Citat:
En fråga till er (få) i tråden som har koll på det här med båtar.
Vilka möjligheter har de olika fartygen att väja?
Fartyget har väl en bromssträckan på nån km.
Att väja för en annan båt tar kräver också ett betydande avstånd.
Om man t ex upptäcker en båt på kollisionskurs, hur långt avstånd behöver man, i ca 11 knop, för att kunna undvika kollision?
Jag antar att det är avsevärt avstånd. Dessutom vet man ju inte vilka undanmanövrar mötande båt kommer att göra. Även en undanmanöver kan ju innebära kollision.
Om vi tar samma förhållande för snipan, så antar jag att den kan stanna på några 10-tal meter, och svänga 90 grader på ungefär lika kort.
Fartyget har ju därmed nära noll möjlighet att undvika en mötande snipa som kommer på fel ställe.
En snipa som möter ett fartyg på fel, hotande, kurs har oändliga möjligheter att undvika en kollision.
Det har ju informerats att fartyget inte sett snipan. Men även om de sett den, i kollisionskurs, så hade de inte haft stor möjlighet att väja.
Snipan däremot borde haft stora möjligheter att väja, om den upptäkt fartyget.
Varför gjorde de inte det ? Inväntade de att fartyget skulle väja?
Nä. Troligen inte. Inte heller de har upptäckt faran.
Vilka möjligheter har de olika fartygen att väja?
Fartyget har väl en bromssträckan på nån km.
Att väja för en annan båt tar kräver också ett betydande avstånd.
Om man t ex upptäcker en båt på kollisionskurs, hur långt avstånd behöver man, i ca 11 knop, för att kunna undvika kollision?
Jag antar att det är avsevärt avstånd. Dessutom vet man ju inte vilka undanmanövrar mötande båt kommer att göra. Även en undanmanöver kan ju innebära kollision.
Om vi tar samma förhållande för snipan, så antar jag att den kan stanna på några 10-tal meter, och svänga 90 grader på ungefär lika kort.
Fartyget har ju därmed nära noll möjlighet att undvika en mötande snipa som kommer på fel ställe.
En snipa som möter ett fartyg på fel, hotande, kurs har oändliga möjligheter att undvika en kollision.
Det har ju informerats att fartyget inte sett snipan. Men även om de sett den, i kollisionskurs, så hade de inte haft stor möjlighet att väja.
Snipan däremot borde haft stora möjligheter att väja, om den upptäkt fartyget.
Varför gjorde de inte det ? Inväntade de att fartyget skulle väja?
Nä. Troligen inte. Inte heller de har upptäckt faran.
Inget tyder på att snipan vid kollisionen varit på kontrakurs ( om inte tillfälligt för att väja ) utan antingen:
1) Legat stilla ( = MISJE VERDE har väjningsplikt om de kan)
2) Utfört någon tillfällig manöver (väjt, något som blåste i sjön, vem vet? )
2) Kommit från styrbord ( = MISJE VERDE har väjningsplikt om de kan)
3) Blivit uphunna ( = MISJE VERDE har väjningsplikt om de kan)
men som sagt tyder kollisionen på att de missbedömt MISJE VERDE:s kurs eller inte uppmärksammat fartyget (som gick drygt 100 m närmare ön Katten än mittlinjen på farleden som är utmärkt på sjökort)