2026-08-01, 13:39
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Även om alla har flytvästar kan man drunkna ändå, flytväst är inte vidlivväst. Även sonen med flytväst är ju i kritiskt tillstånd fortfarande.

Ja flytväst är långt ifrån garanterat i det här fallet för att överleva. Du kan dras under vattnet ändå om det är kraftiga undervattensströmmar. Finns bra exempel på youtube med tester med flytvästar. Så dom kan mycket väl ha haft det på sig.
Citera
2026-08-01, 13:41
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Håller med dig till viss del. Däremot är det skepparen som är ytters ansvarig, lots eller inte. Klart att lotsen inte erkänner att han sett eller hört något, om han mot förmodan skulle ha gjort det. Lotsen har en skyldighet enligt lag, att larma och påbörja räddningsinsatser vid olyckor.. precis som alla andra till sjöss.

Men olyckan i sig ger inte mig särskilt mycket huvudbry. I dåligt väder och lite sjö är en sådan liten båt utan AIS i princip omöjlig att upptäcka på en radar. Då det dessutom var mörkt och i någon typ av farled och relativt nära land kan det just i denna situationen vara svårt att avgöra om det är en lysboj eller en top-lanterna på en liten båt som du ser, om den lille båten ens hade en top-lanterna igång. Sedan brukar det utöver lots och skeppare även vara och en styrman på bryggan.. och i de bästa av världar, ett utkik. Eftersom det var mörkt, nedsat sikt och nära land. Så var det bevisligen inte i detta fall😅

Att den lilla båten inte såg det stora fartyget förstår jag däremot inte.

21.30 var det fortfarande ljust så det är inte säkert att snipan tänt lanternorna.

Om fartyget kom snett bakifrån och de hade kapellet uppfällt så är det möjligt att missa ett helt fraktfartyg.
Citera
2026-08-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Det är visserligen en rimlig anledning men det är väldigt märkligt att vare sig kvinnan eller flickan tog på sig flytvästar isåfall. Sitter med motorhaveri och driver i farleden och de slänger ändå inte sig flytvästar?

Och att han aldrig ringde upp brorsan som var i båten före honom och berättade om detta heller låter märkligt.

Nej det är inte sannolikt. Tycker det är tydligt att de blivit överraskade och det blir man inte om man får motorstopp mitt i en farled, då vet man att man behöver flytta sig.

Dels det, dels verkar det också givet att pappan och sonen befunnit sig på en plats i båten, och mamman och dottern på en annan. Annars borde de alla ha hittats på samma plats, inte som nu att två st kom av båten och två inte, det är en så tydlig skillnad. Särskilt som väl detta varit ett snabbt och våldsamt förlopp, det har inte funnits tid att fatta beslut eller agera medvetet för att rädda sig, som om båten skulle ha sjunkit långsamt från en liten läcka i skrovet.
Citera
2026-08-01, 13:48
Medlem
I media har det sagts att lotsen inte märkt någonting varken av passerande båt eller kollision, det var därför dom tuffade på som ingenting hänt och fick vända långt, långt senare och köra tillbaka till platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Relationen Kapten och Lots är intressant.
Lotsen har varit ombord, och rådgivit om färden. Han har inte sett eller uppfattat nåt tillbud.
Kaptenen är anhållen misstänkt för brott, vilket väl då beror på att han agerat felaktigt under färden.
Då har alltså lotsen stått på bryggan och iakttagit/deltagit i felaktigt agerande.
Kaptenen är ansvarig. Men lotsen borde ha märkt detta, och påpekat. Alternativt framfört detta vid förhör. Någon sådan info finns inte offentliggjord.
Det verkar inte rimligt att både kapten och lots misslyckats.

Bevisar inget, men intressant att notera.
Citera
2026-08-01, 13:51
Medlem
Citat:
Attt någon var i ruffen är flashback påhittade sanning. Likväl kan alla ha varit i sittbrunnen.

Nej det är ett antagande utifrån det som är känt. Räkna baklänges utifrån det som vi säkert vet.

Det vi vet är: två personer kom av båten och hittades i vattnet omedelbart efter olyckan, och två personer följde med båten ner.

