2026-08-01, 16:23
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Kan dem verkligen varit så dumma att dem anslöt toalett rören med duschens avlopp?
Det är så överallt i lägenheter
Citera
2026-08-01, 16:26
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är så överallt i lägenheter

Är du seriös? Fyfan vad äckligt
Citera
2026-08-01, 16:32
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Rören mellan toaletten och duschen ska inte vara sammankopplade. Så det låter osannolikt.
Bara att öppna upp och gräva med handen/armen.
Visst är de sammankopplade på något ställe. Fast kopplingen ligger lägre än toalett och golvbrunn och det är inte meningen att bajsvattnet ska komma ut i golvbrunnen. Men blir det stopp på ett olyckligt ställe kan det förvisso bli så.
Citera
2026-08-01, 16:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Är du seriös? Fyfan vad äckligt
Titta när dom gör stammrenoveing när dom river ser man ett avlopp när dom bygger nytt ser man också ett avlopp klart att man bara har ett avlopp från en lägenhet men kan ju inte dra ett från kök ett från dusch ett från toa ett från handfat ett från tvättmaskin ett från diskmaskin

Det förstår väl vem som helst, eller vänta lite

För många år sedan var det en som trodde att elementen varmvatten var samma vatten som varmvattnet i kranen
Citera
2026-08-01, 16:37
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Titta när dom gör stammrenoveing när dom river ser man ett avlopp när dom bygger nytt ser man också ett avlopp klart att man bara har ett avlopp från en lägenhet men kan ju inte dra ett från kök ett från dusch ett från toa ett från handfat ett från tvättmaskin ett från diskmaskin

Det förstår väl vem som helst, eller vänta lite

För många år sedan var det en som trodde att elementen varmvatten var samma vatten som varmvattnet i kranen

Kan det vara avföring som har kommit ut från mitt golvbrunn?
Citera
2026-08-01, 16:39
Medlem
mikaelss avatar
Fast nog försöker man väl skilja på gråvatten (bdt) och svartvatten när man kan?
https://vattenavloppscenter.se/vad-ar-skillnaden-mellan-gravatten-och-svartvatten/
https://xn--cyklanderrmokaren-7zb.se/avlopp-skillnaden-mellan-dagvatten-spillvatten-och-gravatten-bdt/
Citera
2026-08-01, 16:40
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Vattnet går inte ner när jag duschar. När jag pumpar den så kommer det ut vad som ser ut som skit och det luktar som det.
Lägenhet är från 50-talet tror jag och har grannar ovanför och under. Kan det vara så att deras avföring har tagit sig till mitt golvbrunn?

Jag vill helt ärligt spy sönder, snälla hjälp mig.

Ta bilder på problemet, sätt på dig handskar och gör sedan vad du kan för att rensa/avhjälpa stoppet. På måndag ringer du värden och berättar om detta - oavsett om du fått bort stoppet. Och! Redan idag bör du maila värden och beskriva problemet, samt bifoga bilderna.

Hänvisa till ditt mail på måndag när du ringer värden. Var artig men samtidigt uppriktig kring hur detta bekymrar dig.

Beklagar, inte fräscht.
Senast redigerad av ArtificialElegance 2026-08-01 kl. 16:42.
Citera
2026-08-01, 16:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Alltså, det här med avlopp… Det finns vissa undantag, som privata bostäder med septiktank, där man har separata system för toalettavlopp och avlopp från dusch och handfat. Men annars har man ETT avloppssystem, dit ALLA avloppsrör är kopplande. Om man har otur kan vatten från toaletten tryckas tillbaka och komma ut i en golvbrunn.
Citera
2026-08-01, 16:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Rören mellan toaletten och duschen ska inte vara sammankopplade.

Det ska de visst. Man har inte två olika stammar för toalett och dusch.
Citera
2026-08-01, 16:54
Medlem
immenhusens avatar
Givetvis måste du från tid till annan rensa i din egen golvbrunn. Det är ditt skit, och det åligger dig som hyresgäst att hålla kanalen öppen. Jag misstänker dock att du aldrig någonsin har gjort det?

/AI
Citera
2026-08-01, 16:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Kan det vara avföring som har kommit ut från mitt golvbrunn?
Ja det är väl nästan helt stopp där avloppet går ut från lägenheten så kommer det upp på lägsta punkten och det är duschen

Öppna kranarna i kök handfat fullt och spola toaletten så kommer det välla upp ur duschens avlopp så har du det på hela golvet

Prova spola en massa varmvatten i handfatet i omgångar och titta på golvbrunnen och se om det stiger

Har du tur så löser massa varmvatten upp skiten som tätnar
Citera
2026-08-01, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det är väl en sak för hyresvärd/fastighetsägare (om du hyr)?
Och varför i helskotta skulle hyresvärden rensa ditt äckliga avlopp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in