2026-08-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nipprignipprig
Det har ju framkommit att ena i paret larmade medan andra styrde mot ropen.

För övrigt ett beundransvärt rådigt ingripande av paret som ju räddat två liv i denna tragiska händelse..

Japp. Köper det.
Citera
2026-08-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Fast det här alternativet går ju bort tämligen enkelt. Det är ju uppenbart att de har blivit helt överraskade, två personer blev instängda i båten. Om man får motorstopp och vet att man har problem så har man väl koll, vet att man behöver flytta på sig, de hade sett fartyget och gjort något för att rädda sig. I synnerhet inte varit kvar under däck utan flytväst.
Attt någon var i ruffen är flashback påhittade sanning. Likväl kan alla ha varit i sittbrunnen.
Citera
2026-08-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Jag kände bara att du tog det jag sade, tuggade om det och skickade tillbaka precis vad jag sade som en fråga som om du tillförde något helt nytt, vilket var lite märkligt.

Nej, klart det inte är omöjligt. Först sades det att mamman och dottern var i ruffen och då är det ju jävligt rimligt att de följer med ned oavsett men sedan omkullkastades det av ZilverZodde som sade att de befann sig i sittbrunnen enligt någon källa han hade. Men vi vet väl inte alls då egentligen.

Jag tillförde inget nytt men ville belysa det viktiga i att ingen vet om de hade flytvästar eller ej. Finns inget bekräftat alls.

Spekulationer kring ruffen har funnits sen tidigt i tråden. Men bara vilda teorier.
Kan lika gärna vara så att alla satt med flytvästar i sittbrunnen.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Det regnade inte så mycket, men det började regna mer senare.

Varför inte lita på den som var på plats istället för att killgissa!

Folk var på plats t ex sjöräddningsledare på Sjöfartsverket som stod för räddninginsatsen. Som sa att det spöregnade. Så alla meteorologiska mätningarna som fanns över området killgissade att det visade regn? Det var något nytt, då litar du verkligen inte på tekniken då.
Citera
Medlem
Vet inte riktigt vad jag förväntade mig av tråden, men inte var det 271 sidor av VM i killgissningar.

Ska ni inte spå vad som hände i tarotkort istället? Kanske stöpa en tennfigur som kan förklara vädret under den specifika minuten olyckan skedde? Följa currylinjerna till sanningen? Rådfråga de som faktiskt vet under en seans?
Eller bara sitta på händerna en stund tills det kommer mer info. Förstår inte vad ni får ut av det här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nipprignipprig
Det har ju framkommit att ena i paret larmade medan andra styrde mot ropen.

För övrigt ett beundransvärt rådigt ingripande av paret som ju räddat två liv i denna tragiska händelse..

Sjukt rådigt! Tänker också på vilket smärre mirakel det är att de lyckades höra pappans rop på hjälp där ute.
Citera
2026-08-01, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Relationen Kapten och Lots är intressant.
Lotsen har varit ombord, och rådgivit om färden. Han har inte sett eller uppfattat nåt tillbud.
Kaptenen är anhållen misstänkt för brott, vilket väl då beror på att han agerat felaktigt under färden.
Då har alltså lotsen stått på bryggan och iakttagit/deltagit i felaktigt agerande.
Kaptenen är ansvarig. Men lotsen borde ha märkt detta, och påpekat. Alternativt framfört detta vid förhör. Någon sådan info finns inte offentliggjord.
Det verkar inte rimligt att både kapten och lots misslyckats.

Bevisar inget, men intressant att notera.
Sannolikt anhållen för att han annars inte kommer gå att förhöra, då han verkar vara ryss. Så det är nog bara av utredningstekniska skäl.
Det finns nog inget som pekar på att han gjort något fel.
Citera
2026-08-01, 13:30
Medlem
Citat:
Då måste motorhaveriet skett så jävla oturligt som det bara kunde, för även utan motorhaveriet så låter det som om de precis hade kunnat undkomma fartyget om de var så jävla nära att de inte skulle hinna få på sig flytvästar.
Även om alla har flytvästar kan man drunkna ändå, flytväst är inte vidlivväst. Även sonen med flytväst är ju i kritiskt tillstånd fortfarande.
Citera
2026-08-01, 13:31
Medlem
Citat:
Då måste motorhaveriet skett så jävla oturligt som det bara kunde, för även utan motorhaveriet så låter det som om de precis hade kunnat undkomma fartyget om de var så jävla nära att de inte skulle hinna få på sig flytvästar.

Otur är väl själva definitionen av en olycka i 999 gånger av 1000.

Återigen.
Flytvästar kanske man hade. Du vet inte.
Eller exakt vad man gjorde i vilken ordning och i vilken tidsaxel.
Citera
2026-08-01, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Även om alla har flytvästar kan man drunkna ändå, flytväst är inte vidlivväst. Även sonen med flytväst är ju i kritiskt tillstånd fortfarande.

Jaha? Det svaret har inte riktigt något att göra med vad jag sade, men visst.

Poängen med mitt inlägg var uppenbarligen inte flytvästs-frågan.
Citera
2026-08-01, 13:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Motorstopp kan det ändå bli om tamp eller skräp låser propellern.

Du lägger till fler faktorer så att olyckan blir ännu mer osannolik.
Citera
2026-08-01, 13:38
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Relationen Kapten och Lots är intressant.
Lotsen har varit ombord, och rådgivit om färden. Han har inte sett eller uppfattat nåt tillbud.
Kaptenen är anhållen misstänkt för brott, vilket väl då beror på att han agerat felaktigt under färden.
Då har alltså lotsen stått på bryggan och iakttagit/deltagit i felaktigt agerande.
Kaptenen är ansvarig. Men lotsen borde ha märkt detta, och påpekat. Alternativt framfört detta vid förhör. Någon sådan info finns inte offentliggjord.
Det verkar inte rimligt att både kapten och lots misslyckats.

Bevisar inget, men intressant att notera.

Håller med dig till viss del. Däremot är det skepparen som är ytters ansvarig, lots eller inte. Klart att lotsen inte erkänner att han sett eller hört något, om han mot förmodan skulle ha gjort det. Lotsen har en skyldighet enligt lag, att larma och påbörja räddningsinsatser vid olyckor.. precis som alla andra till sjöss.

Men olyckan i sig ger inte mig särskilt mycket huvudbry. I dåligt väder och lite sjö är en sådan liten båt utan AIS i princip omöjlig att upptäcka på en radar. Då det dessutom var mörkt och i någon typ av farled och relativt nära land kan det just i denna situationen vara svårt att avgöra om det är en lysboj eller en top-lanterna på en liten båt som du ser, om den lille båten ens hade en top-lanterna igång. Sedan brukar det utöver lots och skeppare även vara och en styrman på bryggan.. och i de bästa av världar, ett utkik. Eftersom det var mörkt, nedsat sikt och nära land. Så var det bevisligen inte i detta fall😅

Att den lilla båten inte såg det stora fartyget förstår jag däremot inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in