Att då anta att alla 4 personer befann sig på exakt samma plats vid kollisionen är ologiskt och orimligt. I så fall borde rimligtvis alla ha kastats av, eller alla blivit fast ombord, och ha återfunnits på samma plats. Inte att två helt olika saker händer med 4 personer på samma plats.

Jag drar bara slutsatsen att de befann sig på olika platser i båten utifrån var och när de hittades, eftersom det är en så distinkt skillnad mellan att två personer kom av båten och två inte. Skillnaden mellan liv och död faktiskt.
Citera
2026-08-01, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jahopp.

Jag tror jag skulle kunna räkna upp ca 5000 saker man ej ska göra på såväl land som på sjön men som sker hela tiden.
Jättebra inlägg, toppen tack!
Citera
2026-08-01, 13:52
Medlem
Citat:
Även om alla har flytvästar kan man drunkna ändå, flytväst är inte vidlivväst. Även sonen med flytväst är ju i kritiskt tillstånd fortfarande.

Beror på att han slog i huvudet.
Citera
2026-08-01, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nej det är inte sannolikt. Tycker det är tydligt att de blivit överraskade och det blir man inte om man får motorstopp mitt i en farled, då vet man att man behöver flytta sig.

Dels det, dels verkar det också givet att pappan och sonen befunnit sig på en plats i båten, och mamman och dottern på en annan. Annars borde de alla ha hittats på samma plats, inte som nu att två st kom av båten och två inte, det är en så tydlig skillnad. Särskilt som väl detta varit ett snabbt och våldsamt förlopp, det har inte funnits tid att fatta beslut eller agera medvetet för att rädda sig, som om båten skulle ha sjunkit långsamt från en liten läcka i skrovet.

Jag instämmer, jag försöker bara ge så mycket diplomatisk eftergift jag kan i tråden för att minska konflikt eller döda teorier rakt av.
Citera
2026-08-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatsagym
Vet inte riktigt vad jag förväntade mig av tråden, men inte var det 271 sidor av VM i killgissningar.

Ska ni inte spå vad som hände i tarotkort istället? Kanske stöpa en tennfigur som kan förklara vädret under den specifika minuten olyckan skedde? Följa currylinjerna till sanningen? Rådfråga de som faktiskt vet under en seans?
Eller bara sitta på händerna en stund tills det kommer mer info. Förstår inte vad ni får ut av det här.

Så har Flashback blivit tyvärr. Ett gäng utan koll sitter och gissar. Trådsanningar utan relevans skapas. Helt värdelöst.
Citera
2026-08-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Relationen Kapten och Lots är intressant.
Lotsen har varit ombord, och rådgivit om färden. Han har inte sett eller uppfattat nåt tillbud.
Kaptenen är anhållen misstänkt för brott, vilket väl då beror på att han agerat felaktigt under färden.
Då har alltså lotsen stått på bryggan och iakttagit/deltagit i felaktigt agerande.
Kaptenen är ansvarig. Men lotsen borde ha märkt detta, och påpekat. Alternativt framfört detta vid förhör. Någon sådan info finns inte offentliggjord.
Det verkar inte rimligt att både kapten och lots misslyckats.

Bevisar inget, men intressant att notera.

Ja lotsen borde ju också vara misstänkt. Men han är svensk och flyr ingenstans.
Citera
2026-08-01, 13:55
Medlem
pextas avatar
Med tanke på all teknik som finns med självkörande bilar tex så undrar man ju inte varför det inte är standard med tex värmekamera plus vanlig kamera och AI som kan varna för saker framför ett fartyg eller båt. Tekniken för att göra detta idag är en droppe i havet jämfört med va ett sådan skepp kostar. Det kan ju rädda liv och också minska risken för andra typ av kollisioner för fartyget som kan spara enorma pengar i tid som det ligger stilla tex. Det finns ju radar men det verkar ju inte räcka helt o hållet.
Citera
2026-08-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du lägger till fler faktorer så att olyckan blir ännu mer osannolik.

Jag kan lägga till mer:
Flytande nät som fastnade i propellern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in