare.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag syftar just på utombordare. Sedan fins några andra lösningar, men jämförelsen gäller typ utombordare. Det verkar finas en känsla i tråden att stora fartyd bara vrider på rodret så svänger fartyget. Så är det inte.
Iofs en poäng men båtar med utombordare är relativt små och lättmanövrerade.
Sen förstår alla som har en viss sjövana att fartyget i denna olycka inte är lika lättmanövrerat. Poängen är att hade man sett snipan ivartfall 400m innan hade det varit noll problem å gira 5-7 grader å gå klar eftersom farleden är så bred just här.
Jag hade en sommar på en engelsk kanalbåt och trots att jag ser mig som erfaren tog det ett antal dagar innan man lärde sig hur en sådan skulle tuktas. Som natt å dag jmf med vanliga motordrivna segel eller motorbåtar vi har på västkusten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Så fartyget var på rätt plats?

Ja så kan man absolut uttrycka det. Fartyget höll en position i farleden som är i det närmaste exemplarisk. Möjligen kan man argumentera för att han skulle legat något närmre mittlinjen, men det är absolut inte fel där han gick.

https://ibb.co/vvMMYCtF
Citera
2026-08-01, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nånstans är ändå grunden för det hela att det går en farled här, och i den farleden går tung trafik. Det är liksom förutsättningarna. Det är inte lämpligt att paddla runt där i en eka, även om man har rätt att vistas i farleden med vilken båt som helst.

Ärligt talat om någon har fått stopp mitt i farleden men att ett lastfartyg inte hinner stanna eller gira, så vet jag inte vems felet är. Jag skulle betrakta det som att få motorstopp med en bil mitt på tågrälsen ungefär, dvs att man behöver antingen få undan bilen eller få undan sig själv bort från bilen. De flesta småbåtar har väl en paddel, man får försöka ta sig bort från farleden. Höra av sig och larma, tuta.

Alla borde var ihopkopplade på något sätt. Men dyrt för fritidsbåtar om de ska samma utrustning som stora fartyg.
Borde väl gå att lösa billigare med en larmapp som något skrev tidigare i tråden
I sånna här områden med mycket nyttottafik och samtidigt turister borde det gå att få till bättre säkerhet med lagar, föreskrifter eller instruktioner.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-08-01 kl. 20:02.
Citera
2026-08-01, 20:00
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Snipan kan faktiskt ha väntat på att MISJE VERDE sk passera, eller dragit ned farten mycket - trott sig säkra eftersom det var drygt 100 meter kvar till markerad farled, sen kanske en regnskur eller vad som helst och gjort den fasansfulla upptäckten att de felbedömt strax innan kollision...
Det kan vara svårt att se exakt vilken kurs ett någorlunda stort fartyg har...

Yes det är också fullt möjligt. Kan inte varit en skön känsla för den stackars familjen när kollisionen inträffar. Bilderna på den bärgade båten visar inga större skador fram och bak vad jag kunde se.
Citera
2026-08-01, 20:01
Medlem
Aktern intakt, fören intakt, nedstignings luckan till ruffen sitter kvar.
Däremot saknas aluminium bågarna och rutorna till doghouse och naturligtvis doghousetaket på snipan som sjönk.

Smällen har alltså tagit någonstans i mitten av båten och rodret står någotsånär rakt.
Vi kan alltså begrava hypotesen att smällen skett bakifrån.

Båten har sin styrning på barbord och ankaret i aktern sitter fast där det ska.

Så vad tycker ni att vi kan utläsa av detta ?
Citera
2026-08-01, 20:02
Medlem
Transkalles avatar
Häpnadsväckande hiskelig historia det här.

En tidig uppgift var att brorsans båt blev överraskad när det plötsligt var ett stort skepp nära honom. Hur är det möjligt att två småbåtar som färdas åt samma håll missar ett sånt stort fartyg. Visst, det är svårare att se något som smyger upp bakifrån, men samtidigt, men stora fartyget kom knappast i 110 km/h och nån koll måste man väl ha bakåt om man själv färdas i 5 knop. Får en att tro att regnet ställde till det eller att lanternor eller annat på det stora skeppet inte lös. Hur lyckas två små snipor som färdades på led missa samma fartyg?

Ska bli mycket intressant när det presenteras fakta kring olyckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in